Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fylla fläskfilé med brieost? + lite andra funderingar

  • sussisus 8 juli 2009

    Kan man byta ut gorgonzola/feta/chèvre eller ädelost mot brieost om man ska fylla en fläskfilé?

    Bör man ha något annat i fläskfilén än bara brien? Typ hackade champinjoner.

    "Måste" man linda bacon runt filéen?

    Om man inte har en kött-termometer, hur helsteker man filéen då?

  • Lenkan 8 juli 2009

    Man kan väl fylla med vad som helst i princip. Jag har haft både skivad hårdost och mozzarella. Sen är det fantasin (och utrymmet) som sätter stopp. Jag har haft salami och bacon och lufttorkan skinka i tillsammans med osten, så det är nog bara att ta det du vill ha.

  • Disen 8 juli 2009

    Det går bra att fylla med vad du vill. När jag har använt brieost så har jag skurit bort den hårda kanten. Fyll med soltorkade tomater, inlagd paprika, eller med vitllöksost. Jättegott. Att linda med bacon så får du lite "fetare", åhhhh!!!! nu hittar jag inte ordet...saftigare köttbit, plus lite sälta.
    Prova dig fram. Allt blir säkert jättegott. Våga prova.
    Själv så använder jag ingen termometer. Tar upp efter hand och provsnittar.
    Lycka till.:p

  • Okänd 8 juli 2009

    Försök med denna!

    Fylld fläskfilé med exotisk touch

    Alla kommer att fråga hur du gjort!

  • sussisus 9 juli 2009

    Tack för peppningen (att jag ska våga prova).

    Det fåniga är nämligen att jag brukar våga prova "konstiga" grejer/kombinationer i köket (oftast med bra resultat, speciellt bakning), men just i det här fallet vill jag väl vara extra säker på ett gott resultat.:p

  • sussisus 9 juli 2009

    Vad tror ni om att blanda och stoppa i fläskfilén:
    Brie
    finhackade torkade aprikoser
    flytande honung
    fikonsylt

  • The_mama97mia 9 juli 2009

    sussisus, det låter spännande, men undrar om du behöver honungen? Du får testa o tala om hur det blev ju!

  • sussisus 9 juli 2009

    Det blev jättegott, men jag gjorde för mycket gegga så det gick inte att snöra ihop filén. Den blev som en båt istället.
    Det gick därför sisådär att bryna i stekpannan, men med 20 minuter i 200 grader (varmluftsugn) så blev ju filén färdig.
    Kommer definitivt att göra detta igen, men med hälften mängden gegga.:D

    Använde matberedare och mixade ihop följande:
    brie (200 g oskalad)
    50 g torkade aprikoser
    50 g sultanrussin
    ca 3 tsk libanesisk fikonsylt
    ca 1 tsk flytande honung
    ½-1 tsk rapsolja

  • marwis 9 juli 2009

    Det är jättegott att fylla med Icas röda pesto (soltorkade tomater) och fetaost . Ett tips är att göra EN skåra i filén på längden och fylla den. Tycker att det är lätta att få fyllningen att hålla sig på plats på det viset!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.