Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröllop - tips och ideer?

  • Jilliii 2 januari 2013

    När jag och sambon blev ihop, jag då 17 och han 19 år så sa jag halvt på skoj och halvt på blodigt allvar att jag minsann skulle vara gift innan 25... Och jomen visst lovade han... (var ju miljoner år bort liksom)

    Men nu har åren gått och 2 barn och en hund har tillkommit i vårt liv, och nu för några dagar sedan så insåg vi att det är ca 5 månader kvar innan "deadline"...

    Haha, det känns som det är för kort tid att börja nu? Vad ska man hitta på för mat till ca 30 pers?

    Andra tips och ideer är självklart MER ÄN VÄLKOMMET, gärna tips på sidor att kika in på

  • Saranna 2 januari 2013

    Grattis! :)

    hurdan servering har ni tänkt, bords eller buffé? och har ni nån prisklass ni rör er i?

  • Visbytina 2 januari 2013

    Hej

    När min son tog studenten serverade vi kall tapasbuffe, med något undantag.
    Vi hade varma kycklingklubbor och en paj.

    Buffén bestod av ceasarsallad, bröd, ost, oliver, soltorkade tomater, kallskuret (massa olika sorters kött och korv) med mera med mera. Endast fantasin begränsar.

    Vi hade 33 gäster. Buffén var mycket uppskattad.

  • Jilliii 2 januari 2013

    Gärna så billigt som möjligt - då kan man ha mycket av allt typ :p haha om jag kan förklara mig så. Jag tycker om att göra saker själv, typ dekorationer som pompoms etc. Buffe tror jag, känns enklast. Nyligen haft dop och sprang runt som en yr höna trots att vi hade smörgåstårta. Men hade ett jätte "kak och tårt" bord istället...

  • Jilliii 2 januari 2013

    Skrivet av Visbytina den 2 jan 2013

    Hej

    När min son tog studenten serverade vi kall tapasbuffe, med något undantag.
    Vi hade varma kycklingklubbor och en paj.

    Buffén bestod av ceasarsallad, bröd, ost, oliver, soltorkade tomater, kallskuret (massa olika sorters kött och korv) med mera med mera. Endast fantasin begränsar.

    Vi hade 33 gäster. Buffén var mycket uppskattad.


    Lät gott!

  • The_mama97mia 2 januari 2013

    När vi gifte oss (borgerligt och hemma i trädgården) så hade vi Asado - en vän fick sköta grillandet. Jag hade förberett en massa sallader och tillbehör så vi hade stort buffébord utomhus.

    Tänker att när man varit tillsammans flera år och har ungar ihop, så ... är det ju liksom ingen STOPPA PRESSARNA grej att man gifter sig.

    Viktigast för mig/oss var en fin fest (budget) med god mat.
    Tips - engagera andra nära o kära som får hjälpa till på dagen så slipper du/ni springa som skållade råttor.
    Massor går att förbereda.
    Men om du säger 5 mån framåt låter det onekligen som att en grillbuffé skulle funka - förbera olika saker att lägga på grillen - ha ngn BBQ-chef - låte sedan varje gäst tala om/önska vad dom vill ha & Hur.

  • Jilliii 3 januari 2013

    Ja, grill kanske skulle vara något. Gäller ju att väder håller... Huvudet snurrar.. Vad grillar man till två veg?

    haha Har kolalt på allt från klänning till buketter etc... Frågade sambon vad han ville ha på sig : Naken... Vad vill du äta? Pizza... Eller kebab... Och resa till Thailand på smekmånad... Sen började han berätta vad som hände på Johan Falk filmen på datorn, han hade hörlurar haha... Så fick känslan avv att han planerar senare....


    Tips för roliga foton är denna sida:

    http://blushingbridewedding.tumblr.com/page/2 och så backa, finns 40 sidor...

  • The_mama97mia 3 januari 2013

    Grill - beror ju lite på hur ni bor o var ni firar ???
    Vi hade som sagt i trädgården med plats för många, hade lånat möbler från typ Hembygdsgården. Partytält är ju bra som plan B
    Som alla andra större fester o planeringar - hurser det ut med förvaring+ Kyl, frys?


    Hur det än är så är man själv som fru bättre tryggad om det - Gud förbjude - skulle hända ngt. Sambolagen täcker minsann inte allt. SAMT blir det enklare allt som har med ens barn att göra.

  • bjoli198 3 januari 2013

    Skrivet av Jilliii den 3 jan 2013
    Vad grillar man till två veg?


    Det finns ju numera alternativ som påminner om kött även till vegetarianer, jag tänker typ: Soyakorv eller "qournfiléer"

    Dessutom går det ju att fråga veg-folket hur de brukar göra vid grillning

  • Lenkan 3 januari 2013

    Skrivet av Jilliii den 2 jan 2013

    När jag och sambon blev ihop, jag då 17 och han 19 år så sa jag halvt på skoj och halvt på blodigt allvar att jag minsann skulle vara gift innan 25... Och jomen visst lovade han... (var ju miljoner år bort liksom)

    Men nu har åren gått och 2 barn och en hund har tillkommit i vårt liv, och nu för några dagar sedan så insåg vi att det är ca 5 månader kvar innan "deadline"...

    Haha, det känns som det är för kort tid att börja nu? Vad ska man hitta på för mat till ca 30 pers?

    Andra tips och ideer är självklart MER ÄN VÄLKOMMET, gärna tips på sidor att kika in på

    Hihi, det där känner jag igen från Spiderchicks blogg igår {clap}
    OT: Kall buffé är otroligt lätt! När vi gifte oss (fast vi var 94 personer till middagen) så gjorde vi salladsbuffé. Olika salladstillbehör i olika skålar/tråg (isbergssallad, tomater, gurka, paprika, majs osv), kall kycklingfilé (som vi hade gjort en månad i förväg och fryst in), skålar med pasta och ris, tre bunkar med olika dressingar, köpte skivad skinka i storpack på extrapris långt innan och frös in, samma sak med kassler. Skålar med lite annorlunda tillbehör som oliver, soltorkade tomater osv...och så bakade vi eget bröd, ett brytbröd som var superenkelt och billigt. Alla älskade buffén, speciellt barnen som slapp en färdig sallad, de fick istället plocka ihop sin egen.

  • Nusse 3 januari 2013

    Jag och min 'gubbe' gifte oss i somras i vår stuga. Vi avlade våra löften på gräsmattan och sen blev det bubbel och minipajer(tog receptet härifrån). Till middag serverade vi tjälknul och tysk potatissallad och två såser. Till efterrätt blev det helt enkelt bröllopstårta som min duktiga svägerska gjorde. Det var ett enkelt, opretentiöst och innerligt bröllop.

  • Erajscha 3 januari 2013

    Ska man laga maten själv kan man ju göra potatisgratänger i förväg och frysa in. Kött kan man steka dagen innan och servera som kallskuret.

    Vill man ha sittande middag brukar det vara ett billigt sätt att hyra in ett par tonåringar i bekantskapskretsen som serveringspersonal.

    Musik kan vara trevligt att ha levande särskilt om man känner folk som spelar för då kan man önska sig ett litet framträdande i bröllopspresent. Men tycker man att det är för dyrt så är en delad spotifylista där vänner och bekanta redan innan festen får lägga till musik en bra idé. Då blir det lite av allt som gästerna gillar att dansa till.

    Bröllopsceremonin kan man göra hur lång och fin som helst även om man väljer borgerlig vigsel. Man kan skriva egna löften, bjuda in vänner att hålla tal, musiker att spela etc.

    Det var några tips jag kom att tänka på...

  • Jilliii 5 januari 2013

    iiiih idag bokades en preliminär festlokal! Ett avbockning på listan iallafall.. Sitter och kollar runt efter lokaler runt Karlstad, och även kyrkor. Och eniro - avstånd mellan de lokaler jag hittat och kyrkan.. haha....

    Vart ska det här sluta?

    Någon som har bra tips om festlokaler och kyrkor runt karlstad?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.