Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

130 års-kalas!

  • Pirella 17 september 2008

    Hej!

    Vi har planerat att ha ett 130 års-kalas i oktober. Jo, det blir faktiskt 130 år, för vi tänkte slå ihop mig (40 år), sambon (42 år), dottern (3 år) och svärmor (65 år). Det är ju ändå samma folk som kommer och firar oss, så vi tänkte att det blir roligare och smidigare för dem om vi bara har ett stort kalas. Vi tänkte ha öppet hus, eventuellt i hembygdsgården eller liknande och sambon tycker att vi gott kan bjuda på typ rostbiff & potatissallad eller tacos... Men alltså... Näe! :'( Jag vill ha buffé!

    Det blir nog inte så förfärligt mycket folk - kanske 20-25 vuxna och 5-8 barn. Och vi är flera fruntimmer som kan hjälpas åt med maten, både innan och under tiden.

    Jag har hittat en MASSA god mat, men jag inser att jag måste begränsa mig... Vad ska vara kvar, vad ska bort, vad passar bra ihop?

    * Räkrullar med pepparrot ("tunnbrödsstubbar")
    * Tarteletter med rökt lax & dill
    * Rökt lax- & dillpannacotta

    * Grillade kycklingklubbor
    * Köttfärsspett
    * Eftermarinerad kotlettrad i tunna skivor

    * Grillad polenta
    * Gnocchi med brynt salviasmör
    * Bakad potatis + 2 sorters aromsmör
    * Syrat äpple på palsternackspannacotta

    * Falska sniglar (fyllda champinjoner)
    * Bakad rödlök med pecorino
    * Kikärtsbollar
    * Messmörsrostade jordärtskockor
    * Syltad pumpa
    * Syltade trattkantareller
    * Grönsakspaj / grönsakskaka
    * Ugnsbakade rödbetor med fetakräm

    * Bröd & hemmagjord färskost

    * Rosa chokladmousse
    * Gärna en liten dessertgrej till som passar ihop med vit choklad!

  • monac 17 september 2008

    gud vad smart med er sammanslagna födelsedag!!!!

    Är kanske lite trög men vad var din fråga.....:oklart ni ska ha buffé...tacos kan ni väl äta när som helst.

    Fundera på 2 saker som måste fungera...Förberedning och förvaring!!!!
    Hur ser köket ut där ni ska ha festen....???

    Lät jätte gott allt det där du räknade upp,men som sagt inte samtidigt:)

    Verkligen lycka till...och välkommen till klubben:D(40!)

  • Pirella 18 september 2008

    Tack för svar!
    Näe, jag tror inte att du är så trög... Det var kanske jag som var lite otydlig.
    Jag tänkte att jag kanske kunde få lite synpunkter på vilka rätter som passar extra bra ihop, hur många som är lämpligt att ha med osv. Om du skulle sätta ihop en buffé av rätterna på min lista - hur skulle den se ut då? Gärna fler tips också, om någon har något extra gott på lager!

    Jag har försökt tänka på det där med förberedning & förvaring, och mycket på min lista går nog att göra färdigt innan och förvara i frys eller kyl.

    Vi vet inte riktigt vad kalaset ska äga rum. Vi skulle kunna vara hemma hos oss (om inte alla kommer samtidigt...). Hembygdsgården får vi låna, och där finns mikro men ingen spis. Den ligger bara några hundra meter hemifrån. Det finns en festlokal med alla faciliteter att låna också, men den blir nog lite väl stor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.