Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halloween Lätt - Lite stämning

  • lotteb 11 oktober 2008

    Gå upp till ett hus för ett Halloween kalas och bli mött av en självlysande spindel eller en ringdans av spöken och kalaset börjar redan med skratt i hallen. Det finns så många färdiga saker man kan köpa och så många kreativa ideer om hur man själv kan dekorera trädgården och uppfarten och här är mina förslag.

    Förutom pumpor med ljus i som är en jättefin stämnings effekt så kan du prova dessa snabba ideer.

    En ringdans av spöken kan göras väldigt lätt med lakan som man stoppar tidningspapper eller löv eller vad som helst i mitten och knyter runt för att skapa ett huvud. Oilka storlekar spöken kan göras av olika stora lakan eller gamla gardiner. Vita helst – men för all del ett blommigt spöke kan ju inte vara helt fel och kanske får fram några leenden...Man knyter sedan ihop kanterna av lakanen så att varje lakan håller ett annat lakans ”hand” på varje sida. Enklast hänger man detta i grenarna runt ett träd eller kanske i långdans utmed buskarna på uppfarten eller i trappen eller uppfor vernandan. Det finns de som sätter pålar i marken eller trädgårds pinnar som man kanske använt till klättrande bönor och liknande och sätter lakanen över dem. Nu har du en ringdans mitt på gräset som virvlar i vinden. Ögon kan man måla med bra svart tuschpenna.

    En själv lysande spindel kan göras med lite inköp i an bra affär av blomster eller pyssel klot – vita fungerar bra. Jag tror att i Sverige är dessa gjorda av frigolit och används till torkade blomster arrangemang osv. Man köper en stor och en mindre boll sedan skall man inhandla de där självlysande engångs halsbanden eller armbanden – de brukar komma i en plast pinne med självlysande vätska inuti som man bryter för att den skall lysa upp. Om det finns ett lite mera genomskinligt material till boll som det finns här så är det bättre. Du vill att ljuset skall sprida sig i spindel kroppen helst. Vet inte var det är bäst att köpa dem i Sverige tyvärr men en affär med kalas tillbehör kanske. Välj halsband längden om inte spindeln är valdigt liten. Jag satte ihop min spindel kropp med huvudet med en tjockare lyspinne efter jag urgröpt ett bra hål men du kan använda en penna eller tandpetare eller annat. Sedan sticker du in dina ben i kroppen. 4 på varje sida de borde hänga ner lite men de är ganska styva. Om du gör detta innan mörkret faller och bryter till dina lysande ben just innan du sätter fast dem och den tjockare inuti kroppen så har du en cool självlysande spindel att hänga från trädet.

    Enkelt enkelt kan man skapa stämning med sig själv som kommer uthoppandes och skräms förstås eller med ett byxben och ett par gamla stövlar stickandes ut under en veranda trappa eller under en sten eller annat kul.

    Här i amerika har vi stora mjölk plast flaskor som är lite mjölkigt vita som passar till spöken. Enkelt målande av spök ögon och mun on them och julgransljus i dem blir en linje av roliga lyktor. En variant om man inte hittar bra plastflaskor är större glas burkar eller stora plast drick flaskor 2 liters minst man kan då måla Halloween motif i svart sillouette flygande häxa eller spökansikte eller skapa en sillouette med att sätta papper runt flaskan som har urklippt motif – kanske målat kattansikte med ögonen urklippta eller en pumpa ansikte urklippt. Klipp upp ett hål så att sand kan sättas in i botten och ett teljus eller batteri ljus kan sitta där inne. Använd ditt eget omdöme när det gäller ljus. Fint för uppfarten eller gången. Man ser ofta här medium storlek pappers påsar med sand och teljus i som tillfälliga lyktor. Det kan lätt göras, dekoreras eller urklippas motif också på dem. Se till att de inte är för små om du använder levande ljus.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.