Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

6-års kalas

  • Gul13 5 januari 2011

    Dottern fyller 6 år. Då vi bor trångt har vi hyrt gymnastiksalen på skolan och där kommer det då att vara lekar och fika och så där. Barnen är 5-7 år.
    Tidigare år har vi haft fiskdamm när det är dags för godispåsen. Men finns det något annat tips förutom skattjakt som fungerar inte fullt så bra i lokalerna där.

    Hur kan man annars dela ut påsarna?
    På ett kalas dottern var i samma lokal satt alla barnen i en ring på golvet och slog två tärningar. När de fick det antal prickar som det fanns bokstäver i deras namn så fick de sin påse. Men det tog för lång tid ... det blev tre stackare kvar som fick slå och slå och slå ... Ja ni förstår. Det tog för lång tid och blev liksom lite träligt för dem.
    Tips mottages tacksamt.

  • lece 5 januari 2011

    Skriv namn på varje påse och göm dem sedan i lokalen så får de springa runt och leta, det har jag kört med till mina barn och det har varit uppskattat. Lycka till !

  • ScarlettRose 5 januari 2011

    Ett alternativ till fiskdamm är att hänga upp ett skynke som man klippt ett litet hål i. Så får barnen trä in sin hand där och bakom står man och låter dem känna på lite konstiga grejer (typ slajm, påse med varmvatten och sånt innan de får godispåsen.

    Ett annat alternativ är att ha en piñata som barnen får slå sönder :)

  • soccermum 5 januari 2011

    Min dotter med kamrater älskar limbo så man skulle kunna göra som så att alla ställer sig på ett långt led och böjer sig bakåt och går limbo under en ribba som två personer håller i i lagom höjd-lätt i början så alla klarar första omgången :)
    Ribban kan vara något så enkelt som ett skaft från en sopborste men i en gymnastiksal kanske finns bättre attiraljer ;)

    Den som klarar ribban ställer sig sist i ledet igen och allt eftersom sänker man ribban..
    När någon så småningom åker ut får barnet i fråga sin godispåse och till slut har alla fått sin och det är inte det viktigaste vem som vann för alla fick ju sitt pris :)

  • Penne 5 januari 2011

    Kanske kan vara en vuxen (utklädd) som kommer o berättar en historia eller saga eller nåt, och avslutar med att ge alla barnen skatten, som är typ en låda med godispåsar?

  • Gul13 5 januari 2011

    :DD Ooo vad roligt med så många ideer. Tack snälla ni. Fortsätt gärna med fler.

  • Mistys 5 januari 2011

    Vi hade många och roliga kalas när mina barn var små. Vid ett kalas läste jag en påhittad saga, vi gick runt i olika stationer. Vid en station skulle barnen dricka bumbibärssaft ( efter böckerna om bumbibjörnarna) då fick dom studs i benen som bumbibjörnarna och skulle hoppa fram till nästa station där bamse världens starkaste björn bodde. Alla barn fick en liten sked dunderhonung så dom blev superstarka och kunde flytta stolar. Där låg en väska med pippis guldpengar en till varje barn. Vi gick vidare och sagan fortsatte tills vi tillslut hamnade där jag hade lagt godispåsarna. Kommer inte ihåg riktigt allt vi gjorde men jag hade 6-7 stationer. Detta var superpopulärt och barnen pratade länge om det.

    Vid ett annat tillfälle hade jag lagt påsarna under en soffa osynliga. Vi hade knutit ett snöre vid varje påse. Sen tog jag bokmärken, klippte dom i två delar lite klurigt klippt. Fäste ena halvan på snöret och lät bokmärket sticka fram. Dom andra halvorna delade vi ut till barnen som sen fick pussla sig fram till bokmärket som passade ihop, dra i snöret och fram kom en påse. Man kan ju också ha två sagofigurer som hör ihop. Ex pippi och herr nilsson, kalle anka och kajsa anka mm så får barnen pussla fram sin påse på det sättet Fantasin sätter gränsen Lycka till.

  • Cassiopeya 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Vi hade många och roliga kalas när mina barn var små. Vid ett kalas läste jag en påhittad saga, vi gick runt i olika stationer. Vid en station skulle barnen dricka bumbibärssaft ( efter böckerna om bumbibjörnarna) då fick dom studs i benen som bumbibjörnarna och skulle hoppa fram till nästa station där bamse världens starkaste björn bodde. Alla barn fick en liten sked dunderhonung så dom blev superstarka och kunde flytta stolar. Där låg en väska med pippis guldpengar en till varje barn. Vi gick vidare och sagan fortsatte tills vi tillslut hamnade där jag hade lagt godispåsarna. Kommer inte ihåg riktigt allt vi gjorde men jag hade 6-7 stationer. Detta var superpopulärt och barnen pratade länge om det.

    Vid ett annat tillfälle hade jag lagt påsarna under en soffa osynliga. Vi hade knutit ett snöre vid varje påse. Sen tog jag bokmärken, klippte dom i två delar lite klurigt klippt. Fäste ena halvan på snöret och lät bokmärket sticka fram. Dom andra halvorna delade vi ut till barnen som sen fick pussla sig fram till bokmärket som passade ihop, dra i snöret och fram kom en påse. Man kan ju också ha två sagofigurer som hör ihop. Ex pippi och herr nilsson, kalle anka och kajsa anka mm så får barnen pussla fram sin påse på det sättet Fantasin sätter gränsen Lycka till.


    Oj vilka härliga idéer, måste jag komma ihåg :DD

  • svengelsk 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Sen tog jag bokmärken, klippte dom i två delar lite klurigt klippt.
    Bra användning för julkorten. Här i England skriver vi fortfarande en väldig massa julkort. Jag brukar ge mina till en granne som leder vargungar. Hon klipper dem i två bitar. sprider ut de ena halvorna på golvet och delar ut de andra halvorna till pojkarna. Sen få de leta efter andra halvan. Du kunde dela ut påsen när barnet ger dig hela kortet.

  • Gul13 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Vi hade många och roliga kalas när mina barn var små. Vid ett kalas läste jag en påhittad saga, vi gick runt i olika stationer. Vid en station skulle barnen dricka bumbibärssaft ( efter böckerna om bumbibjörnarna) då fick dom studs i benen som bumbibjörnarna och skulle hoppa fram till nästa station där bamse världens starkaste björn bodde. Alla barn fick en liten sked dunderhonung så dom blev superstarka och kunde flytta stolar. Där låg en väska med pippis guldpengar en till varje barn. Vi gick vidare och sagan fortsatte tills vi tillslut hamnade där jag hade lagt godispåsarna. Kommer inte ihåg riktigt allt vi gjorde men jag hade 6-7 stationer. Detta var superpopulärt och barnen pratade länge om det.

    Vid ett annat tillfälle hade jag lagt påsarna under en soffa osynliga. Vi hade knutit ett snöre vid varje påse. Sen tog jag bokmärken, klippte dom i två delar lite klurigt klippt. Fäste ena halvan på snöret och lät bokmärket sticka fram. Dom andra halvorna delade vi ut till barnen som sen fick pussla sig fram till bokmärket som passade ihop, dra i snöret och fram kom en påse. Man kan ju också ha två sagofigurer som hör ihop. Ex pippi och herr nilsson, kalle anka och kajsa anka mm så får barnen pussla fram sin påse på det sättet Fantasin sätter gränsen Lycka till.


    Haha ni kan kalasa ni. Tack för alla tips. Nu har jag så många ideer så jag får beslutsångest! {clap}

  • soccermum 6 januari 2011

    Skrivet av Gul13 den 6 jan 2011

    Haha ni kan kalasa ni. Tack för alla tips. Nu har jag så många ideer så jag får beslutsångest! {clap}


    Se det från den ljusa sidan, nu behöver du inte fundera på alternativ till fiskedamm i flera år och många kalas framöver!
    Jag har nu sparat tråden för framtida bruk jag också ;)

  • Mistys 6 januari 2011

    Skrivet av svengelsk den 6 jan 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Sen tog jag bokmärken, klippte dom i två delar lite klurigt klippt.
    Bra användning för julkorten. Här i England skriver vi fortfarande en väldig massa julkort. Jag brukar ge mina till en granne som leder vargungar. Hon klipper dem i två bitar. sprider ut de ena halvorna på golvet och delar ut de andra halvorna till pojkarna. Sen få de leta efter andra halvan. Du kunde dela ut påsen när barnet ger dig hela kortet.

    Bra idé(Y)

  • Gul13 7 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 6 jan 2011

    Skrivet av Gul13 den 6 jan 2011

    Haha ni kan kalasa ni. Tack för alla tips. Nu har jag så många ideer så jag får beslutsångest! {clap}


    Se det från den ljusa sidan, nu behöver du inte fundera på alternativ till fiskedamm i flera år och många kalas framöver!
    Jag har nu sparat tråden för framtida bruk jag också ;)



    (Y) Verkligen ett angenämt "problem".
    Jag har skrivit ut alla tips så nu ska maken och jag bestämma oss!

  • annkai 4 april 2011

    Skattjakt!
    Kopierade ritningen på nedre plan av huset. På baksidan limmade jag fast bilder på saker i huset.. Klippte isär det som ett pussel. Barnen fick första pusselbiten. Om de hittade "bilden" så fanns nästa pusselbit där. Till slut hade de hittat alla. Satte ihop pusslet och fick fram ritningen av huset. Då såg de vart krysset fanns där skatten var. Synd bara för dem att när de öppnade dörren till förrådet innanför tvättstugan så stog en bov där och försökte stjäla skatten.
    Alla ungarna sprang skrikande efter boven (maken) och brottade ner honom så att de fick skatten - varsin godispåse.

    Under jakten på boven så stog jag och 2 andra mammor och tjöt av skratt :)
    Nästa barn skulle ha exakt lika dant på sitt kalas.

  • Cassiopeya 4 april 2011

    härligt att denna tråd puffas upp igen! fortsätt gärna komma med bra kalasidéer, sånt är alltid välkommet :D (L)

  • sju 10 april 2011

    Läste om lite "gröna" kalasidéer på Living Green och kom att tänka på den här tråden...

    http://www.livinggreen.se/barn/74-barn/1358-mitt-jobb-inspirerar-till-kalas

  • Miltons7a 10 april 2011

    Rita en karta över lokalen eller trädgården. den skall vara enkel eller lite svårare om barnen är äldre, Sen får de ge sig ut på skatt jakt, Jag köpte chokladpengar och grävde ner den i en låda i trädgården,en gång det tog sin lilla tid men kul hade vi med pojkarna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.