Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen stol!!!!

  • Prima 6 oktober 2008

    Skrivet av stina-greta den 25 sep 2008

    Bara en liten sak. Om du nu tänker låta gästerna betala, så berätta det före festen.
    Hade nämligen en kompis som för ett tag sedan var på bröllop. Där inte brudparet berättat att de tog betalt för drickan efter maten. Blev lite konstigt eftersom många glömt att ta med plånboken och fick sitta med torra strupar.


    Fy vad hemskt. Det kan jag gott förstå!!!

    Skulle absolut berätta innan...

  • Prima 6 oktober 2008

    Okej. Jag vacklar och velar fortfarande. I helgen var jag nästan helt beslutet att ta festen på restaurang men nu känner jag mest för hemma igen. Tror det får bli hemma, trots att maken tycker jag är dum som gör det. Då har jag allt jobb ändå... jo, sant, men jag vet oxå hur det blir och inget hänger i luften lixom.

    Så OM det nu blir hemma vill jag ha lite roliga tips på vad man kan hitta på under kvällen, förutom att sjunga visor o sånt vid bordet. Nån rolig placeringslek till exempel. Hörde på Rix för några dagar sen att alla män fick skriva sitt yrke på en lapp och sen fick tjejerna skjuta prick på lapparna m pil. Kul ide... men alla känner ju redan varandra, mer eller mindre. Så antingen en annan variant eller nåt annat skojsigt. Pussmunnar har vi kört m nån gång... tjejerna pussar m läppstift på ett papper o sen får männen välja :)

    Nåt annat kul!!!? Jag är såååå dålig på sånt här, har noll fantasi när det gäller mej själv, är mkt bättre på att hjälpa andra!! hihi

  • bernit 6 oktober 2008

    Beställ bord på en restaurang och låt gästerna betala sin mat - ställ ett presentbord i ett hörn för presenterna - för de kommer också !!
    grattis och lycka till !!

  • MammaIrene 7 oktober 2008

    På ett kalas jag var på för ett år sedan hade de tagit in männen i rummet först o vi kvinnor fick vänta utanför.
    När vi sedan kom in satt det en massa (grisen i säcken där inne o väntade)
    Gubbarna hade fått en säck över överkroppen o satt på stolar vid bordet med en ledig plats brevid sig.
    Vi tjejer fick altså välja vilken "gris" vi ville sätta oss brevid.
    Det var inte lätt att se vem som var under säcken så det blev jättelyckat!

    Jag skall också ha fest nu snart, har precis fyllt 30 i dagarna så........
    Jag är också intresserad av sådana här tips, känner att jag inte kan använda mig av säckarna eftersom det är flera personer som var på den festen som kommer på min också.....

    Bra tips tack!!!
    Gärna bra allsångslåtar O ROLIGA lekar o aktiviteter också.......

    Mvh Irene

  • SDMaya 7 oktober 2008

    Något kul är frågesport! Och då är det frågor gällande födelsedagsbarnet, favorit resmål, favorit mat, sko storlek, namn på första kärleken, vad man ville bli när man blev stor (som barn) osv. var på ett kalas för ett tag sedan med typ av frågor, dom hade gjort det som en tips runda, väldigt lyckat och många skratt när resultaten lästes upp!

  • Bappi 7 oktober 2008

    Men finns det inget billigt ställe att hyra i närheten?
    Sen att beställa något billigt från en cateringsfirma kanske vore något.

    Eller att var och en av gästerna tar med sig en rätt och ni har typ ett smörgåsbord.
    Eller sin egen picknickkorg plus en filt att sitta på och att du sen bjuder på drickat till maten eller...

    Stor soppa på spisen säger soppälskaren Bappi.
    Varför alltid göra det så märkvärdigt när man endast vill träffas och umgås med sina vänner.

    Lyssna till din inre röst så blir allt så bra så och du lycka till och grattis i förväg:D

  • Disen 7 oktober 2008

    Här kommer några bordsplaceringstips.:D

    Följa snöre::D
    Klipp till en massa snören i 3-meters längder. Knyt ihop alla så det blir en ”knut” i mitten. Damerna på ena sidan om "knuten" och herrarna på den andra sidan. Låt alla få följa snöret till den andra änden och där de finna sin bordspartner.

    Hitlåtar och schlagers::D
    Man skriver ned hitlåtar och schlagers på två sätt: en hög med verser till tjejerna
    och en hög med refränger till killarna.
    Tjejerna får en efter en sjunga sin vers och så skall rätt kille klämma in med rätt
    refräng .

    Skruvar och muttrar:D
    En skruv till karlarna, en mutter till damerna. Sen är det bara att kolla vem man gängar med ;-)

    Kommer kanske på nåt mer senare. :)

  • Matklubbare 7 oktober 2008

    Om du har bestämt dig för att ha festen hemma, så gör det och ha lite bufféaktigt med pajer å sånt enkelt. Men annars så tycker jag absolut att du kan ha festen på restaurang och låta gästerna betala. I stort sett "alla" bröllop hålls ju på det sättet numera, och det är ju inget konstigt med det! Och särskilt om man väljer en restaurang med förvalda matalternativ så man kan pressa priset lite. Jag är helt och hållet för att slippa allt jobb innan och efter, dels eftersom du inte verkar kunna nyttja din man för det ändamålet, men dels för att det faktiskt är din födelsedag!!! Grattis!!

  • Babzan 7 oktober 2008

    Ordna ett stort knytkalas där alla bidrar med något. De som inte kan eller vill laga mat kan ju bidra med underhållning eller dricka. Var själv på ett sånt kalas för några år sen där jag gjorde potatisgratäng och sallad och min man tog med sig gitarren. Hellyckat kalas(Y) Vi anmälde i förväg vad vi tänkte bidra med så att inte alla skulle komma med hembakat bröd. Kvällen blev lång och lyckad och alla tog med sig sina smutsiga byttor och plåtar hem för disk!

    Grattis och lycka till! hur du än väljer att fira, glöm bara inte att det är DIN dag !

  • Disen 7 oktober 2008

    Som jag har sagt innan " Krångla inte till det". Sen är det väl så med oss kvinnor att vi inte kan släppa taget, vill ha "koll på läget". Försök o göra det lättsamt för dig ( det är ju trots allt din dag) men som kvinna tror jag man är nöjd med ( fast allt jobb innan) att gästerna har haft roligt o att det har blivit en lyckad kväll. Jag säger det för tredje gången. KRÅNGLA INTE TILL DET.

    Gör vad du känner att du orkar med.:)

    usch! jag låter som en moraltant.:( Grattis igen :D

  • Glitterfia 7 oktober 2008

    På min 40 års fest lagade jag plommonspäckad karré och tjälaknul som jag gjorde dagen innan festen, dom skivade jag, nä nu ljuger jag, min sambo skivade dom :D, potatisgratäng köptes färdig (peka´s helt okey i några formar och in i ugn), sallad och hade även olika ostar, smör och kex. Olika frukter som kiwi, apelsin (glöm ej tandpetare *fniss*)vindruvor, päron och physalis.
    på det viset fick jag ihop förrätt, varmrätt och efterrätt på samma bord. Smart tyckte jag.
    Till kafet hade jag köpt en inplastad chokladbit. Willys har flera förslag på billiga.
    I inbjudan skrev jag inga presenter men gärna ett bidra till festen. Funkade väldigt bra. Jag gick väl inte jämnt upp. Jag hade bokat ett band också.
    Vi var 45-50 personer så vill du veta hur mycket som går åt kan jag kanske hjälpa dig. Har listan kvar.
    Åh, vad kul med jämt kalas. Hör av dig om du behöver/vill ha hjälp

  • Prima 19 oktober 2008

    Tusen tack för alla era råd, tankar och idéer. Nu har jag dock bestämt mej för att ha det hemma, skitsamma vad gubben tycker om det, det är jag som får joxa. :)

    Har letat lokal nu några dagar o är den ena inte lite trist o man ska stänga ner allt ljud kl 24 så är den andra skabbig o ful. Så jag struntar i lokal. Vad gäller restaurangen så är jag eg sugen på det men jag vill inte att kvällen ska sluta vid 22tiden. Det blir dyrt för folk att dricka på restaurang.

    Nu är det bara ett problem - att fixa bord och stolar. Får duka långbord i vardagsrummet men det blir nog bra med det. Det löser sej.

    Ska satsa lite pengar på att göra mysigt här istället och inte ha allt som engångsartiklar. Rediga glas och tallrikar och kanske hyra riktiga servetter... eller köpa o göra enkelt själv. Detaljerna får komma efter hand.

    Maten har jag inte bestämt, men det skulle kunna bli catering för att slippa besväret. Skulle kunna tänka mej att låna in nån för att sköta disken till och med :) Kanske skulle man hyra in en person från restaurangskolan... Hm! Det kan ju inte bli så dyrt...

    Nåja. Mitt inbjudningskort är med klart. Har lagt det på min blogg (som allt för sällan uppdateras) om ni är nyfikna. Imorgon ska dom postas så kan jag inte ångra mej :)

    www.prima.bloggsida.se

  • Erajscha 19 oktober 2008

    Finns det ingen tonåring i bekantskapskretsen som kan tänka sig att servera och diska mot en liten ersättning? Så gjorde jag och brorsan när vi var i tonåren när mina föräldrars vänner hade kalas. Då var man ju glad att tjäna en slant..

  • SDMaya 19 oktober 2008

    Skrivet av Erajscha den 19 okt 2008

    Finns det ingen tonåring i bekantskapskretsen som kan tänka sig att servera och diska mot en liten ersättning? Så gjorde jag och brorsan när vi var i tonåren när mina föräldrars vänner hade kalas. Då var man ju glad att tjäna en slant..


    Super bra förslag :D(Y)

  • Countrygirl 9 november 2008

    Hur gick det sedan med födelsedagskalaset. Vad kom du fram till?

    Jag hoppas att du fick en rolig kväll... eller kommer att få :D

  • kallis 9 november 2008

    min mamma var på en fest för några veckor sedan, en 50 års fest.
    På hälften av inbjudningarna stog det att man skulle ta med ett bidrag till matbuffén och på den andra hälften skulle de ta med ett bidrag till kaffebuffén.

    En kul lek jag har haft flera gånger går till så här.
    Dela upp er i lag, varje lag har papper å penna
    du spelar upp introt på 10 låtar av svenska manliga artister
    under tiden måste pennan ligga på bordet, ingen får skriva.
    När du spelat alla 10 får de försöka minnas.
    Låt det gå 5-10 minuter och sedan gör du klika dant med 10 manliga.
    Jag har bränt ut en cd innan med de låtar jag vill ha.
    Du kan ju ha utlänska eller ,grupper...vilken ganger du vill.
    Perfekt mellan maten och kaffet.
    Ta låtar med fart i så blir det härlg stämmning!
    På min 30 årsfest när jag hade denna lek fick jag ha utslagslåtar...sedan fick det vinnande laget varsit champagneglas och skumpa!
    Lycka till!

    Vet en fest med många musiker och sångfåglar, de skulle ta med sig 40 kopior (om det ska bli 40 gäster) av sin favoritlåt/visa.
    värdinnan gör en passande framsida och sedan häftar man ihop alla blad när gästerna kommer så har man ett sånghäfte alla har skapat!

  • Prima 17 november 2008

    Nu idag har jag fyllt (yahoooo) o festen börjar närma sej. Jag har ju beslutat att jag ska ha festen hemma. Det största problemet är att få tag i stol o bord, men det löser sej :)

    Vad säger ni om följande "menu"
    Fördrink:
    Kall Vit Glögg
    detta tillsammans med baconlindade dadlar... och pepparkakor m ädelost

    Huvudrätt:
    Min tacogratäng. Jag kan inte lägga in den på klubben då det finns så många med många lika ingredienser men jag gör inte på samma vis... Släkten älskar min tacogratäng, dom brukar be om den :)

    Dessert:
    Vaniljglass (ev hemlagad) och toscapäron.

    Låter detta som nåt?

  • Disen 18 november 2008

    Tycker det låter jättegott. Det är alltid bra att göra en rätt som man har gjort ett antal gånger.

    Har du inga snälla grannar som kan låna ut stolar och bord för kvällen eller hör med någon förening. Hoppas ni får en härlig och rolig kväll. Du får berätta sen hur det gick. :D

    Och självklart ett STORT GRATTIS :p(L)

  • Countrygirl 18 november 2008

    jag hyrde stolar och bord av hembygdsföreningen när jag gifte mig. 10:- för 6 stolar och 1 bord per dygn tog de.

    Ett stort Grattis och vad kul att du har fått ihop din meny som verkar jättegod! (Y)

    Jag har ju varit lite nyfiken!

  • zudette 18 november 2008

    Skrivet av Prima den 18 nov 2008

    Nu idag har jag fyllt (yahoooo) o festen börjar närma sej. Jag har ju beslutat att jag ska ha festen hemma. Det största problemet är att få tag i stol o bord, men det löser sej :)

    Vad säger ni om följande "menu"
    Fördrink:
    Kall Vit Glögg
    detta tillsammans med baconlindade dadlar... och pepparkakor m ädelost

    Huvudrätt:
    Min tacogratäng. Jag kan inte lägga in den på klubben då det finns så många med många lika ingredienser men jag gör inte på samma vis... Släkten älskar min tacogratäng, dom brukar be om den :)

    Dessert:
    Vaniljglass (ev hemlagad) och toscapäron.

    Låter detta som nåt?


    Grattis ska jag börja med! Jag blev jättenyfiken och sugen på din tacogratäng! Du skulle inte kunna lägga ut receptet här i tråden istället, om du inte tror att den blir godkänd....??(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.