Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

40-årsfest - lite hjälp, tack! :)

  • Helvina 27 augusti 2009

    Guuu vad ni har många bra idéer, jag får så mycket härlig inspiration!
    TACK så mycket för era inlägg, det uppskattas. Skönt att se att andra har tips, när jag sinar på sånt.
    Jag var in på vinsajten.com igår, funderar på att lägga in en beställning där till festen. Men vi får se. Bra tips om att komma ihåg de som faktiskt INTE vill dricka alkohol - det finns ju såna också! ;)
    När vi gifte oss för några år sedan hade jag inte tänkt på det. Några som ville beställa Coca Cola i baren, och se - det gick inte! :) Så nu är jag visare.
    Tack igen, och kom gärna med fler tips!

  • Cayene 27 augusti 2009

    Jag var på en 40-årsfest i somras och där sjöng vi en sång som fick alla att tjuta av skratt. Den heter Let´s Face It. Du måste göra iordning en påse till var och en med följande:
    Påsen - vanlig prasslig fruktpåse från affären
    2 pappassietter - med urklipp för att haka på öronen
    2 sockerbitar - till tänder
    2 snapsglas i plast - knips fast i ögonen

    Så här sjunger man den:

    1 Sätt påsen på huvudet!
    MelodI: Du borde köpa dig en tyrolerhatt

    Nu har vi skaffat oss en för löjlig hatt
    bara därför att locka fram ett skratt
    Man skulle tro att vi nu har fått fnatt
    föör att få det lite glatt.

    2 Sätt på pappöronen!
    Melodi: Små grodorna

    Små gubbarna, små gummorna är lustiga att se
    Små gubbarna, små gummorna är lustiga att se
    Så gulliga öron av papp det hava de
    Så gulliga öron av papp det hava de

    3 Sätt in tänderna!
    Melodi: Love me tender

    Flabb med tänder, flabb med stil
    gör att man blir nice
    Nu det händer det med stil
    på vårt lilla face.

    4 Sätt på/in plasögonen! (snapsglasen)
    Melodi: Leende guldbruna ögon

    Stirrande glosiga ögon
    Har jag förälskat mig i.
    Stirrande glosiga ögon
    Med djup som man drunknar däri.

  • Helvina 27 augusti 2009

    Haha, vilken jättekul idé! Jag har läst om någon liknande tidigare, men inte fått det så utförligt beskrivet tidigare. Superbra!!!

  • Nhg9 27 augusti 2009

    Hej Helvina
    Vi hade 120 (3x40) års fest i lördags. Som tema hade vi "valfri huvudbonad".
    Det kom alla tänk bara roligheter, en hundtratt, cowboy hatt, bunny öron och 20 tals hjälm från militären!
    Vi körde en lite bar med cider, öl och vin - som vi hittade på svenske cater, 187 ml i pet. Himla praktiskt!
    På inbjudan stod att om man ville fick man även ta med sig en lek eller andra roligheter.
    Eftersom vi var tre tjejer som firades så gick flera ihop och sjöng en sång eller var lekledare. Vi hade även förberett om det skulle bli få lekar med dem behövde vi aldrig använda.....
    Hoppas att du får en trevlig kväll.
    Och kom i håg - delegera ut lite arbete så att du hinner vara med dina kompisar och gäster!
    Lycka till/Efva

  • Helvina 29 augusti 2009

    Det är roligt att planera fest tycker jag!
    Nu har jag kommit så långt att jag bokat lokalen - och det är ju en viktig del i saken. :)
    Jag har bestämt mig för temat "Glitter, glamour och blingbling", ev tar jag bort ordet "blingbling". Det känns som ett roligt tema vid jultid!
    Med tanke på att allt då ska vara lite fiiiint, så funderar jag på att använda någon typ av fuskchampagne till fördrink, och kanske något bär i varje glas. Tilltugg blir det nog något så enkelt som pepparkakor med ädelost på tub. Lekarna ni skrivit om tidigare här i trådarna har jag tagit till mig, jag kommer att använda flera av dem! Jag pratade med en kille igår som är DJ, och han lät som att han tar på sig uppdraget på festen. Han sa något om att han kan fixa ett "Melodikryss", vet inte riktigt vad det är, men det blir säkert jättebra!
    Ja, så långt har jag kommit än så länge, men tips och förslag tas gärna fortfarande emot!

  • Helvina 29 augusti 2009

    Är det förresten någon som vet om det går att beställa små flaskor av mousserande vitt någonstans ifrån? Det skulle vara kul att ha som fördrink, men det lär väl vara himla dyrt...

  • Ulrika91 29 augusti 2009

    Du kan lägga smultron i!! Mousserat vin och smultron ska vara en enastående kombo. Dock lite fel årstid kanske :(

  • Annelijo 22 september 2009

    Något som är jättegott och kallt som vi fick på en nyårsafton!
    Du tar pfiladelfiaost brer ut i en gratängform ta tacosås mellanstark lägg ovanpå osten,finhacka isbergssallad dela cocktailtomateri mindre bitar lägg på, sedan tar du tacochips och äter mmmm jättegott!!
    Annelijo

  • Glitterfia 22 september 2009

    Vill tipsa dig om ett gott billigt mousserande vin, Donelli Lambrusco. Dock inte små flaskor men otroligt billigt och gott tycker jag.

  • Lenkan 22 september 2009

    Annars finns det Asti Cinzano både på 750, 375 och 200ml flaskor. Det hade vi på vårat bröllop, inte så dyrt men ack så gott det är!(Y)

  • Helvina 22 september 2009

    Tack för tipsen!
    Jag har köpt små flaskor av Henkell Trocken, närmare bestämt 75 st. :) Köpt från Tyskland.
    Jag beställde också vin där, och är liiiite nervös över att det inte kommer att smaka bra. Men jag håller tummarna!
    Annars är Asti Cinzano en favvis hos oss också. Det hade även vi på vårt bröllop. Eller om det var asti Martini, blandar alltid ihop dessa.
    Tack för mattipset, Annelijo! Det låter jättegott. Jag har nästan bestämt mig för Janssons som vickning, men nu kanske jag får ompröva beslutet. :)

  • Helvina 2 november 2009

    Nu börjar det närma sig! (Eller det har det väl gjort hela tiden, men...:D )
    Jag sitter som bäst och planerar, och läser era inlägg. Det är verkligen ett fantastiskt sätt att hitta bra och hjälpsamma råd!
    Det är svårt att hitta på olika saker att skriva på lapparna under varje tallrik tycker jag. Det blir ca 50 pers, men det ska säkert gå på nåt sätt. Annars tar jag tacksamt emot förslag!
    Jag har också tänkt att varje bord ska få ha en uppgift. Läste om några tips här, men vill gärna ha flera. :)
    Festen blir den 28 nov, inbjudningarna är ute och svaren har börjat droppa in. Jag ser jättemycket fram emot festen! Det känns ju lite pirrigt också förstås, framförallt nu innan, att få allt på plats, och inte glömma något.
    Vickningen blir troligen Janssons, men fortfarande inte helt bestämt mig... Mycket att tänka på!!!

  • The_mama97mia 2 november 2009

    Vet int om det är sagt förut, annars är en smidig vickning - chili con carne, går att göra veg variant med ju. ät med bara bröd o ev sallad

  • Helvina 2 november 2009

    Ja, jag har haft det i åtanke också. Men saken är den att jag aldrig gjort Chili C C och därför tror jag inte att jag vill ge mig in på det just inför en stor fest. ;)

  • Countrygirl 2 november 2009

    1 skaffa dig en köksmästare dvs någon som hjälper dig med maten
    2 se till att du har någon som diskar dvs så att du slipper
    3 se till att du har en lekledare som kan hitta på lite överraskningar till dig
    4 slit inte ut dig på smådetaljer som ingen märker. Nöj dig med bullens korv och bröd till kvällsvickning. Du har massor att förbereda i alla fall
    5 se till att du inte sliter ut dig på allt före festen. Be vänner och familj hjälpa dig. Det är ju trots allt din födelsedagsfest och du ska vara festens mittpunkt. Du vill inte möta dina gäster rosig, svettig och skittrött.
    6 ha en förbaskat trevlig kväll. Kom iihå Folk kommer inte komma i håg festen för vad de fick att äta, de kommer i håg om de hade kul.

  • Helvina 3 november 2009

    TACK för goda råd Countrygirl, det tar jag till mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.