Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barnkalas

  • Monaperssonel 17 september 2008

    Hej alla glada! :D

    Snart dax för barnkalas hemma för min dotter och jag skulle gärna vilja ha lite tips på rolig, enkel, smarrig mat till barnen. Även om någon vet något roligt tema för kalas eller lekar uppskattas.

    Ha en trevlig höst, mvh Mona :p

  • kajsa36 17 september 2008

    Hur mycket fyller din dotter???

  • Monaperssonel 17 september 2008

    :o oj det skulle jag ju har skrivit innan.

    Hon blir 4år,

  • kickiekblad 17 september 2008

    Hamburgare går väl alltid hem bullar glass godis

  • Agali 17 september 2008

    Kycklingben! Det är billigt, barn älskar det och det är uppskattat av vuxna också, ifall det skulle bli något över. ^^
    Bara att ta fram två/barn och några extra, marinera, slänga in i ugnen och servera med sallad!

    Köp hem några bigpack i olika smaker, maränger, kolasås, chokladsås och ett par olika strössel och låt barnen ta själva vad de vill ha. :)

    Glöm för guds skull inte godispåsen när barnen går hem!! En handfull godisar räcker. En rolig lek med den är att gömma dem på olika ställen och rita kartor så barnen får leta själva. Det är ju dock lite tidskrävande... Fiskdamm brukar vara uppskattat annars och är ju väldigt enkelt!

    Barn älskar att klä ut sig så om du har gamla kläder liggande (tvättade helst :p ) så bara ställ fram dem och låt barnen plocka själva.
    Lite musik och dansparty borde gillas.
    Om ni har trädgård kan det vara roligt med kurragömma (funkar väl inne också beroende på yta och antal barn).

    Annars tror jag inte de behöver aktiveras så väldigt mycket, de hittar säkert på egna saker att göra!

  • NewDown 17 september 2008

    Pizza som du gör på långpanna med Tomatsås, skinka, ananas och ost.
    Det brukar gå hem hos många barn.(Y)

  • NewDown 17 september 2008

    www.dansukker.com har både tips på lekar, mallar till olika dekorationer till olika teman
    tex prinsesskalas, djungelkalas eller piratkalas.

    Lycka till.

  • Tillberga 17 september 2008

    hur många barn blir det??

    plockmat är ju kul, även för barn
    små köttbullar, ostbitar, korvar frukt, små tomater, grönsaker i bitar och bukettet

    hur dax är kalaset....
    vi gjorde ett frukostkalas en gång de var kul
    natlinnet på och tandborsten i fickan
    och så var det choklad och vispgrädde
    smörgås när "damerna" kom
    och som avslutning saftoch tårta

  • Monaperssonel 17 september 2008

    (Y)

    Toppen en massa bra förslag, jag tart gärna mer om någon vill dela med sig.

  • Monaperssonel 17 september 2008

    Det blir ungefär 7 barn,

    Kan någon något roligt tema man kan ha?
    Typ princessor och prinsar eller annat och så kan man göra maten därefter.

  • katarina2235 17 september 2008

    jag gjorde potatismos och stoppade ner korvar i moset så det såg utsom en igelkott. Ansiktet ritade jag med ketchup :-)

  • MammaIrene 17 september 2008

    När mina barn har fullt 4 har jag bjudit på pannkakor eller korv med bröd.
    Det är ingen ide att jobba ihjäl sig för barnen uppskattar ändå mest det enkla.

    Jag har sedan haft tårta till efterett med tårtbilder på av deras favoritfugerer, pojken fick blixten mc queen o tösen snövit o dvärgarna (bilderna finns att köpa i tårtaffärer o på tradera. se de kostar runt 40 kr st o är ätbara bilder som man lägger ovanpå grädden.

    Ärligt talat, det blev succe med bilderna, men barnen åt inte så mycket tårta för det....
    Har erfarenhet av att barn faktiskt tycker mer om glass o maränger, så en marrängsviss där barnen själva kan få plocka tills sig det de vill ha iform av glss, maränger, grädde, bananpengar o chokladsås, o strössel, kanske är att rekomendera egentligen o då slipper man ju jobbet med att göra tårta också....

    Man kan också göra ett glasståg ganska enkelt med hjälp av 1/2 liters glasspaket.
    Man lägger 1 paket först som lok, med 1/2 paket över på den bakre halvan.

    Sedan tar man 1/2 paket bakom som vagnar, o använder t ex ballerina som hjul på både tåget o vagnarna, lakritsstänger som ångvissla o lite annat godis o marränger o grädde ovanpå vagnarna som last o dekoration. Mna kan använda brödpinnar eller någon godis stång att binda i hop vagnarna med ....

    Oj, vilket långt meddleande.....

    Lycka till!

  • MammaIrene 17 september 2008

    Angående underhållningen föresten...
    jag var själv clown på mina barns kalaser.....
    Det var uppskattat!
    Jag hade med mig en stor låda med lite grejer i, jag skulle jonglera ( odet är ju inte clowner så bra på ....spelade någon på en speciell tamburin jag hade med mig, ramlade jag omkull, det gjorde inte jongleringen lättare, men barnen gapskrattade...
    Sedan tyckte min son om dinosaurier så jag hade ritat en utan svans o de fick sätta svansen på den....
    På tösens blev det en häst som behöde svans.
    Sedan lekte vi gubben i lådan o så var det fiskedamm o lite sånger typ vi gick in i en affär, o Honky tonky.....

  • MammaIrene 17 september 2008

    Angående underhållningen föresten...
    jag var själv clown på mina barns kalaser.....
    Det var uppskattat!
    Jag hade med mig en stor låda med lite grejer i, jag skulle jonglera ( odet är ju inte clowner så bra på ....spelade någon på en speciell tamburin jag hade med mig, ramlade jag omkull, det gjorde inte jongleringen lättare, men barnen gapskrattade...
    Sedan tyckte min son om dinosaurier så jag hade ritat en utan svans o de fick sätta svansen på den....
    På tösens blev det en häst som behöde svans.
    Sedan lekte vi gubben i lådan o så var det fiskedamm o lite sånger typ vi gick in i en affär, o Honky tonky.....

  • gladavmat 17 september 2008

    Gjorde en gång en lång larv av rulltårtor som jag lade på rad på en allimiiumklädd planka. Bredde grädde över och sedan marsipan, som mina barn dekorerade med choklad o godis. Rulltårtorna alltså (inte plankan:D) Om man gör sockerkakor i hålform och sen delar bottnarna mitt över, kan man lägga dem i en slingrande linje. Dessa går göra hur långa som helst. Chokladfingrar till horn och ben så blir det kanske en tusenfoting:p Lycka till(Y)

  • Monaperssonel 18 september 2008

    wow tack för alla fina tips och ideer. Jag kommer definitivt använda mig av dem, nu skall jag bara bestämma mig för vilka. Ni e toppen allesammans tack! :D

    Ha en trevlig dag mvh Mona (Y)

  • Vivoplena 18 september 2008

    Jag fick tåg-tårta varje år från jag var ca 4 tills jag var 11 nånting....

    Mamma hade dagbarn (= många barn som "ska" bjudas på kalaset) så tåg-tårta var perfekt. 4 limpformar gräddas man sockerkaka i, Sen skär man ut ett ång-lok. Övriga limpformar delas en gång = 6 vagnar. Dela varje vagn 2 ggr så det blir tre bottnar att fylla. Arrangeras på ett långt fat eller en folieklädd bräda.

    Ibland gjorde vi en vagn täckt med godis, en annan med bär, osv. Den enda dekorationen som var "obligatorisk" var att loket skulle ha gula non-stop som lysen. *nostalgisk*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.