Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen stol!!!!

  • Countrygirl 23 september 2008

    Något som man utnyttjar alldeles för sällan är sina vänner. Det verkar som om du vill bjuda hemma men pengarna sätter stopp.

    Fixa en härlig buffé men gör det till ett knytkalas. Då slipper du laga maten och kostnaden. Jag skulle gärna gå på en 40-årsfest och ta med mig något till buffén.

    Grattis på födelsedagen i förskott.

  • Disen 23 september 2008

    Skrivet av Countrygirl den 23 sep 2008

    Något som man utnyttjar alldeles för sällan är sina vänner. Det verkar som om du vill bjuda hemma men pengarna sätter stopp.

    Fixa en härlig buffé men gör det till ett knytkalas. Då slipper du laga maten och kostnaden. Jag skulle gärna gå på en 40-årsfest och ta med mig något till buffén.

    Grattis på födelsedagen i förskott.


    Håller med!
    Skriv på inbjudningskorten " vill ej ha present eller blomma. Fixa istället något gott till buffén så fixar jag festen" eller nåt i den stilen. Har varit på många sådana här kalas och du må tro att det har varit gudomliga bufféer. Det är faktiskt lite skoj som gäst att hitta på något lite annorlunda att ta med.
    Kaffe, dessert och lite vin kan du ju stå för. Duka mysigt och hitta på någon bra "sittlek". Jag tror inte dina vänner skulle ta illa upp.
    Grattis igen.

  • irrevirre 23 september 2008

    Såg att ni varit lite inne på catering. När vi hade gårdsfest en gång beställde vi mat från Gazpatcho här i Malmö (du bor ju i Lomma) man kan själv bestämma vad man vill skall ingå. (Vi fick provsmaka där)
    Det finns färdiga buffé-menyer också. Kolla på:
    http://www.gazpacho.se
    Den billigaste varianten där kostar 145:-.
    Desserten kan du ju förbereda innan.

    Ps: den gårdsfesten blev jättelyckad. Och bordet såg fantastiskt ut ... vilka färger!

  • nettans 23 september 2008

    Jag har varit på fest där man betalar sin egen mat och firar den som fyller år och det är ju jättelyckat. Krångla inte till det som nån annan har skrivit tidigare. Du kan njuta ännu mera och bara få ALLT serverat!!!

    Jag är alltid sån att har man fest hemma själv kan man ALDRIG slappna av för man vill att alla ska ha det så bra som möjligt hela tiden, men kommer jag bort så blir det en helt annan grej och man slappnar av och blir serverad istället.

    För dem som inte kommer ut så ofta så är det ju en superkul¨för dem oxå..... Ha det så kul hur du än gör och Grattis!!

  • Madelen73 24 september 2008

    Skrivet av Prima den 23 sep 2008

    Skrivet av Madelen73 den 23 sep 2008

    När vi har så stora kalas brukar jag göra pajer, köttfärs, kyckling, skaldjur eller dylikt.
    Enkelt som attans, en fräsch sallad och lite kall sås/dressing vid sidan!?

    Hur som helst, STORT grattis!!!


    Tack så mycket!!!! :)
    Jag sitter just nu o letar italienska recept, om jag skulle låta festen gå i något tema... Brrr va svårt det är :)

    Känns som att jag måste besluta mej (he, har jag tydligen redan gjort så som jag håller på.... hhihi) om det ska bli fest eller inte!! :)


    Jag bor ju i närheten...kommer gärna o hjälper dig! ;)

  • Prima 24 september 2008

    Skrivet av Countrygirl den 23 sep 2008

    Något som man utnyttjar alldeles för sällan är sina vänner. Det verkar som om du vill bjuda hemma men pengarna sätter stopp.

    Fixa en härlig buffé men gör det till ett knytkalas. Då slipper du laga maten och kostnaden. Jag skulle gärna gå på en 40-årsfest och ta med mig något till buffén.

    Grattis på födelsedagen i förskott.


    TACK :)
    Ja jo, jag är ju student så jag badar inte precis i pengar :) Så jag har en dubbel känsla av hur jag vill ha saker o ting.

  • Prima 24 september 2008

    Skrivet av Madelen73 den 24 sep 2008

    Hepp hepp!!! Vad gulligt sagt av dej - men haha, pass dej så jag inte tar dej på orden :p:D

  • Prima 24 september 2008

    Skrivet av nettans den 23 sep 2008

    Jag har varit på fest där man betalar sin egen mat och firar den som fyller år och det är ju jättelyckat. Krångla inte till det som nån annan har skrivit tidigare. Du kan njuta ännu mera och bara få ALLT serverat!!!

    Jag är alltid sån att har man fest hemma själv kan man ALDRIG slappna av för man vill att alla ska ha det så bra som möjligt hela tiden, men kommer jag bort så blir det en helt annan grej och man slappnar av och blir serverad istället.

    För dem som inte kommer ut så ofta så är det ju en superkul¨för dem oxå..... Ha det så kul hur du än gör och Grattis!!


    Håller med fullständigt. Och tyvärr kan jag inte räkna med min kära man heller som hjälp... han är inget vidare att ha i köket :) Frågar om allt, ändå ska allt göras på hans vis ... usch nä han är mest ivägen :)

    Skönt att höra att "folk" inte tar illa upp. Mest det jag varit bekymrad över ang. ett ev. restaurangbesök....

  • Madelen73 24 september 2008

    Skrivet av Prima den 24 sep 2008

    Skrivet av Madelen73 den 24 sep 2008

    Hepp hepp!!! Vad gulligt sagt av dej - men haha, pass dej så jag inte tar dej på orden :p:D

    Men för all del...alltid roligt med nya vänner:D

  • Prima 24 september 2008



    Men för all del...alltid roligt med nya vänner:D


    Visst är det det!!! :p

  • stinalena 24 september 2008

    Jag tog 150 kr i "inträde" till min trettioårsfest. Sedan fick mina gäster äta och dricka obegränsat. Hade en cateringfirma som fixat maten, hade själv fixat drickan. Det gick ju inte helt ihop sig ekonomiskt för min del, men det blev inte heller särskilt dyrt. Var ingen som tog illa upp.
    Och jag fick ju exakt vad jag ville i födelsedagspresent!!! (istället för blommor, fula skålar och vin jag inte tycker om) :)

    När min syster hade 40 års fest hade hon den på restaurang. Hon frågade då restaurangägaren om hon själv fick fixa efterrätten och bjuda på restaurangen. Det var helt ok!!!! På så sätt blev hennes fest också lite billigare.

    Tycker annars att knytkalas är både superkul och smidigt. Alla tar med sig ngt. Perfekt.

    Senast jag hade fest hade jag det på temat pajer. Allt gick perftekt att förbereda. Bara skjuts in i ugnen efter hand. Till efterrätt hade jag olika frusna tårtor, som jag förberett sedan många dagar tillbaka. Var jättesmidigt.

  • Prima 24 september 2008

    Så många bra tips och idéer.... jag har beslutsångest :)

    Men bara jag bestämmer mej för hemma eller inte så kan jag ju iallafall skicka inbjudningskort. Inte sant :) Då har jag halva inne och återkallelsen är inte möjlig :)

  • 24 september 2008

    När en kompis till mig fyllde år var det knytis på det sättet att alla tog med det kött dom ville grilla ( allt grillades tillsammans och alla åt av allt) och det dom ville dricka till. Huset bjöd på välkomstdrink, potatisgratäng och sallad och efterrätt.
    Det var en jättebra idé tyckte alla och ingen tog då illa upp.
    " Sovel" och öl,vin och sprit gör ju att kostanden skjuter i höjden.
    Nu kanske inte detta var nåt bra tips till dig egentligen, kan ju vara svårt att grilla kött till 40 pers, men vid mindre fester så...
    Grattis och hoppas din dag blir fin oavsett hur festen anordnas

  • chre 24 september 2008

    Hej och stort grattis, Prima!

    Jag (och några till) anordnade en 80-talsfest på jobbet förra året och bjöd på fondue med olja. jag hade fixat stora kartongskivor som jag hade klätt med grillfolie. Dessa räddade min arbetsplats! Med så mycket folk så skvalpade det till lite in några brännare och det brann på folien, inte allvarligt, men ändå. Brandkåren kom (H) men vi slapp att betala utryckningen som tur var. Det tog några veckor innan oljedoften försvann ur personalrummet.
    Vad vill jag säga med detta? Bjud inte in på fondue till många om det är trångt, det kan bli riktigt farligt. Fast... tobleronefondue till efterrätt är både gott, enkelt och ofarligt! :p

    Gå på restaurang, precis som funderar på, så slipper du ju allt jobb med service, disk, städning mm, bara det är väl en kanon födelsedagspresent!

  • monac 24 september 2008

    vartåt lutar det då...efter alla tips som strömmar in Prima?:o:D
    svårt att välja kanske?

  • enAnnan 25 september 2008

    Jag var på ett sådant bröllop i lördags! Ett stort, underbart romantiskt bröllop där brudparet aldrig i livet skulle ha råd att bjuda alla de ville. Med tre barn och ett redan fungerande hushåll behövde de inga presenter heller.
    Så vi gäster betalade i förväg till ett konto, och bjöds på en underbar tre-rättersmiddag + bröllopstårta sen då. Ingen tog illa upp och alla var glada och lyckliga.

    Så jag tycker absolut att man kan göra så! Det beror ju vilken typ av fest du vill ha som sagt. Lyxig med riktigt god mat på restaurang, eller familjär knytis hemma.
    Tänk på att DU fyller och ska göra som DU vill. :)

  • 2mammamu 25 september 2008

    (H)Hej svejs!
    Som kvinna så tycker jag att , DU ska göra som det som
    känns helt rätt för dig, om du vill ha fest hemma, så
    gör det då.
    Låt det bli trångt och mysigt vad gör det!
    Gör något lätt som buffé, eller knytis
    Tårtan kan du ju själv göra.
    Skratta och ha roligt på din underbara 40 års fest.

    Ha en lyckan fest med mycket god mat
    Kram E

  • monac 25 september 2008

    Hoppas dina nära och kära samlar i hop till en härlig spa helg eller nått som DU verkligen behöver för egen del!
    Vad häftigt det skulle bli att kidnappas och köras iväg till nått ställe med ögonbindel...och på plats upptäcka att festen var ordnad och alla goa vänner och människor man älskar var samlade där....som i Amerikanska filmer:D

    lycka till hur som igen!!!:)

  • 25 september 2008

    Jag kommer just ihåg när min syrra fyllde "jämt", Måste berätta för det är lite kul tycker jag
    Hon och maken bodde i en 2:a på bottenvåningen, hörnlägenhet, Kommer inte riktigt ihåg vad hon bjöd på men det var gående bord, i brist på sittplatser. Folk kom in genom yttredörren, gick genom lägenheten och tog mat och ut genom balkongdörren och så tillbaka igen.
    Det finns en lösning på det mesta.

  • stinalena 25 september 2008

    Bara en liten sak. Om du nu tänker låta gästerna betala, så berätta det före festen.
    Hade nämligen en kompis som för ett tag sedan var på bröllop. Där inte brudparet berättat att de tog betalt för drickan efter maten. Blev lite konstigt eftersom många glömt att ta med plånboken och fick sitta med torra strupar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.