Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

50-års kalas

  • annikan1 10 januari 2011

    Ännu en tråd i ämnet kalas och mat för flera.

    Vi blir inte så många, ca 14 st. Jag kommer bara bjuda familjen men vill då lägga extra möda över fin dukning och smarrig mat. Trevliga drinkar som dock skall vara alkoholfria.

    Vet inte om jag vill ha buffé eller varm mat, helst både och. Vill inte behöva stå vid spisen hela tiden men vill heller inte bara ha kallskuret. Letar på nätet men tycker det är svårt att hitta.

    Har ni bra tips eller tips på länkar och sidor där jag kan få ännu mer inspiration???

    Det ska vara gott och läckert och festligt.

    Tack på förhand!
    Annika

  • Cassiopeya 10 januari 2011

    Spana in min kokbok, har en hel kategori med buffémat =)

    Tänker du dig något tema? Italiensk mat är ju alltid god :p

    Lasange, olivbröd, tomatsallad med basilika och mozarella, kallskuret kött, pastasallad med soltorkade tomater, fetaost och solroskärnor och lite rucolla, en stor skål med blandade oliver och en med kapris.

    Denna goda bål lovar jag kommer uppskattas av både stor och liten. Dessutom är den lätt att göra ;)

    Festlig päronbål

  • Annie28 10 januari 2011

    Jag ska ha 30 årskalas för min man på lördag å vi blir ungefär lika många (bara familjen) å då ska jag laga en variant på toast skagen, där man kan skära/hacka/blanda alla ingredienser i förväg å sen bara lägga upp allt fint på tallrikarna.
    Till varmrätt blir det potatisgratäng med fläskfilegryta å då kan man ju förbereda gratängen så den står i ugnen när gästerna kommer å grytan kan ju göras dagen innan så det bara är att värma på!
    Till dessert blir det vit choklad-pannacotta med hallongele å lite bär på toppen, å den är ju bäst att göra dagen innan å då går det ju supersnabbt att dekorera det sista före servering.
    Och sist av allt blir det tårta och kaffe!

  • Cassiopeya 10 januari 2011

    Oj höll på att glömma...ett stort fat med härliga frukter uppskurna i lagom bitar :DD

  • alindalinda 10 januari 2011

    jag får GLADELIGEN hänvisa till en av mina absoluta favoritbloggare, Linda!
    http://kryddburken.se/

    mycket massa gott till både vardag och fest. ta en resa genom hennes milslånga matresa, så finner du nog både inspiration till festen och kommande vardagar.

  • annikan1 10 januari 2011

    Jättebra tips båda två, tack! Lasagne och italienskt är ju jättebra, det påminner dock väldigt mycket om vårt bröllop men det kanske inte gör så mycket. Det är så himla bra med både varm o kall mat och många skålar och plock - det gillar jag :-D + för bål och smarriga efterrätter. Äve n bra med mycket frukt på mina stora fina matteusfat :-)

    Kanske något till bålen? Snacks.....småplock.....hmmmm....

  • Mellanbellan 10 januari 2011

    Jag hade på vårt 100-årskalas detta. (vi fyllde båda 50) Det var ca 25 gäster och senare på kvällen så hade jag tacogratäng, köttfärspaj, crepesrulle med stuvade räkor och fiskgratäng med grönsallad. Buffén fick stå framme förutom köttet så det fanns hela tiden ost och kex samt frukt och lite annat de kunde ta av. Hoppas du hittar något du kan ha nytta av.
    Mellans kalla buffé

  • Cassiopeya 10 januari 2011

    Åh det glömde jag ju! Goda kex och ostar, och så vin såklart, från Italien :DD

  • alindalinda 10 januari 2011

    förresten, så finns det en hel sida med olika 3-rätters-menyer på http://alltommat.se
    varmt rekomenderat

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.