Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

50 års fest

  • kareng 3 januari 2010

    Hej alla
    jag fyller 50 i mars o skall ha en ca 22 personer på fest men har total idetorka på att ev göra något roligt annorlunda eller bara buffe men jag vill ha er hjälp och att hitta på något roligt
    Karl

  • The_mama97mia 3 januari 2010

    Grattis i förskott!
    Om ni ska vara 22 pers hemma hos dig kan det kanske bli svårt med sittande middag, då är det ju smartast att planera för buffé. EN del har ju som "Öppet Hus" mellan exempelvis 14 och 18 då kan folk droppa in lite som dom vill och det blir lättare med maten.
    Men om jag förstår dig rätt är du mer ute efter tema, lekar, underhållning ...
    Inte min starka sida. Nåt som en del gillar är ju karaoke, om du fixar det så kan ni ju skråla 60-talshits hela kvällen....

  • siggemums 3 januari 2010

    De allra roligaste festerna vi har haft har varit de med något tema.
    Fundera på om du har något intresse som det går att göra något tema kring eftersom det är din stora dag så ska det ju gärna kännas som typiskt för dig. Musik du gillar något, land du tycker om att åka till. Det behöver inte gå så långt som maskerad om man inte vill men mat och dukning och kanske någon aktivitet kring det. Varför inte en -60-talsfest med passande klädsel musik och mat?
    Lycka till!

  • krumbuss 3 januari 2010

    Hej
    Hur stort har du där du ska ha din fest, ge mig ett svar så ska jag hjälpa dig med tips.
    Hälsningar
    Lotta

  • kareng 3 januari 2010

    hej alla och tack för alla tips
    vi har ett stort rum på en ca40 kvm där sitter vi vid tre bord lätt
    sen har vi ett rum där jag tänkte ta ut soffan o ha dans mm
    köket kan man ha o ta mat i mm
    jag fundera på att fördela lite uppgifter till släkt o vänner i kanske fyra "arbetslag" typ fixa musiken duka, duka av, underhålnning drinkar mm jag vet inte ännu öppen för förslag har film som hobby så det blir kanske sånt tema, recept och dricka ideer är välkomna och få fart på folket ideer är också välkomna
    Karl

  • LEDIVO 3 januari 2010

    :DDen här hade kanske varit trevlig börja med
    Varm välkomstdrink

  • jimboz 3 januari 2010

    Jag skulle satsa på 70-tals tema för jag älskar Disco....Om du innehar en Stereoanläggning lite senare än 60 talet :) Så kan du med en kabel koppla in datorn och köra Spotify med allt du kan tänka dig direkt ala minut.....

    Nu tar jag för givet att du har alla doningar...Annars så får du höra av dig om hur du ska gå till väga

    Rättelse : doningar =kabel från dator till stereo
    skall inte förknippas med rejäla doningar som kan betyda annat :)

  • Dintan 3 januari 2010

    Ursäkta, jag har nog kommit fel-tema skulle jag ha!

    Allt och alla ska vara så felplacerade som möjligt. Gästerna kan komma som indianer eller grodmän, gympakläder, partystass, bikini, skidåkare you name it.

    Blanda maten på samma sätt, tacos, svensk husmanskost, sushi, grekiskt, amerikanskt osv.

    På det sättet vet du att alla hittar något dom gillar och att dom inte behöver springa runt stan för att hitta kläder.

    Blanda alla teman du kan komma på, dekorera med discokulor och japanska prylar blandat med kokosnötter och julsaker, midsommarsaker, ja du fattar........

  • jimboz 3 januari 2010

    Hahahaha.......lägg alltihopa i en mixer och kör på fullt :) Jag kommer på din fest susanneedgren

  • Countrygirl 3 januari 2010

    Grattis i förskott. Alltså föddes du 1960. Jag skulle i så fall ha en sextiotalsfest. Där finns det mycket inspiration att hämta, från inbjudningskort, klädsel, musik mm. Kan bli hur kul som helst. Mat?? Har inte en aning om vad som var populärt då men det är jag övertygad om att andra har svar på här i Matklubben.

    Lycka till!

  • jimboz 3 januari 2010

    60- talet var en ful tidsålder där möblerna såg för hemska ut....Jag är född på 60-talet och Morsan gick omkring med en limpa i håret som då stod rakt upp...Musiken är helt okey men resten är usch usch...

  • Dintan 3 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 3 jan 2010

    Hahahaha.......lägg alltihopa i en mixer och kör på fullt :) Jag kommer på din fest susanneedgren


    Du är välkommen!

  • krumbuss 4 januari 2010

    Hej

    Ett stort rum för din fest är en bra början, plus kök.
    glöm makerad det tycker gästerna ofta är jobbigt .
    Börja tänk tema, varför inte italienskt(det låter fantasilöst) men praktiskt med tanke på att du kan servera kall mat plus att det är färgglatt.
    Dekorera som Lady och Lufsen när de åt spagetti tvättlinor i taket snåla inte på tvätten.
    Rutiga dukar och röda servetter.
    blockljus
    Inga blommor
    Italiens musik i bakgrunden.
    Glöm inte att även dekorera i köket.
    Använd stora fat till buffebordet.
    Hyr porslin det lönar sig.

    Bjud in till din fest och tema.
    Klädsel med något enkelt men med något inslag av italiens färger.

    Glöm inte bort att du själv ska ha kul och avslappnat
    Hälsningar
    Lotta

  • kareng 4 januari 2010

    Hej alla
    Tack för alla härliga tips och klurigheter det har verkligen hjälpt mig vidare det är så lätt att fasna i gamla hjulspår, ja det finns många roliga saker här som hjälpt mig vidare.
    jag håller gärna sidan öppen lite till innan jag planerar vidare.
    Så fortsätt och kom med ideer det var som en vitamininjektion.
    Karl

  • kareng 4 januari 2010

    En fråga till susanneedgren
    Kul med temat ursäkta jag har nog kommit fel!
    Har du testat det? hur blev det ?
    Karl
    Och till alla ni andra forsätt skicka recept och dryck och förslag på annat, kvällen är lååååååååång och rolig

  • SDMaya 4 januari 2010

    Kolla denna buffén, hittade den av en slump när jag letade snacks nyss : Mellans kalla buffé...
    (Y) ser väldigt inbjudande ut och hon hade haft den till 25 personer :)):p

  • Dintan 4 januari 2010

    Skrivet av kareng den 4 jan 2010

    En fråga till susanneedgren
    Kul med temat ursäkta jag har nog kommit fel!
    Har du testat det? hur blev det ?
    Karl
    Och till alla ni andra forsätt skicka recept och dryck och förslag på annat, kvällen är lååååååååång och rolig


    Nej, jag har inte testat det själv, det är nästa projekt. Har massor av kompisar som varit på sådana fester och folk dyker upp i allt från kompletta dykarutrustningar till punkklädsel. Det var faktiskt på en 50-årsfest!

  • siggemums 4 januari 2010

    Om man ska ha maskerad så får man vara beredd på visst motstånd. För som krumbuss skrev så tycker många det är jobbigt och blir nervösa. Men om du vill ha det så stå på dig, för det brukar verkligen bli kul.Kanske just för att det varit en viss vånda innan?

    För många år sedan ordnade vi en avskedsfest för ett par som skulle åka till Afrika. Vi bestämde maskerad med tema Afrika. Mat och allt nnat var i samma tema.O hjälp vilket motstånd det blev
    -Nej fy, kan man inte få klä sig fin, när man för en gång skull går på fest. Vi stod på oss och peppade med tips som att man kan ju klä ut sig till turist om man vill inte göra det så stort(det var på sommaren). Folk kom ifrån helkroppsmålade infödingar till turister. Det blev den roligaste festen vi haft . Folk släppte loss som bara den och i spåren följde en lång rad temafester och alla var hur roliga som helst.

  • kareng 7 januari 2010

    408 som varit och nosat nog finns det några fler som kan ge tips på en trevlig kväll
    Karl

  • anneli1989 7 januari 2010

    Jag tycker att du ska satsa på varm mat, är så himla klent med kall buffé om man vill festa och dansa en helnatt behöver man mycket energi. och denna årstid vill man gärna ha något varmt.

    chili con carne är ju lätt att bjuda många på bara att förbereda innan i stora kastrullen som du kan ha på balkongen på kylning. servera med gott bröd och ost. sen bara dricka ett passade sydamrikanskt vin. bag in box funkar fint.

    Hoppas ni får en uderbar dag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.