Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Allergivänligt bröllop

  • terinon 3 maj 2011

    Jag gifter mig om en månad och behöver lite hjälp med tips på rätter till buffén. Rätterna får inte innehålla nötter, fisk, skaldjur, rött kött, laktos eller stark kryddning.

    Vi kommer att vara 8 personer och det som är planerat än så länge är tomat- och lökpaj (recept hittat på ett annat ställe), hemmagjord tzatsiki (eget recept), grönsallad av nån variant (idéer är välkomna) och istället för tårta blir det en modifierad variant av Coconut cupcake med raspberry frosting. Det saknas nånting och vad kommer jag inte på.

  • knyppeltanten 9 maj 2011

    Kyckling? Det är väl vitt kött? Potatissallad eller potatisgratäng gjord på laktosfri mjölk.

  • Diane1 10 maj 2011

    Ja, kyckling är jättegott. Det finns ju dubbelmarinerade fläskfileer och man kan marinera kycklingbröst på samma sätt, det gjorde jag till min dotters studentbuffé, mycket omtyckt!

    Något annat gott är att blanda turkiskt youghurt, med liten del majonäs, bara så att man mjukar upp det friska. Sen blandar man i avokadotärningar samt räkor (som du ersätter mot annat), lika mängd. SÅ brukar jag blanda i örtkrydda och som dekoration har jag torkat dill. VÄLDIGT omtyckt! Du kan ju ha sådana i färdigköpte kanapéer.

    Vitlöksbröd är snabbt och enkelt att göra.

  • Erajscha 10 maj 2011

    citronmarinerade kycklingspett skulle ju också kunna funka, eller pastrami på kalkon.

    En god potatisallad kan man göra på tärnad kokt potatis, finhackad rödlök, små fina ärtor, sockerärtor, babyspenat och smaksatt olivolja. Jag brukar ha i fetaost i marinad med marinaden men i det här fallet går ju fetaost bort.

  • Dintan 10 maj 2011

    Skrivet av Erajscha den 10 maj 2011

    citronmarinerade kycklingspett skulle ju också kunna funka, eller pastrami på kalkon.

    En god potatisallad kan man göra på tärnad kokt potatis, finhackad rödlök, små fina ärtor, sockerärtor, babyspenat och smaksatt olivolja. Jag brukar ha i fetaost i marinad med marinaden men i det här fallet går ju fetaost bort.



    Fetaost av får är väl laktosfri, eller?

  • terinon 10 maj 2011

    Tack för idéerna :) Det blir citronmarinerade kycklingspett och potatissallad. Dagen är räddad :)

  • The_mama97mia 10 maj 2011

    Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika
    Laktosfri fräsch potatissallad, passar ypperligt till kycklingspett såväl som tomatpaj o det andra.

    I din grönsallad - ha gärna i lite frukt - halva vindruvor, melonbitar, etc.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.