Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

30-års fest lite akut sådär

  • Sandran80 22 februari 2010

    Om exakt en vecka är det tydligen dags att fylla 30 och våra planer på ett restaurangfirande gick i stöpet precis.
    Detta innebär att jag har en vecka på mig att komma på vad jag ska bjuda (iofs bara) 10 pers på, men jag har idétorka så snälla kom gärna med förslag (Y).

    Jag har tänkt mig antingen fläskfilé eller oxfilé, men vet inte hur och vad jag ska ha till.

    Sen behövs det visst en god tårta oxå, ja herregud va svårt det blev..

    Tack på förhand!!

  • AnneNi 22 februari 2010

    Helstekt filé (antingen ox eller fläsk, gott vilket som tycker jag) med rödvinssås och stekta små potatisar med vitlök och rosmarin (koka potatisarna, häll av, stek i olivolja, smör, vitlök, rosmarin och salt).
    Eller skiva potatis tunnt, lägg i en form och på med lite margarin och salt. In i ugnen och låt bli lagom mjuka. Stek under tiden fläskfilé, som du sen skivar och lägger på potatisen med en klick vitlökssmör och in i ugnen en liten stund till. Servera med sallad och bearnaisesås.
    Vad det gäller tårtan ska jag själv göra tårtor till ett dop i helgen. Det blir chokladbottnar fyllda med banan o grädde på ett lager och grädde och dajmkulor på ett lager. Täcks med grädde och marschmallowsfondant (alt sugarpaste). Gott! Eller vanliga ljusa bottnar fyllda med vaniljkräm och ett lager jordgubbar eller andra bär. Toppa med grädde o ev marsipan el sugarpaste. Men det tar ju lite tid, så det beror på hur mycket tid du har förstås... Annars är det ju gott med frusen cheescake, kan förberedas några dagar innan ju. Eller en klassisk kladdkaka, ev med dumlekolor el marschmallows, eller något annat du gillar. Och en klivk grädde förstås :-)
    Några tips från mig...
    Lycka till!

  • mattjejen 22 februari 2010

    Hej!
    Vad kul med 30-årsfest:D Jag har ett förslag på fläskfilé(den här filén e så himlans god) å potatisgratäng å några förslag på nåt gott till kaffet. Du kan också söka på pannacotta... finns så många goda recept på det här... Å det bästa med alla recepten e att du kan förbereda allt... bara att gratinera gratängen å göra en smarrig sallad att ha till... det andra e redan klart(Y)
    Grattis å ha en riktigt kul fest!
    Italiensk marinerad fläskfilé
    Potatisgratäng à la Nettan
    Caribisk chokladdröm i långpanna
    Vit chokladmoussetårta
    Vit chokladchessecake
    Vit kladdchokladtårta

  • Sandran80 22 februari 2010

    Tack alla för era fenomenala tips! Ska genast börja spåna, festen ser visst ut att bli lyckad trots allt :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.