Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

7-års kalas göra pizza?

  • majamia 12 september 2012

    Hej
    Snart ska vi ha kalas för vår 7 åriga kille. Han har bjudit 10 kompisar och vi funderade på om dom skulle få göra sin egen pizza. Vi ställer fram tomatsås, ost, skinka, svamp och ananas mm så får dom välja vad deras pizza ska ha på sig.
    Frågan är tror ni att det går bra med tortillabröd som botten?
    Tar tacksamt emot alla tips och idéer gärna även kring lekar.
    :O)

  • elleave 12 september 2012

    Det går jättebra att göra på tortillabröd, även typ polarkakor funkar. Annars är ju pizzakitten väääldigt smidiga :D

    Tacofärs är gott på pizza, det gillar väl 7-åringar =)

  • majamia 12 september 2012

    Toppen, Tack det var bra tips med tacofärs. :)

  • matmorsan 12 september 2012

    Har kommit ngt nytt på tacohyllan hos oss iallafall,lite tjockare tortilla bröd som dom rekomenderar att använda till pizzabotten o till vanliga tacos =))Har inte provat än!! för jag kan känna att tortilla bröden blir lite tunna o hårda men det är ju mkt smidigt !!!

  • majamia 12 september 2012

    Skrivet av matmorsan den 12 sep 2012

    Har kommit ngt nytt på tacohyllan hos oss iallafall,lite tjockare tortilla bröd som dom rekomenderar att använda till pizzabotten o till vanliga tacos =))Har inte provat än!! för jag kan känna att tortilla bröden blir lite tunna o hårda men det är ju mkt smidigt !!!


    Tack det ska jag titta efter. :)

  • emaxen 12 september 2012

    Denna degen är den bästa degen till pizza, lätt att baka ut precis som pizzabagarna.


    Långsam pizzadeg
    För: 2-3 personer

    Den ska jäsa i kylen i 5 timmar - men det är det värt ! Mycket bra pizzadeg!


    Ingredienser
    3 1/2 dl iskallt vatten
    50 g jäst
    2 msk olja
    1 msk salt
    10 dl mjöl + extra till utbakning

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet. Häll i mjölet, knåda eller låt demaskinen arbeta degen till en jämn degboll.

    Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
    Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

  • carnof 13 september 2012

    Fantastisk pizza deg:-) tack!!(Y)

  • majamia 13 september 2012

    Tack, låter toppen. Kanske kan göra degen idag och dela den på 10 bitar så dom får göra vars en. {bashful}


    Skrivet av emaxen den 12 sep 2012

    Denna degen är den bästa degen till pizza, lätt att baka ut precis som pizzabagarna.


    Långsam pizzadeg
    För: 2-3 personer

    Den ska jäsa i kylen i 5 timmar - men det är det värt ! Mycket bra pizzadeg!


    Ingredienser
    3 1/2 dl iskallt vatten
    50 g jäst
    2 msk olja
    1 msk salt
    10 dl mjöl + extra till utbakning

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet. Häll i mjölet, knåda eller låt demaskinen arbeta degen till en jämn degboll.

    Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
    Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

  • smulpajen1 13 september 2012

    När jag bodde i kollektiv gjorde vi ibland en gemensam pizza i långpanna utav sconesdeg (smidigt då den inte behöver jäsas). Vi gjorde helt enkelt en sats deg, plattade ut den i långpanna, rutade upp den m mjölad kniv (i antalet portioner) och alla fick lägga valfri fyllning på "sin" del varpå den gräddades och avnjöts.

    Fast i ditt fall med ett gäng sjuåringar skulle nog jag ha gjort det enkelt för mig och istället valt varma mackor;-) Bara att köpa en formfranska o var och en får lägga på valfri fyllning. Dessutom enkelt att göra flera allt eftersom man orkar utan att det behöver bli en massa över som får slängas.

    Lycka till med kalaset!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.