Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

40-års fest

  • Pilla72 28 mars 2012

    Nu är det dags! Jag fyller 40 år om ungefär en månad och vore jätte tacksam om ni har tips på vad jag ska bjuda på. Vi är ca 25 st och jag vill gärna kunna förbereda maten i förväg.
    Ingen förrätt utan tänkte mig lite tilltugg till fördrinken, varmrätt och efterrätt. Sen blir det ju självklart lite nattamat framåt småtimmarna :)

  • The_mama97mia 28 mars 2012

    Hej, grattis i förskott!
    Kul med fest!

    Enkelt tilltugg till drinken är ju tunnbrödsrullar/snittar.

    En dubbelmarinerad filé, eller tjälknöl, med potatisgratäng och blandad sallad till är fin festmat som också går att förbereda.
    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin
    går att göra på fläskfilé eller kyckling också om man inte lyxar med oxfilé.

    Efterrätter är min svaga sida så det får du nog bättre förslag av andra här.
    Som nattamat är ju en chili con carne klassisk, eller bara varmkorv med bröd, eller Janssons frestelse... Men har man potatisgratäng till varmrätt blir det lite tjatigt med Jansson sen kanske.

  • Okänd 28 mars 2012

    Hej och grattis i förskott!

    Jag vill gärna ge dig ett tips som är både originellt, trivsamt roligt och praktiskt. Önskvärt är ju att den som lagar maten (du?) även kan sitta med vid bordet. Idén har jag fått från en festmiddag (jämn födelsedag) hos invandrade romer från Polen, som jag och en god vän var inbjudna till:

    Gör i ordning en rik och varierad buffé (inte gående bord) med kalla rätter, gärna olika former av kallskuret, och duka bordet i förväg med dessa. Laga sedan den varma maten så att den är färdig i anslutning till gästernas ankomst.

    Efter välkomstdrink och hurrarop inleds så måltiden med det varma och sedan kan alla sitta och umgås hur länge som helst, plockande med bufférätterna. (Och dryckerna!)

    Vad du ska servera överlåter jag åt dig eller andra tipsare, men det här sättet visade sig vara en riktig höjdare, med matlagaren (festföremålet?) hela tiden vid bordet utan störande avbrott.

    Ett gästabud med glädjen högt i tak, som gör skäl för namnet och verkligen är värt att pröva!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.