Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

30-års "bjudning"

  • Matklubbare 9 februari 2009

    Ska bjuda hem mina jobbarkompisar ca 15 st. en vardag efter jobbet på lite mat. Frågan är ju vad jag ska bjuda på... Har funderat på pajer, men kanske i långpanna för att slippa göra så många. Nån som har nåt bra recept? och hur många måste man göra?
    Eller är det nån som har nåt annat bra tips om mat som går att förbereda lite, vill inte stressa med allt just när dom kommer...

  • 9 februari 2009

    He jag förstår din stress och här kommer jag med lite förslag

    Man kan ju alltid laga en god soppa med nybakatbröd till mums.
    Du kan ha kyckling med potatis

    Om du vill så kan du prova mitt egen recept på en efterrätt som kommer här

    http://matklubben.se/recept/glassfyllda_citroner_59844.html

  • Matklubbare 9 februari 2009

    Tack för tipset, men just soppa vill jag inte göra, då vi förra veckan var hos en annan jobbarkompis och hon bjöd på just soppa!
    Funderar på nå tårtliknande till efterrätt, kanske inte vanlig gräddtårta dock...

  • lisbethv 9 februari 2009

    Ett förslag från mig ärChristinas kött och svamppajoch något sött till kaffetBountytårta

  • addepadde 9 februari 2009

    Fördelen med paj är att du kan göra dom nån vecka innan och lägga dom i frysen. Ta upp dom kvällen innan och sen in i ugnen 30 min innan gästerna kommer.
    Eller så gör du en kycklinggryta dagen innan och bara värmer den på kvällen. TIll grytan kan du ha ris eller nudlar och en enkel sallad.
    Lycka till!
    Mvh Adelé

  • lisbethv 9 februari 2009

    DU kan göra ett pajskal o grädda det klart och fylla det med en god röra tex.creme faiche majonäs räkor dill lök och hälla i pajskalet går att göra dagen före.Bara att slå i när det ska serveras.Gott o "lite" mer ovanligt:D

  • Matklubbare 9 februari 2009

    Jätte bra tips, är tacksam för alla förslag!
    Vad ska man dricka till? ska man ha nåt lättare vin, eller funkar inte det när det är en vardag?

  • lisbethv 9 februari 2009

    Skrivet av lisbethv den 9 feb 2009

    DU kan göra ett pajskal o grädda det klart och fylla det med en god röra tex.creme faiche majonäs räkor dill lök och hälla i pajskalet går att göra dagen före.Bara att slå i när det ska serveras.Gott o "lite" mer ovanligt:D

    Vi drack ett rödvin till men jag tycker du kan ta nästan vad som helst öl vin cider bordsvatten.Bor själv på landet så med tanke på bilkörning så skulle jag välja alkoholfritt.

  • Lovelywoman 9 februari 2009

    Hej!

    Något som är gott och kan förberedas dagen innan och inte nog med det så smakar den bättre dagen efter. Tänker på chili con carne m. antingen ris el. bröd. Prova att göra den på cannellini bönor. Mums.

  • majamia 9 februari 2009

    Tortillatårta

    Hej
    Här kommer några förslag från mig. Tex heta gryta gör du helt klar dagen innan och det kan du även göra med tacopajen Vill du ha fler tips på grytor säg bara till.
    Lycka till!:D

    Heta grytan

    Fransk fisk-soppgryta

    Tacopaj

    Varm smörgåstårta

  • snuosm 9 februari 2009

    Skrivet av lisbethv den 9 feb 2009

    Skrivet av lisbethv den 9 feb 2009

    DU kan göra ett pajskal o grädda det klart och fylla det med en god röra tex.creme faiche majonäs räkor dill lök och hälla i pajskalet går att göra dagen före.Bara att slå i när det ska serveras.Gott o "lite" mer ovanligt:D

    Vi drack ett rödvin till men jag tycker du kan ta nästan vad som helst öl vin cider bordsvatten.Bor själv på landet så med tanke på bilkörning så skulle jag välja alkoholfritt.
    http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1945&Butik=0&SokStrangar=

    Festligt och gott alkoholfritt på Systembolaget (Y)

  • Matklubbare 9 februari 2009

    Mmmm så många goda recept! Den där heta grytan lät spännande, med lite annorlunda ingredienser...
    Börjar fundera på att om en buffé också skulle kunna vara ett alternativ, med kanske 4 mindre rätter plus sallad o bröd? Eller är det kanske att göra det onödigt besvärligt för sig? Jag har så dåligt med förvaringsutrymme i kylen, då vi bara har en "halv" kyl som dessutom är lägre än standard...

  • Penne 9 februari 2009

    Du kanske skulle kunna göra en eller två pajer och sedan ha lite olika plock grejer? Tex, marinerad scampi som man bara fräser i lite olja precis innan servering. De kan ligga kvar i pannan o så kan man bara gå och plocka på spisen och ha aioli eller nåt till. Och sedan kycklingspett marinerade i sesamolja och vitlök. Kanske smördegsinbakad kycklingbitar också. Och en sallad. Det finns även att köpa färdigt typ rökta laxstjärtar. Det är perfekt om man ska ha ltie plock. Har man paj till behöver ju inte plocket vara så jätte matigt heller.

  • bonappetit 9 februari 2009

    Varför inte göra en stor pizza och frysa in i portionsbitar, man kan ju
    lägga på alla möjliga godsaker på den. Samma dag som bjudningen
    kan du bara göra en fräsch sallad till. :D

  • busan37 9 februari 2009

    När jag fyllde 30 så bjöd jag på smörgåstårta, vi drack vin och öl till ( fyller på semestern) de som körde fick cider. Till kaffet bjöd jag på glass

  • Matklubbare 9 februari 2009

    Skrivet av busan37 den 9 feb 2009

    När jag fyllde 30 så bjöd jag på smörgåstårta, vi drack vin och öl till ( fyller på semestern) de som körde fick cider. Till kaffet bjöd jag på glass


    Jag ska ha släktkalas några dagar innan och då ska jag ha smörgåstårta, men jag kände att det blir så många smörgåstårtor, att det skulle vara roligare för mig att få göra något annat!

  • UllaC 9 februari 2009

    Ett förslag på en jättegod kall paj, skall helst göras 1-2 dagar i förväg. Den är väldigt omtyckt på våra fester.
    Paj i långpanna med crabfish och räkor

  • vitlock 9 februari 2009

    Paj och sallad har jag också haft. Men något som uppskattades här på ett kalas var räksmörgåsar. Jag gjorde ett bord med alla ingredienser som jag ville ha med,så fick alla ta och göra iordning sin egen smörgås. Jag hade en del andra alternativ också som ost och skinka, för dom som inte gillar eller tål räkor .
    Till de hade jag vanlig folköl, bordsvatten och dricka plus vin.
    Kaffe till givetvis.

    Lycka till och hoppas du kommer på vad du vill ha!

  • LEDIVO 9 februari 2009

    Du funderade på tårta till efterrätt. Här kommer ett kanonbra recept för tårtan är god och lätt göra till många.
    Tårta á la Ann-Britt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.