Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

10 årsjubileum

  • busan37 9 juli 2010

    Den 20 juli firar jag och min man att vi har varit tillsammans i 10 år och jag tänkte laga 3 rätters.
    Nu skulle jag vilja ha en massa tips, det enda jag har kommit på är att jag ska göra chokladsufflé till dessert.
    Jag är arbetslös så det funkar inte med tex oxfilé och annat sånt dyrt. Det ska inte vara nån fisk.
    Dessutom måste det vara gluten och laktosfritt.
    Kan ni hjälpa mig med bra ideér? Gärna på nån fin dukning också men det får inte bli för dyrt. Helst inte för tidskrävande heller.
    Tack på förhand.

  • Glitterfia 9 juli 2010

    Mitt tips är att göra
    Stek fläskfilé/kotlett och servera med råstekt potatis med eller utan vitlök. Eller gör denna som blir saftig så du inte behöver någon sås. Supergott....

    Kotlett provencal

  • busan37 9 juli 2010

    Tack. Det låter mycket gott

  • Glitterfia 9 juli 2010

    Kom på att jag åt en jättegod förrätt på resturang för någon vecka sedan. Enkelt och kanongott.

    Grön färsk sparris, 3 riktigt tjocka, stek/grilla kort och strö flingsalt och lite peppar på.
    Servera med en hollandaisås och en skiva kallrökt lax som rullats som en ros.
    Enkelt och väldigt gott var det.
    Nu kan ju du inte äta hollandaisås men det kan ju räcka med att servera med en citronklyfta kanske eller??

  • busan37 9 juli 2010

    Det låter också mycket mumsigt. tack för tipsen

  • Mistys 9 juli 2010

    Kan absolut rekomendera Fläskkotlett/fläskfilé provencale som du fick tips om ovan. Det gör vi ofta fast jag gör eget vitlökssmör ( bara bregott,vitlök och persilja) klickar även på lite på köttet när det ska in i ugnen som får smälta ner bland potatisen och ger en ljuvlig smak. Vi gör också vitlöksbröd till. Mums vad hungrig jag blir.

    En annan sak som också är supergott är en kryddig räkgryta med vitlök och pasta eller ris och vitlöksbröd och ett vitt vin. Blir också billigt då räkor ofta finns till extrapris och det går inte åt sådär jättemycket. Jag har ett recept på "Carinas räkgryta" på min sida som är supergod.

  • busan37 9 juli 2010

    Tack för tipset Misty09, jag blir också hungrig :)

  • boz1965 9 juli 2010

    Skrivet av Glitterfia den 9 jul 2010

    ...Nu kan ju du inte äta hollandaisås men det kan ju räcka med att servera med en citronklyfta kanske eller??


    Det finns varken gluten eller laktos i hollandaise, så varför kulle hon inte kunna äta det?

    Rätta mig om jag har fel, Busan...

    Hollandaise till 4 personer:
    (smöret kan bytas ut mot margarin om man är orolig för laktosrester i smöret)

    150 g smör
    2 äggulor
    1 tsk pressad citronsaft
    2-3 msk vatten
    Salt
    Malen vitpeppar

    Smält smöret på svag värme utan att det bryns.

    Blanda äggulor, citron och vatten i en kastrull, ej av aluminium. Sätt kastrullen i vattenbad strax under kokpunkten. Vispa snabbt tills blandningen tjocknar.

    Tillsätt det varma, smälta smöret lite åt gången, under kraftig vispning. Var noga med att bottensatsen på smöret ej kommer med. Smaksätt med salt och peppar.

  • Glitterfia 9 juli 2010

    Ber om ursäkt =)
    Jag tänkte att man gör hollandais på smör och smör är gjort av grädde.

  • boz1965 9 juli 2010

    Skrivet av Glitterfia den 9 jul 2010

    Ber om ursäkt =)
    Jag tänkte att man gör hollandais på smör och smör är gjort av grädde.


    Det finns lite laktosrester i äkta smör, så långt har du helt rätt. Men när man gör hollandaise, béarnaise och andra emulsionssåser ska man undvika att få med bottensatsen från det smälta smöret, och det är där du hittar laktosen. Men det finns laktosfritt smör i mejeridisken också om man vill vara helt på den säkra sidan, så det borde inte ställa till några problem. :)

  • busan37 9 juli 2010

    Tack för alla goda tips. Boz1965, jag tänker inte rätta dig du har koll som vanligt. (Y)
    Laktosfritt smör finns, det brukar jag använda

  • osita 9 juli 2010

    Om detta har gluten i sig vet jag inte!!!!

    Köp kyckling bitar (de delar du tycker bäst om själv) och gör en härlig marinad i en mixer om du har, av olja, vinäger, salt, vitlök och Rosmarin eller Timjan, samt lite Paprika pulver, klippt persilja.
    Låt kycklingen ligga i marinaden sedan morgonen.
    Lägg kycklingen på ungsplåten och pensla över marinaden och lägg 1-1,5cm tjocka potatis skivor och ett par äppleklyftor och gul löks klyftor runt om på plåten.
    Häll över 2-3 dl vitt vin.
    Stek i ca 45 min i 200º tills kycklingen är färdig!!
    Vänd kycklingen efter halva tiden!!
    {kissed}
    Till förrätt rekomenderas de Gröna Sparris som Glitterfia sa.

    God spis!!{clap}

  • busan37 9 juli 2010

    Skrivet av osita den 9 jul 2010

    Om detta har gluten i sig vet jag inte!!!!

    Köp kyckling bitar (de delar du tycker bäst om själv) och gör en härlig marinad i en mixer om du har, av olja, vinäger, salt, vitlök och Rosmarin eller Timjan, samt lite Paprika pulver, klippt persilja.
    Låt kycklingen ligga i marinaden sedan morgonen.
    Lägg kycklingen på ungsplåten och pensla över marinaden och lägg 1-1,5cm tjocka potatis skivor och ett par äppleklyftor och gul löks klyftor runt om på plåten.
    Häll över 2-3 dl vitt vin.
    Stek i ca 45 min i 200º tills kycklingen är färdig!!
    Vänd kycklingen efter halva tiden!!
    {kissed}
    Till förrätt rekomenderas de Gröna Sparris som Glitterfia sa.

    God spis!!{clap}


    Tack det låter gott.

  • redd 9 juli 2010

    Testade att göra rumpstek på mors dag och det vart klart över förväntan
    Rumpstek med rosmarin- och vitlökspotatis

    Tyvär inte jättebilligt men borde väll bli 25-50kr kött per person beroende på hur mycket man vill ha och jag gissar att drycken till maten går på mer än så.

    Vinbärsgele och potatisgratäng passar, föreslagna potatis vad det nu var smakade mest flottig kokt potatis :(.

    Förrätt.. Räktoast är ju enkelt och trevligt.

  • jimboz 9 juli 2010

    Vit duk och antika fina silverljusstakar är ett måste för den rätta stämningen sedan ett gott rosévin..Ta fram några små skålar och fyll med vatten lägg sedan några avknoppade rosor i dessa.

  • busan37 10 juli 2010

    Tack för alla tips.Låter kanon

  • frucaos 10 juli 2010

    Avocadosoppa (kall) till förrätt är fint nu på sommaren! Lite marinerade kräftstjärtar i är pricken över i.
    Kycklingmarinad som kan rekommenderas är Boti Kabab (indisk marinad). Servera med klyftpotatis eller en god couscous/bulgur/quinoa-sallad.

  • busan37 10 juli 2010

    Skrivet av frucaos den 10 jul 2010

    Avocadosoppa (kall) till förrätt är fint nu på sommaren! Lite marinerade kräftstjärtar i är pricken över i.
    Kycklingmarinad som kan rekommenderas är Boti Kabab (indisk marinad). Servera med klyftpotatis eller en god couscous/bulgur/quinoa-sallad.


    Tack. Det låter gott men starkt

  • busan37 10 juli 2010

    Puff

  • jimboz 10 juli 2010

    Glöm inte säga hur mycket du älskar honom.
    Detsamma vill jag säga till honom .....Alltså han ska säga det till dig :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.