Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Zebratårta

  • Fetgnu 26 oktober 2013

    {quiet} {question}
    Jag förstår inte, hur jag än bär mig åt blir mina gräddtårtor så fula. Förstår inte hur man spritsar fint och resultatet blir alltid botten. Förslag på hur jag blir bättre.
    Bild på tårtan finns på min blogg, www.frugnu.se jag verkar inte kunna lägga upp den i tråden.
    Vill ha ris och ros, vill bli bättre, mycket bättre.
    Tack på förhand.
    Kram

  • annapatrik 26 oktober 2013

    Har tittat på din blogg och jag är imponerad. Kunde jag göra mina tårtor hälften så snygga vore jag mer än nöjd.

  • Fetgnu 26 oktober 2013

    Tack, vad snällt.

  • Veranne 26 oktober 2013

    Det var ju en helläcker tårta! Hoppas verkligen dina söner gillade den.
    Har du kanske någon petnoga konditor i släkten/bekantskapskretsen eftersom du är så självkritisk? Jag har svårt att se hur du hade kunnat göra just denna tårtan bättre. Gräddspritsen är jämn o fin o zebramönstret med den blåaktiga tonen är fantasifullt, hade du gjort det i svartvitt hade det vita kommit bort mot grädden.

    Men jag vet hur det är, man vill göra saker perfekt när man ska bjuda och blir sällan 100% nöjd oavsett vad andra tycker...

  • Erajscha 28 oktober 2013

    Jag tror att det är nån som går med håven ...

  • Fetgnu 28 oktober 2013

    Men hur får jag tårtan att se mindre platt?
    Någon som vet var det kan finnas en bra tårtkurs eller spritskurs i Stockholm?
    Vill bara ha konstruktiv kritik faktiskt.

  • Vintra 28 oktober 2013

    För att få den mindre platt få du ha i mer fyllning. Vet ej vad du har i precis den där tårtan. Men "grädd" lagret går ofta att ha lite extra i för att få lite höjd. {dance}

    Med spritsningen är det bara öva. {clap} Vispa inte grädden för hårt bara. Det blir lättare "sprickor" då när du spritsar.

    Fin tårta! Gillar zebra bitarna! Ser goda ut. \o/

  • Fetgnu 28 oktober 2013

    Tack för tipset med grädden, det hade jag inte tänkt på!
    Toppen tack!

  • FishTacoWhore 28 oktober 2013

    För det första superduper fin tårta! Var inte så självkritisk, ge dig själv en klapp på axeln också!
    Det få tips jag har är att se till att låta tårtan "sätta sig". Bred på fyllningen, täck med plastfolie på med springform och in i kylen.Då håller sig tårtan så där fin och hög som man vill ha den, utan att det blir ojämnt och lutar (som det gärna blir om man bara smackar på ett extra tjockt lager)
    Och sedan som någon annan kommenterat ha koll när man vispar grädden så den inte blir för tjock.
    Sen är det väll samma visa som med allt, öva och prova tills man kommer på vad som funkar för en själv. :p

  • Fetgnu 28 oktober 2013

    Underbart! Ni kommer med så bra tips, blir väldigt sugen på att gå hem och baka mig en liten tårta.

  • Veranne 31 oktober 2013

    Vet inte om du bara hade två kaklager i zebratårtan. Själv är jag svag för tårtor med tre eller gärna ännu fler bottnar. Det ger utrymme för att kombinera ett par-tre olika smarriga fyllningar, dessutom blir ju tårtan automatiskt högre.
    Har man många tårtbottnar får de förstås inte vara för tjocka (stabbigt) och inte heller lagren med fyllning (risk för svaj) :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.