Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Alla Hjärtans-meny?

  • The_mama97mia 8 februari 2009

    Sökte i trådarna men hittade ingen med tips för just Valentin-middag. Med risk för att jag dubblerar ngt alltså.
    Tänkte bara att så här års är det lite kul att fira med extra gott att äta. Vad ska ni äta på Alla hjärtans dag?
    Jag firar själv med mina barn och vill gärna duka lite fint o ge en hjärte-gåva. Tar tacksamt emot tips på rolig, god, gullig, hjärtemat till dagen....
    (L)

  • zudette 8 februari 2009

    Hänger gärna på här... vill oxå ha tips! Maken jobbar hela dagen så det blir en senare middag - har tänkt tomatsoppa till förrätt men sen???? Tips på huvudrätter i GI-anda mottages gärna!(Y)

    (L)

  • 10 februari 2009

    Hej

    Kanske jag kan hjälpa er med lite ideer

    Jordgubbstårta passar även på alla hjärtans dag
    Smultron- och jordgubbstårta
    Om man vill göra det ännu mer speciellare kan man ju göra dig hjärtformad

  • Disen 10 februari 2009

    Oj... vilken bra tråd. Har just nu inga ideér.
    Hoppas att det finns andra som kan bidra med "gosaker", både för, huvud och efterrätt.:p

    Nu till alla manliga medlemmar här på matklubben. Vad skulle/ ska ni skämma bort er/era käraste på Alla hjärtans dag? både när det gäller mat och andra ting.
    Skulle va roligt och veta hur ni män tänker.:D
    Ursäkta mamamia97 om jag "klampar" in på din tråd med andra frågor.

  • redd 10 februari 2009

    Gissar att det blir kallskuret av blandade slag på alla hjärtans dag. Olika skinkor, korvar, vitlöks marinerade champinoner, räkor, hembakat Focaccia (bröd) med örter i och flingsalt på, och så lite skivade grönsaker. Möjligen några skålar med "dippar" eller vad man skall kalla det, humus, aivari (hur det nu stavas) ,tsatsiki etc. Det skulle ha passat med små (tunna) grillspett också men det orkar jag nog inte göra.

    Till efterrätt hallon och citronsorbet och frysta hallon till. Allternativt citronsorbet och frysta hallon som körts i mixer. Och förmodligen lite färsk exotisk frukt till.

    Och lite senare olika kex och ett par ostar.

    Budgeten tycker jag man skall lägga som på ett bättre resturangbesök och bränna ganska mycket på delikatessen och påläggshyllan, och då försöka få många olika sorter och inte vara rädd för att testa okända produkter även om dom kostar lite. SÅ dyrt är det inte, framförallt inte mot vad ett resturangbesök skulle gå på och med lite tur hittar man en ny favorit..
    Sedan behöver man något för att balansera allt köttet, jag valde Focaccia (rent kriminellt gott) men ljumna klyftpotatisar som man kan äta direkt med fingrarna går också bra.

    Sedan ett gott kallt vitt vin eller möjligen en bättre lättdrucken kall ölsort på små (33cl) flaskor och rött till kex&ost. Och en kanna isvatten med färskpressad citron/lime tillgänglig till all mat ifall man bara är törstig.

    Såg just att dom flesta recepten på Focaccia på matklubben krånglade till det en hel del det receptet jag använder är nästan identiskt med detta fast bara halva mängden samt att jag kavlar ut degen och penslar med olivolja innan det åker in i ugnen.
    Focaccia

  • redd 10 februari 2009

    Skrivet av zudette den 8 feb 2009

    Hänger gärna på här... vill oxå ha tips! Maken jobbar hela dagen så det blir en senare middag - har tänkt tomatsoppa till förrätt men sen???? Tips på huvudrätter i GI-anda mottages gärna!(Y)
    (L)


    Med risk för att vara tråkig, har man jobbat hela dagen och är hungrig så duger inte någon lätt och romantisk mat antingen så får du ge honom stek eller något i den stilen alternativt får du se till så att han får i sig något stadigt direkt när han kommer genom dörren, kanske en redig baugette med mycket fyllning eller något sånt och sedan vänta någon timma med maten så att det får lägga sig.

    Har råkat ut för myskväll med räkmacka och kex och ost efter en slitsam dag. Fick ställa mig och laga till lite riktig mat så fort hon somnat och humöret var ju inte direkt på top under kvällen eftersom jag var hungrig hela tiden även om man försökte hålla god min.

  • Okänd 11 februari 2009

    Här ett recept som passar till kaffet på alla hjärtans dag:
    http://www.tasteline.com/recept/Karleksmums

  • zudette 11 februari 2009

    Skrivet av redd den 11 feb 2009

    Skrivet av zudette den 8 feb 2009

    Hänger gärna på här... vill oxå ha tips! Maken jobbar hela dagen så det blir en senare middag - har tänkt tomatsoppa till förrätt men sen???? Tips på huvudrätter i GI-anda mottages gärna!(Y)
    (L)


    Med risk för att vara tråkig, har man jobbat hela dagen och är hungrig så duger inte någon lätt och romantisk mat antingen så får du ge honom stek eller något i den stilen alternativt får du se till så att han får i sig något stadigt direkt när han kommer genom dörren, kanske en redig baugette med mycket fyllning eller något sånt och sedan vänta någon timma med maten så att det får lägga sig.

    Har råkat ut för myskväll med räkmacka och kex och ost efter en slitsam dag. Fick ställa mig och laga till lite riktig mat så fort hon somnat och humöret var ju inte direkt på top under kvällen eftersom jag var hungrig hela tiden även om man försökte hålla god min.


    Med hela dagen, menar jag hela dagen 06.00 - 18.00! Jag kommer inte att servera något lätttuggad, mysig och romantiskt efter en sån dag.... Är det bara lättuggad mat som är romantisk? :o Jag vill ha lite variation och kanske hitta en ny favoriträtt! Precis som du säger nåt som är ganska matigt, men ändå gott och lite festligt!

  • ullman_hierner 11 februari 2009

    Hej!
    Den fina kärleksmumstårtan skall jag absolut göra, men,men kaffet till glasyren det kan jag inte få i mig, någon som har något förslag på vad jag kan byta ut det mot och få lika fint resultat?

    Förresten....vi skall börja vår dag med champage och jordgubbar :-)) det är ju på en lördag i år.

  • StinaStumpan 11 februari 2009

    Jag tänker faktiskt vara så "lat" att jag ska beställa en smörgåstårta!
    Sen till efterrätt tänker jag sno ihop en kladdkaka som vi avnjuter med grädde och jordgubbar..
    Enkelt och bra, sen är det bara att njuta av varandras sällskap...:D:D:D

  • kajsa36 11 februari 2009

    Ja själv så jobbar jag hela den helgen :'(
    så jag och min man kom överens om att vi skulle gå ut på tu man hand och äta ngt gott...(L)

  • ann_70 11 februari 2009

    En god förrätt är toastskagen, kan varieras med vad man bäst tycker om, räkor, lax, ägg, avacado... En jätte god kötträtt är fläskfilé i ugn med svamstuvning. Man skär fläskfilén i 2 cm tjocka skivor, lägges i en gratängform (behöver inte steka köttet innan) salt och peppar, lägg på svamp från burk och klicka på svampstuvning från burk. 175 grader, kommer inte ihåg hur länge. Får kolla lite så köttet är klart.
    Kladdkaka går alltid hem som efterrätt, brukar lyxa till den med hallon eller jordgubbar, bred på chokladmousekrisp och stick ner nobless eller after eight som garnering.
    Lycka till

  • The_mama97mia 11 februari 2009

    tack för tipsen!
    Här är det bara mina barn o jag och jag misstänker att dom helst skulle äta tavos ur hjärtformade tacoskal...
    Men kladdkakorna o tårtrecepten ska jag fundera på...

    Härligt med champagnefrukost.... det låter fint... men det är ju inget för barnen... jag får ta en mycket sen frukost... hmmm...
    (L)

  • Gnurf 11 februari 2009

    Frasvåfflor med grädde, hjortronsylt å kaffe brukade jag servera som frukost på sängen till mitt lilla Hjärta förr om tiden...men nu får jag inte göra det längre för hon tycker att hon blir så tjock...men det tycker inte jag...:D Ganska intressant med en 60-kilos kvinna som äter lika mycket som en 110-kilos Gnurf...men jag tar det som bra betyg på maten jag lagar....man måste ju försöka tänka positivt. Det finns redan tillräckligt många Neggon här i världen....:D

  • The_mama97mia 11 februari 2009

    Det var ngn mer som försökte starta en tråd med Valentine tips och nu hittar jag den inte???
    Någon som kan hjälpa mig hitta den?=

  • Gnurf 11 februari 2009

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/valentine_recept_6731.html
    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/alla_hjaertans_dag_%3C3_3183.html

  • Gul13 12 februari 2009

    Till förrätt blir det pilgrimsmusslor, halstrade med god olivolja och finhackad vitlök. Serverade på en bädd med lite "roligare" sallad, rödlök mm (=jag har inte bestämt riktigt än).

    Till varmrätt blir det faktiskt så enkelt som oxfilé med någon god potatis (gratinerad bakad potatis, hasselbacks eller gratäng), rödvinssås och goda grönsaker.

    Efterrätt; chokladgratinerade frukter - jordgubbar, kiwi och banan. Vispad grädde till.

  • mixie66 12 februari 2009

    Till förrätt blir de krustader med denna godafyllning Brorsans bästa röra
    TIll varmrätt blir det porterstek Porterstek med kokt potatis och gele
    Till efterrätt blir de en pannacotta med center Pannacotta med Center (L)

    dukningen har jag inte riktigt kommit fram till än men levande ljus blir de iaf, nån som har nåt tips på hur man kan duka?

  • festmaten 12 februari 2009

    Jag tycker det är jättekul att hitta på nya saker till dukningen. Det är lika roligt som att planera maten.
    Tips:
    Köp en bunt röda rosor + vit brudslöja. Sätt en ros + brudslöja runt om rosen. Fördela i små glas, ex. ljuslyktor, snapsglas eller om du har gamla udda glas. Det blir jättesnyggt utan att alla glas är lika. Köp servetter med röda hjärta. Och tänd massor av ljus. Det blir effektfullt att lägga små spegelglas på bordet o sätta värmeljus direkt på dem.(L)

    Hoppas ni alla får en trevlig helg.

  • Katarina1 12 februari 2009

    Jag kommer att bjuda på trerättersmiddag,

    Förrätt: Västerbotten royal
    Varmrätt: Gul Fiskgryta
    Dessert: Vit chokladmousse smaksatt med apelsin o kardemumma

    VIktigt, viktigt tycker jag är att duka vackert!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.