Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Herrmiddag

  • Bazze76 11 november 2008

    Hej på er alla mat-tokar där ute i landet... Sitter i mörkaste och regnigaste Småland och funderar över min meny till herrmiddagen jag skall ha i helgen... Behöver jag säga att jag börjar bli ganska desperat då tiden börjar bli knapp... :'( Men då slog det mig att mina vänner här kanske kan hjälpa mig...Behöver ha tips på en varmrätt som är festlig och god, sedan gör det inget om det passar in med det övriga som bjuds, förrätt räksoppa, efterrätt nån slags panacotta...

    Bara för att jag kommer från Småland så är det inget krav på att det skall vara något budget-alternativ... :D
    Fläsk-kött, ox-kött kyckling eller fisk spelar ingen roll...

    Nån som har något att föreslå?

    MVH
    /Bazze

  • anluk 11 november 2008



    Är underbart gott, skall själv ha det på måndag då jag fyller år. Enkelt och lyxigt gott.

  • essim 11 november 2008

    Här är två alternativ, håll till godo.

    Fläskfilégryta med skockor

    Köttfärsfyllda skinkrullar

  • UllaC 11 november 2008

    Fläskfilé, kycklinggryta, biff eller grönpepparbiffar kan kanske vara något att bjuda "herrarna" på!?
    Fläskfilé Albarine
    Fläskfilé Romana
    Grönpepparbiffar med konjak

    Biff och hasselbackspotatis

  • UllaC 11 november 2008

    Kom att tänka på ett recept till som kan vara intressant.
    Champinjonkyckling med konjak

  • Glitterfia 11 november 2008

    Jag skulle föreslå smördegsinbakad fläskfilé eller oxfilé med gorgonzola och potatisgratäng.
    Willys har perfekta smördegsplattor (eldorado) som är 10x10

    Lägg ut smördegsplattorna så de tinar.
    Stek köttet i portionsbitar nästan klar samt krydda. Låt svalna.
    Töj (dra) ut varje smördegsplatta en aning och lägg en köttbit på varje.
    Lägg en ostbit (kan uteslutas eller bytas till annan ost, har använt mozzarella också) på varje köttbit och överlappa hörnen på smördegen så det blir lite snyggt.
    Lägg smördegsknytena med överlappningen upp på en ugnsplåt.
    Grädda ca 15-20 min tills knytena börjar få lite färg i 220° ugn
    Jag penslar aldrig smördegen med ägg och den får inte bli så där riktigt spröd.

    Eller
    Stekt kött, hasselbackspotatis/potatishalvor i ugnen och
    Enkel Madeirasås

  • lennali 12 november 2008

    Några förslag till varmrätt:
    Oxfilégratäng
    Ädelostfyllda kycklingfiléer med rosépepparsås
    Exotisk fläskfilé

    Och till sist ett förslag på en underbart god pannacotta.
    Pannacotta med Center

  • monac 12 november 2008

    helstekt oxfilé,råstekt potatis (timjan)och rödvinssky alt.trattkantarell sås. -tänker jag spontant. klassiskt festligt.
    kanske ett gott vitlöks/persilje smör oxå!
    Lycka till hoppas ni får det trevligt-synd att man inte var bjuden:D (fniss!!!)

  • Bazze76 12 november 2008

    Tack så mycket allihop... Flera recept som låter riktigt smarriga...
    Nu har jag lite arbete framför mig när jag skall gå igenom era recept..

    Anluk: Grattis i förskott...!

    Lennali: Hade först tänkt vit-choklad-panacotta till efterrätt, men hittade ditt recept på panacotta igår när jag var ute och kollade och det lutar åt att det blir den istället...

    Monac: Har en massa torkade trattkantareller hemma (det var en bra säsong i år...), har du något gott recept på trattkantarellsås?

    Än en gång, tack för all hjälp!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.