Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grillbuffé?

  • el_in123 23 mars 2009

    Examensfest i juni och ska bjuda på grillat! Däremot är jag tveksam på tillbehören... kanske en buffé av olika tillbehör? Vad tror ni?
    Även tacksam för efterrättsförslag :)

  • MrsC 23 mars 2009

    Grillad färskpotatis


    eller



    Saltrostad färskpotatis med lök


    eller båda (Y)

  • josefink83 23 mars 2009

    Buffe med tillbehör låter jätte bra.

    Lite förslag: grillade majskolvar (kan med fördel delas i flera bitar), grillade tomater, grillspett med grönsaker, lite olika såser och salsor t.ex. vitlökssås, gorgonsolasås mm, vitlökssmör, potatissallad, sallad osv...

  • MatAnders 23 mars 2009

    Varför inte marinera fläsk antingen karre eller stek i grillspetts bitar och sedan ha ett buffebord med lite olika saker så man får komponera sitt egett spett, eller göra liknande med hamburgare det brukar vara poppis.(Y)

  • Nettan75 23 mars 2009

    Tsatziki är ett måste på mitt grill-bord, även grillade majskolvar. Jag brukar även ha med grillade champinjoner och grillad röd/gul paprika. I somras blev en röra en riktig hit, mini-creme fraiche med sweet chilisås. Jag är ingen förespråkare av mini- och lightprodukter, men i denna röra smakar det bäst.
    Potatisgratäng är en höjdare om man inte vill ha en massa såser, annars en krämig och fin potatissallad. Grönsparris lindad med bacon är en höjdare likaså.
    Och givetvis som avslut, lite grillad färsk ananas, antingen som den är, eller med glass eller kanske lite sötad creme fraiche!

  • Sweli 23 mars 2009

    Det jag brukar ha är flera sorters potatissallader och vanliga sallader med tomat,gurka, etc
    Den jag gör som brukar uppskattas är Rysk potatissallad (Ensalada Rusa) och Fransk potatissallad. Passar jätte bra till chorizos och grillat kött.

  • finnen72 23 mars 2009

    Chili potatis sallad e gött passar gött me grillat sen kalla öl så blir det helt perfekt:)

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    Grillbuffé låter ju toppen! Det finns ju massor av goda tillbehör som du också kan göra på grillen men lite beroende på hur stor grillyta du har.... Vet inte hur många gäster du räknar med?

    Som kalla tillbehör skulle jag satsa på ngn god potatissallad, jag brukar tipsa om min italienska potatissallad med citron, basilika och olivolja, du hittar en del tips i tråden studentmottagning här också.
    Förutom potatissallad i ngn variant (eller flera), kan det vara trevligt med en pastasallad, kanske en couccoussallad och en grönsallad. Bröd att bryta till, några goda röror (tzatziki såklart... ).

    Efterrätt? Ngt du kan göra i förväg är ju egen glasstårta eller cheesecake, ngt syrligt o fräscht o kallt....

    Kul tråd, kommer följa den, kan aldrig få nog av tips till bufféer eller lite större sommarfester... :)

  • Mati 23 mars 2009

    Jag blev bjuden på detta hos min kompis .Mina barn och deras kompisar bjöd jag sedan en påsk och det blev succe´ för röran även då.
    Rödlök, hackad
    Vattenmelon, i bitar
    Salt och svartpeppar ( ev, vitpeppar om du vill)
    Kalasgott som tillbehör på buffebordet till skinka eller till grillat.

  • el_in123 24 mars 2009

    Skrivet av MatAnders den 23 mar 2009

    Varför inte marinera fläsk antingen karre eller stek i grillspetts bitar och sedan ha ett buffebord med lite olika saker så man får komponera sitt egett spett, eller göra liknande med hamburgare det brukar vara poppis.(Y)


    Det låter ju toppen, hade inte tänkt att man kunde göra så, blir ju lite mer avslappnat och roligt! :)
    Tack för tipset!

  • el_in123 24 mars 2009

    Skrivet av mama97mia den 23 mar 2009

    Grillbuffé låter ju toppen! Det finns ju massor av goda tillbehör som du också kan göra på grillen men lite beroende på hur stor grillyta du har.... Vet inte hur många gäster du räknar med?

    Som kalla tillbehör skulle jag satsa på ngn god potatissallad, jag brukar tipsa om min italienska potatissallad med citron, basilika och olivolja, du hittar en del tips i tråden studentmottagning här också.
    Förutom potatissallad i ngn variant (eller flera), kan det vara trevligt med en pastasallad, kanske en couccoussallad och en grönsallad. Bröd att bryta till, några goda röror (tzatziki såklart... ).

    Efterrätt? Ngt du kan göra i förväg är ju egen glasstårta eller cheesecake, ngt syrligt o fräscht o kallt....

    Kul tråd, kommer följa den, kan aldrig få nog av tips till bufféer eller lite större sommarfester... :)


    Potatissallad är aldrig fel, jag måste räkna med att det kommer mellan 25-35 pers... så sallader i dess olika smaker är ju ganska smidigt att ha (Y)
    Tack för tipsen!!

  • anluk 24 mars 2009

    Förutom tzatziki och vanlig sallad så får du här lite förslag:









    Som efterrätt kan jag rekommendera denna jordgubbspaj som jag hittat här på MK. Helt suverän!!

    Jordgubbspaj med knäcktäcke

  • Eery 24 mars 2009

    halloumiost som grillas och stänks med lite citron, marinerade champinjoner, fetaost i foliepaket.. gubben brukar göra bananer som kryddats med curry och lindats i i bacon:p "min" salsa "Pico de gallo" är toppen till grillat.

    som efterrät skulle du kunna (för att fortsätta på temat) grilla färsk ananas och persikor och servera med glass eller lättvispad grädde(L)

    åhh vad jag längtar till grillsäsongen(L)

  • The_mama97mia 1 april 2009

    News Flash: Grillsäsongen är här! Vårvärme idag! :)

  • abbelito 1 april 2009

    cole slaw....

  • monac 1 april 2009

    med risk för att bli tjatig.....
    Mango, lime och avocadosalsa

    Fetaost och avocadocréme med grön chili.

    olika röror och sallader är minst ½ grejen med att grilla tycker jag.:)

    psssst....vilken tid ska vi komma...:D

  • LEDIVO 1 april 2009

    Pastasallad och denna tårta kan du göra dagen innan och gott är det
    Pastasallad till kallt kött
    Tårta á la Ann-Britt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.