Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För lite mat med sallad till fest?

  • Jessica85 30 maj 2010

    Jag fyller 25 om några veckor och funderar på vad jag ska bjuda på för mat. Då det förhoppningsvis är sommar och varmt då tänkte jag ha något kallt och som är lätt att förbereda (och som gärna inte tar massor plats då kylen är liten).

    Jag funderar på en sallad med:
    * Plocksallad (ev. lite olika sorters sallad)
    * Rödlök
    * Tomater (cocktail)
    * Gurka
    * Kall bacon (stekt och avrunnen)
    * Kall stekt kryddig kyckling
    * Parmesanflan
    * Krutonger (förmodligen lägger jag dessa bredvid så de kan strös över)
    * En eller flera såser (en typ ceasardressing och en med olja)

    Och till detta:
    * Hembakat bröd
    * Kex
    * Ostbricka

    Blir detta för lite mat? Kommer "gubbarna" bli mätta eller tror ni det saknas pasta/potatis/ris?

    Det ska serveras senare på kvällen då det är en tisdag och folk jobbar. Och givetvis blir det tårta efter maten.
    Vad tror ni?
    Förslag på något annat?

  • flumhum 30 maj 2010

    Du skulle kunna ha pasta, samt kyckling klubbor och spett som går att köpa 2kg frysta färdig marinerade och bara värma på.

    Sen kanske ha lite strimlad skinka typ. då blir det ju lite mer mat iaf speciellt om det är på kvällen och det är en vardag. många kanske inte äter så mäktig lunch?
    Eller beror på hur du bor då,så kan du ju dra fram grill och grilla korv till salladen?

  • saintsaens 30 maj 2010

    Troligtvis kommer man nog vilja ha något matigare tillbehör också. Prova att svänga ihop en bulgursallad med lite nedhackade päron, smulad getost och babyspenat så blir nog alla nöjda!{party}

  • Bumbis 30 maj 2010

    Häll kokt kallt ris i salladen så blir den mer matig. Min svägerska gör den salladen ofta till kalas och serverar med en currydressing. Jättegott.

  • Mistys 30 maj 2010

    Beror ju på om du vill göra det lite billigare för dig eller om du vill köpa så pass mycket kyckling och bacon att alla blir mätta. Pasta mättar ju mer så man automatiskt tar mindre kyckling. Att enbart äta sig mätt på köttet och grönsakerna tarvar ju mer på tallriken.

    Jag skulle fylla ut med pasta!

  • Jessica85 31 maj 2010

    Tack för era råd.

    Hade tänkt att ha ganska mycket både kyckling och bacon i maten men det kanske blir för lite ändå.
    Vet inte riktigt om jag känner gör att hälla i pasta eller ris i salladen då jag tycker att denna sallad gör sig så bra som den är, men kanske får testa innan.

    Någon annat man kan servera till annars?
    Tänkte ju ha hembakade baguetter, kex och ostbricka. Men man kanske ska ha någon form av ostpaj till också?

    Har en annan god pastasallad som det nog blir annars (med bland annat kassler och osttärningar och till det en currysås).

  • Lenkan 31 maj 2010

    Varför inte ha grönsakerna och köttet i olika skålar?
    Så kan folk plocka i precis det de vill ha i sin sallad.
    Då kan du ha en egen skål med ris eller pasta till bredvid

  • MatAnders 31 maj 2010

    Öl mättar ju :)

  • Disen 31 maj 2010

    Fruktfat med blandade frukter som melon, vindruvor, kiwi är ju alltid gott. {eat}
    Fast om du nu har lite plats i kylen så är det ju svårt att förbereda. Annars så skär du upp allt och lägger det på en djup bricka eller ugnsplåt med en fuktig handduk och plastfolie över om du gör fatet dagen innan.
    Kanske har du en snäll granne som kan låna ut lite plats i sin kyl.

    Lycka till

  • chrisq 31 maj 2010

    (Y) man behöver inte ha pasta o ris i somras hade jag fest o då satt vi ute o åt hade en tonfisksallad en med kyckling o bacon en med skaldjur o sen en stor skål med potatissallad pain riche o sen lite frukt o ost blev jättebra lycka till o ha en kul födelsedag (L)

  • boz1965 31 maj 2010

    Skrivet av MatAnders den 31 maj 2010

    Öl mättar ju :)


    Ja, varsin Guinness så behövs det ingen mat. :DD

  • Jessica85 13 juni 2010

    Haha tack för era tips. Blir till att fixa ett fint fruktfat till ostbrickan, rejält med kyckling och bacon (hur mycket till knappt 10 pers?), bröd och kex och sen får jag väl köpa hem massor öl och vin också ;-)

    Nu ska här börjas med tårtorna :-)

  • Amimarg 13 juni 2010

    Skrivet av Jessica85 den 13 jun 2010

    Haha tack för era tips. Blir till att fixa ett fint fruktfat till ostbrickan, rejält med kyckling och bacon (hur mycket till knappt 10 pers?), bröd och kex och sen får jag väl köpa hem massor öl och vin också ;-)

    Nu ska här börjas med tårtorna :-)


    Jag skulle räkna med en stor filé per person. Det är mycket, men det mättar. :) Sen ett halvt paket bacon per person. Jag tar hellre i och att jag själv får äta sallad i några dagar extra än att det tar slut för fort. :)
    Lycka till och ha en underbar dag!

  • Jessica85 13 juni 2010

    8 pers har sagt att de kommer och jag hade tänkt att steka 2kg kyckling och 3-4 paket bacon så det finns att lägga ihop efter hand. Hoppas på att det räcker :-)

  • jimboz 13 juni 2010

    Halloumi är dunder och även vegoboys and girls kan efter tycke najsa på denna härliga hårdost..Perfekt substitut till kött...Den är matig och väldigt mättande den osten...Jag slänger in ett tips om en Avokadoröra till denna ..Finns här på MK om man söker på meze.

  • The_mama97mia 13 juni 2010

    Jessica 2 kg kyckling till 8 pers är mer än tillräckligt.... du har ju sallad med...
    Lycka till, och förresten när går det av stapeln ? Vi vill höra hur det gick sen?

  • Jessica85 14 juni 2010

    Skrivet av mama97mia den 13 jun 2010

    Jessica 2 kg kyckling till 8 pers är mer än tillräckligt.... du har ju sallad med...
    Lycka till, och förresten när går det av stapeln ? Vi vill höra hur det gick sen?


    Imorgon smäller det :-D
    Ska strax steka kyckling och bacon så det är klart. Gött att vara färdig dagen innan med det mesta.

  • Jessica85 20 juni 2010

    Nu är det över och det gick kanon. Hade drygt ett halvkilo stekt kyckling över (vi blev bara 7 då en blev sjuk). Men nästan all bacon gick åt. Men då la jag i mycket bacon och kyckling så folk blev mätta och belåtna. Många tyckte att det var mycket gott så det blev kanon!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.