Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

40-årsfest - lite hjälp, tack! :)

  • Helvina 23 augusti 2009

    Hej kära MK-vänner!
    Jag har precis suttit och gått igenom alla tidigare inlägg under Fest o Bröllop, men har inte fått alla pusselbitar på plats.
    Jag fyller 40 i dec, och ska ha en fest då. Ca 50 pers blir det. Liiite klart/halvklart: Till varmrätt blir det Fransk potatisgratäng (alternativt köpt om jag blir för bekväm) och marinerad fläskfilé och kycklingfilé. Det är ju enkelt att fixa med dagen innan. Lite quorn till vegarna.
    Jag vill däremot ha tips på lite aktiviteter/lekar, sådär lagomt. Gärna någon musiklek, med lite drag i!
    Och - ska jag ha sånghäfte tro?? Lite "tacky", eller?
    Funderar på att ha glögg till "fördrink", när gästerna anländer, med tanke på att det är i dec. Vad tycker ni om det - eller har ni annat förslag?
    Jag vill ha ett tema, och det bästa jag kommit på hittills är "Glitter, glamour och blingbling". Har ni något bättre förslag, kanske? :)
    Väldigt tacksam för hjälp med detta!

  • Disen 23 augusti 2009

    Hej Helvina!
    Kolla in de här sidorna, kanske kan du få lite idéer.
    Googla på snapsvisor eller sånghäften om du vill ha lite sånger, finns mycket att välja på.
    Musiklek så tänker jag på "Doobidoo" där dom skrivit en mening på en remsa o sen ska man gissa och sjunga refrängen.

    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html

    http://www.roligalekar.se/festlekar

    Denna drinken är helt suverän till julen. :p
    Juldrink

    Kommer inte på mer just nu men återkommer kanske igen.
    ha så kul

  • Helvina 23 augusti 2009

    TACK så jättemycket - drinken låter jättebra! Mycket trevligare att bjuda på än glögg, och ändå juligt. Återkom gärna om du kommer på mera, och hoppas att även andra medlemmar här har något att bidra med! :)

  • boz1965 23 augusti 2009

    Varför inte satsa på "kitsch"? Åk runt till loppisar och handla lite kitschiga saker, t.ex. Elvis-statyetter, cola-reklamskyltar och annat sånt som passar in i den kategorin. Det hade jag tyckt vore helcoolt på nåt kitschigt sätt. :p Också 70-talsrätter på menyn, såklart! :)

  • Mistys 23 augusti 2009

    Var en gång på en fest med tema "bad taste" . Alla skulle klä sig så gräsligt icke matchande som det bara gick. Många skratt blev det när karlarna kom intraskande i storblommiga skjortor a la 70-tal. jätte kul blev det då man inte behövde jaga fin kläder utan istället fick gå på second hand och jaga konstiga saker:D

    Ett 40 årskalas jag var på i sommras hade värdparet lagt lappar under allas tallrikar. Man fick inte visa vad som stod. Där stod saker man skulle göra under maten. En skulle sörpla när han drack,en skulle blinka snabbt när bosdsgrannen pratade med honom,en skulle himla med ögonen osv . Sen skulle man gissa vad som stått på lapparna. Många skratt blev det innan man fattade vad som var riktigt och vad som var tillgjort.

  • hansdotter 23 augusti 2009

    Det är kul att ge varje bord ett uppdrag som de tillsammans ska genomföra under middagen.
    Tex:
    bord 1- flörta hejdlöst med bord nr 2 under middagen.
    bord 2- skåla ofta med bord nr 3
    bord 3- sjung och genomför fågeldansen under middagen
    bord 4- för statistik under middagen och redovisa under desserten för övriga gäster. Tex- hur många flaskor vin går det åt? hur många tar om av maten? vad diskuteras? ställ gärna fram ett blädderblock så att redovisningen går "rätt" till.
    bord 5- dansa långdans runt borden minst två gånger under middagen.
    Osv... det brukar bli riktigt kul!!!!!!

  • LEDIVO 23 augusti 2009

    Drink som värmer när du kommer in från vinterkylan
    Varm välkomstdrink

  • Glitterfia 23 augusti 2009

    Så här i sena timmen måste jag också få slå ett slag för Bad taste party.
    Absolut det i särklass roligaste temafester jag varit på :p
    Bara försöka hitta det fulaste man kan tänka sig att ha på sig, läppstift och mascara halva ansiktet. Inget är omöjligt :D

    "Dukningen" kan man också göra skitkul ex blanda påskdukar/ kökshanduk/ servetter av dålig kvalitet osv, med kräftskiveprylar , midsommarstång, bestick i högar på bordet (blandat plast och rostfria i olika storlekar samt lite fel i antal gafflar och knivar, blir många skratt och prat mellan borden om att få tag på rätt saker) Tänk bara helt, helt fel. Ja, just det ja, vi fick välkomstdrink i konservburkar....
    Ha,ha ha... Oj, oj vad detta satte fart på roliga minnen....

    Musiklek kom jag att tänka på "Norsk" karaoke
    Här är en bra länk:
    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html

  • Helvina 24 augusti 2009

    Hej och TACK för inspirationen!
    Jättemånga bra tips och idéer till en...mindre idérik tjej. :)
    Lapparna under tallrikarna hade jag redan i åtanke, men tack för ytterligare förslag på vad jag kan skriva. Det är ju ändå ca 50 st. Att ge varje bord en uppgift tycker jag är superbra - så blir det!
    Och - haha - Bad taste är ju en helkul idé! Där kan man ju verkligen skoja till det, både när det gäller utstyrsel och smink och dukning, osv. Men det gäller att inte vara fåfäng då. :o
    Jag tackar så jättemycket för alla fina tips - och hoppas på många flera!

    KRAM och tack, som sagt!

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Jag vet inte om detta passar till men Petit Chouxer, ni var ju ungdomar på 80talet (och min mamma sa att man åt de då (L)) Plus att det är så himla supergott!!!:)

    Här är i alla fall en god fyllning till just petit chouxer:
    Petit choux med ädelost

  • Helvina 24 augusti 2009

    Hej Ulrika91 - och tack för receptet, det låter jättegott!
    Det enda som finns i lokalen är spisplattor, jag har inte tillgång till ugn tyvärr.
    Men hur som haver, jag har sparat receptet bland mina recept, det kommer absolut till användning!

  • Helvina 24 augusti 2009

    Jag har en till fundering också, förutom allt annat jag behöver hjälp med. ;)
    Det finns bara tillgång till spis där, och kylskåp. Visst vill man ha ngn form av vickning på nattkröken? Varmkorv med bröd känns ju minst sagt sisådär, men kanske kan piffa till det med lite goda röror och så. Annars - förslag?

  • Glitterfia 24 augusti 2009

    Varför krångla till det.
    Korv (Sibylla eller annan "knäpp"korv) med bröd har alltid varit suveränt och uppskattat som nattamat. Både billigt, gott och enkelt.
    Servera med gurkmajonnäs, hamburgerdressing, rostad lök.

    Eller rostad franska med olika röror gästerna själv kan välja mellan.
    Ex Tonfiskröra, kikärtsröra, crabbfishröra, skagenröra osv..

    Eller klassikern
    Janssons frestelse

  • tjexxxx 24 augusti 2009

    Gör en god röra med lite skaldjur och varför inte servera det på rostade mackor eller någon bauguett
    röran kan göras innan och förvaras kallt tills ni blir lite sugna på kvällssnacks

  • flingsalt 24 augusti 2009

    Tema!

    Jag var på en fest som hade temat "Filmen hundra år". Det var jätteroligt! Alla var utklädda till personer i filmer. Själv var jag utklädd till prostituerade Julia Roberts i pretty woman. Jag vann första pris som bäst utklädda och vann en oscar!

    En sådan grej är faktiskt en kanongrej på fester där folk inte känner varandra så väl.. det lättar upp stämningen och leder till andra samtal än jobb osv.. haha

    Hoppas det blir en riktigt trevlig fest! :)

  • The_mama97mia 24 augusti 2009

    En klassiker till vickning är ju Janssons, men det funkar ju inte utan ugn, kan ni inte ta dit en mikro?`
    Annars chili con carne - också bekväm nattamat, antingen med ris eller bara bröd. Man brukar kunna blir lite sugen på starkt efter en massa öl... Vätskebalansen eller nåt... haha...

  • Helvina 26 augusti 2009

    Nu har jag bokat lokal - och det blev inte alls som jag tänkt mig.
    Det blev faktiskt mycket bättre! Denna lokal jag fått tag i har allt - spis, ugn, micro, kaffebryggare, porslin - you name it. Det underlättar ju mycket i val av mat och så, förstås. Nu har jag möjlighet att fixa med lite bättre vickning och så.
    Men som mama97mia säger - det är (av någon outgrundlig anledning) gott med något stark och salt sådär på kvällskvisten. ;) Kom gärna med fler förslag - nu när jag har fått tag i en bättre lokal med fler möjligheter också. Jag vill dock att allt ska vara iordninggjort före, inte att t ex stå och göra varma mackor för ca 50 pers vid 12-tiden på natten. Men det har ni säkert redan listat ut! :D

  • Ulrika91 26 augusti 2009

    Du skulle kunna göra en stor chiligryta, baka lite bröd(i förhand och bara ta med, eller bara köpa) och servera det. Man kan ha i massor av godsaker, bönor, korv och ha vilken styrka man vill! Den kan bara stå och puttra på spisen fram tills ni ska käka den! Man kan ju även göra en liten vegovariant på det med då, om det skulle behövas. De som inte är sugna på grytan kan ju då bara äta lite bröd, plus något gott tillbehör/pålägg som är upplagt och klart i förväg :)

  • Fiona 26 augusti 2009

    Förslag på nattamat:
    Korv med bröd
    Baguetter med röror (skagen, kyckling, räk osv) och annat (skinka, ost, grönsaker, bacon osv) får alla gör sin egen så är det bara att ställa fram faten och skålarna.
    Pytt i panna (köp fryst o tillaga i brasspanna)
    Kryddig köttfärsgryta/chili eller liknande med bröd till
    Hamburgare
    pajer (köttfärs, taco, ost och skinka, ädelost - you name it)
    piroger
    tunnbrödsrullar
    pizza (gör själva i förväg, förvara i kyl och bara släng in i ugnen när de ska fram)
    smörgåstårta
    ostbricka med massor av frukt

    tänk oxå på att det kan vara gott med lite mjölk eller så att dricka till en del av dessa maträtterna istället för öl, vin, läsk eller vad man nu dricker i övrigt hela kvällen (Y)

  • lmk 27 augusti 2009

    Färdig grillade chickenwings ( finns i frysdisken) ringla över lite olja, krydda upp dom lite med grillkrydda. Gör en dip på tex gräddfil, vitlök och gräddfil, eller en bluecheese dressing. Lite nachochips till det och nattamaten är räddad. Kräver dock en hel del servetter ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.