Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gåsa middag

• majamia 8 november 2009

Hej
    Ja då är det snart Mårten och gåsa tider :D

Hur brukar ni laga er gåsamiddag?

Så här brukar vi laga vår gås eller kalkon, super mumsigt!

Tinas gåsamiddag

• majamia 8 november 2009

Ingen som lagar gåsamiddag här på matklubben :o:D

• Schnitt 8 november 2009

¨Finns inget godare än en redig gåsamiddag hemma i skåne! Tyvärr verkar det va en tradition som inte lever så starkt hos oss längre :(
    Snart får jag egna barn o ska föra in den godaste skånska traditionen vi har till min karl o hans "uppländska" familj!

Faktiskt aldrig fått smaka på svartsoppa, men det får jag lära mig lga helt enkelt =)

• gimmiahug 8 november 2009

Åh jag ser SÅ fram emot tisdag och gåsamiddag! Jag uppmanar härmed alla Matklubben-medlemmar att laga en gåsamiddag nästa vecka, ni kommer inte att bli besvikna! Gås är ett så gott kött och det är i min värld nästintill katastrof att missa denna gudagåva!

I min familj provar vi nya gåsarecept varje år så jag har tyvärr inget gammalt familjerecept att dela med mig av, däremot kan jag tipsa om att fylla gåsen med lök, morot, selleri och någon god frukt (clementin, mango, päron exempelvis) för att senare få en god sås. Yum!

• Buspippi 8 november 2009

Jag har aldrig ätit en gåsamiddag. Men det är väl inte så vanligt i östergötland där jag är uppvuxen. Men att min mormor inte bjudit på det är lite konstigt. Hon var skåning ända in i själen och pratade skånska trots att hon inte bodde där de sista 40åren av sitt liv.
    Ska fråga mor min om hon ätit gåsamiddag någon gång..

• bernit 8 november 2009

Skrivet av majamia den 8 nov 2009

Ingen som lagar gåsamiddag här på matklubben :o:D

Självklart, det är ju en höjdpunkt på året, men jag använder inte timjan, rosmarin och ingefära till min gås och inte heller messmör i såsen utan gillar mer när de "rena" gås-smakerna kommer fram. Annar är svartsoppan en självklar utmaning varje år.
    Förra året blev det inte äpplekaka utan dessa kolabrässerade äpplen, funkade perfekt.:p:p:p

Kolabrässerade äpplen med krisp

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.