Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!! Förbereda potatisgratäng??

  • Gittsson 4 november 2010

    Hej!

    Mitt första inlägg här.. och ett desperat :s

    Ska ha våra grannar på middag på lördag, och har lite bekymmer..

    Är inte alls så bra på att laga mat, men jag försöker..

    Våra grannar är väldigt bra kockar båda två, och kör alltid allt från grunden, inga halvfabrikat här inte.

    Vet att man måste lägga sig på sin egen nivå, och vi har bestämt oss för att bjuda på oxfilé med potatisgratäng (min egna, efter några försök så är jag hyftsat bra på att göra den).

    Nu till frågan:

    Finns det något sätt jag kan förbereda potatisgratängen på? Känner inte för att koka potatisen i mjölk (som jag har läst att man kan göra), utan kör från grunden med skivad potatis, grädde, vitlök, ost osv..

    Kan man göra den "klart" till det stadiet man skulle sätta in den i ugnen och istället sätta in den någon timme i kylskåpet, för att sedan ta ut den och ställa in den i ugnen?

    Tacksam för svar, som sagt, är ute i senaste laget, middagen är på lördag..

    Nybörjar-hälsningar fr. mig :)

  • Estiedo 4 november 2010

    Vi brukar förbereda potatisgratäng om vi ska ha gäster och har mycket annan mat som ska fixas också.

    Vi skivar potatis och gul lök och varvar detta i en ugnsfast form. Salta och peppra mellan lagrena också. Sedan häll över mjölk + grädde och vitlök som du har pressat i gräddmjölken. Ställ in i ugnen och efter en stund kan du lägga på osten om du vill. Låt den stå tills den är nästan färdig och ta sedan ut ur ugnen. Låt den stå kallt och sedan innan servering är det bara att ställa in den igen för att den ska bli varm och det sista ska bli färdigt!

    Hoppas middagen blir bra!

    www.imittkok.webblogg.se

  • mattjejen 4 november 2010

    Här är ett recept där man förkokar potatisen. När vi hade en bjudning så kokade vi potatisen i mjölk/grädde å kryddor å hällde upp i formar. Sen gratinerade vi dom dagen efter. Det blev jättegoda å krämiga gratänger.

    Lycka Till!

    Potatisgratäng

  • Gittsson 4 november 2010

    Tack snälla för tips!! Ska läsa era recept och begrunda =)

    Hälsn, Gittsson

  • Bumbis 4 november 2010

    Är det bara en timma det gäller behöver du inte ens ställa in den i kylen, den blir bara kall och tar längre tid i ugnen. Låt den stå på bänken till det ä dax se bara till att formen är täckt för annars mörknar potatisen. Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.