Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

40årsfirande - Vad bjuda på???? Räkbakelse?

  • Lovisa_N 18 augusti 2013

    Sambon fyller 40 snart och jag/vi tänkte bjuda på räkbakelser men då uppkommer frågan - är bara en räkbakelse för lite? Vad kan man ha till? Eller har ni några andra bra tips på vad man kan bjuda på? Vi brukar annars alltid ha kaffe och sju sorters småkakor och nu ville vi göra det lite extra fint. Vad kan man servera efteråt istället för tårta? Jag har funderingar på en chokladmoussebakelse eller blir det för mycket? Har beslutsvånda... ;-)

    Tacksam för alla svar, o era bästa tips o ideer. Vill ha all hjälp jag kan få!
    Kramar

  • annapatrik 18 augusti 2013

    Hej !

    Räkbakelse låter gott men varför inte göra kall räkpaj och en stor skål sallad + brytröd till.
    Det blir mer matigt och alla kan ta hur mycket eller lite de vill.

    I stället för tårta gör rulltårtsbotten, ta ut rundlar, lägg ihop tre lager, första lagret halloncurd, nästa chokladmousse, garnera med grädde och dekorera med färska hallon och lite riven choklad.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • mattjejen 18 augusti 2013

    Jag undrar hur många ni blir ungefär. Är ni många så kke det är mkt jobb med räkbakelser, varför inte göra en smörgåstårta ist {eat} Det brukar va uppskattat å gott.
    Likadant med efterrätten, gör något i långpanna om ni är många, tex någon god cheesecake, finns i många goda smaker. Eller en god pinochiotårta som fylls med grädde och bär. Jättegott!

    Kan säkert komma på fler förslag om du vill...

    Kram å lycka till {beauty}

  • Lovisa_N 19 augusti 2013

    Vi blir ett 20-25 tal och måste erkänna att jag tänkt köpa räkbakelser från ett lokalt ställe här som gör underbart goda, men sen var ju funderingen om det blev för lite...

    Smörgåstårta är tyvärr också vad alla andra brukar bjuda på vid kalas med så det känns inte så kul att bli jämförd med....

    Tar tacksamt emot fler tips o ideer...

  • mattjejen 19 augusti 2013

    Tänkte att smörgåstårtan blir som en stor räkbakelse som man kan ta mer av om man vill. Bara att ta samma fyllning och garnera likadant som till en bakelse.

    Annars kan du göra som annapatrik skriver... ett par olika pajer med sallad å bröd...

    En buffé med marinerad kyckling och/lr fläskfilé, sallad, nån god röra/sås, bröd å en god potatissallad e oxå ett bra alternativ.

    Men frågan är hur mkt jobb du vill lägga ner och om gästerna ska komma hungriga och du bjuder på tex kvällsmat lr om det bara ska vara nåt lite lättare... vet inte riktigt vad du har tänkt...

  • Lovisa_N 21 augusti 2013

    Hej alla, det blir till 99% köpta räkbakelser, då vi inte vet riktigt när folket kommer och tycker det är fräschast så, så att alla får "nya fina bakelser" till det kommer vi servera en grönsallad och rosenbröd... Istället för att en smörgåstårta vandrar fram o tillbaka, inget ont om smörgåstårta men just i och med att det är typ öppet hus och alla får komma när de vill så tyckte vi att en smörgåstårta ser inte så kul ut för de som kommer sent och då sätta fram en halväten smörgåstårta.... ;-)
    Tack för era ideer och inspel i alla fall....
    Kram

  • smulpajen1 22 augusti 2013

    Ååå, det lät ju väldigt trevligt och festligt m räkbakelser..:)Tänker att det nog kan räcka så eftersom ni har både bröd och sallad till. Men vill ni ha något ytterligare går det ju alltid att göra tunnbrödsrullar fyllda m någon god röra (gjord på ex rökt lax eller renkött). Går ju också att göra två sorters rullar m olika röror. Detta blir också frächt vid öppet hus eftersom man inte behöver lägga fram fler rullar än vad som går åt. Det går ju också att skära i olika stora bitar så får gästerna välja storlek beroende på hur hungriga de är. Andra förslag skulle kunna vara små västerbottensostpajer gjorda i engångsaluminiumformar (dekorerade m en klick creme fraiche, lite löjrom och en dillkvist) eller någon typ av ostbollar. Dessa alternativ borde inte "krocka" med räkbakelserna smakmässigt heller..
    Lycka till oavsett hur ni väljer att göra :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.