Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Jag ska gifta mig!

  • Beccis 14 mars 2008

    (L) :D
    Hej alla fantastiska människor i Matklubben!
    Min tillkommande friade i lördags (8/3) och bröllopet ska stå den 10 maj. Det blir ett lågbudgetbröllop för så vill vi ha det. Det blir ca 50 gäster och vi ska fixa maten själva. Men vad?
    Snälla, om ni har någon bra idé, hjälp mig!
    MVH
    Beccis

  • JennyV 14 mars 2008

    Grattis!! Varför inte bl.a kalla pajer. Hittade ett recept här som nästan är som mitt! Kanongott och man behöver inte tänka på att maten kallnar! Tänk på att det är er dag och då vill man inte oroa sig för maten!!

  • Ketronya 14 mars 2008

    Buffé kanske är en bra idé, går att fixa hyffsat billigt och folk får gå och ta själv vad de vill ha och då slipper man hyra in servitriser.

    En buffé kan ju bestå av allt möjligt, lite kallrökt kött, fruktfat, räkor, lax, potatissallad, snittar, nån paté, ostbricka, gott bröd osv...

    Annars kan man alltid ha smörgåstårtor!

    Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med recept och sånt, jag hjälper gärna till att leta :)

    Grattis förresten :D

  • Jessika 14 mars 2008

    Grattis!:D

    Eftersom det är maj så skulle jag säga en kall buffé.

    Några varianter av potatissallad, tjälknöl, rostbiff, något rökt kött, kall kokt/ungsbakad lax, grava/rökt lax, ägghalvor, pastasallad, vanlig sallad, spansk tortilla (en variant av omelett som brukar ätas kall), kalla pajer (ex köttfärs).

    Det var några förslag. Tasteline har en hel "sektion" om just bufféer.

  • kiafia 14 mars 2008

    Va kul med bröllopsfest!
    Jag skulle satsa på en buffe med smårätter. Enkelt att göra m,ycket i förväg och alla hittar nåt som passar just de :-)

    Några förslag....(Y)

    *Små fina saltkokta potatisar i halvor med cremefraiche, rom och en dillkvist
    *Pajer
    *Ta nåt gott brödrecept...klicka ut på bakplåtspapper m ca. 1 cm mellanrum...strö över sesamfrö...blir ett superfint "brytbröd"
    *Kallskuret kött typ. tjälknul.
    *Hel lax på saltbädd (laxen läggs urrensad som den är m skinn och allt på en bädd av grovsalt å sen in i ugnen) serveras med romsås. Superenkelt att göra, kan serveras varm. ljummen eller kall och brukar gillas av alla!
    *Sallad m haricot verts, quiona och pinjenötter (eller hackade cashewnötter)

    Kanske får du lite inspiration från mina tips.

    Hoppas er fest blir toppen
    Lycka till!

  • anncharlotte46 14 mars 2008

    Hej!

    Ja du jag har ett bra recept som jag hade på min 60-årsfest.

    Enkelt och omtyckt av alla.
    Fläskfilè ca 2 kg.
    gnides in med mexikansk grillkrydda.steks i ugn eller i stekpanna.
    Gör en marinad på:
    2msk.salt
    1tsk svartpeppar
    2dl balsamvinäger
    5dl.vatten
    2dl.god olja (jag hade olivolja med citronsmak)
    3pressade vitlöksklyftor
    1 dl.finhackad gul lök
    2 dl. finhackad persilja
    1 1/2 dl. kapris
    bara att röra ihop allt,lägg sen den varma stekta filèn i denna marinaden,vänd filén ett par ggr.
    låt ligga i 1-2 dagar.
    Ta upp fillèn skär i skivor häll marinaden över.
    Till detta hade jag potatisgratäng och potatissallad.Och en god sallad.

    Skriv gärna om du undrar över ngt. Lycka till !
    / Ingela

  • anncharlotte46 14 mars 2008

    Glömde ju säga GRATTIS !

    M.v.h / Ingela

  • Kiched 14 mars 2008

    Skrivet av Beccis den 14 mar 2008

    (L) :D
    Hej alla fantastiska människor i Matklubben!
    Min tillkommande friade i lördags (8/3) och bröllopet ska stå den 10 maj. Det blir ett lågbudgetbröllop för så vill vi ha det. Det blir ca 50 gäster och vi ska fixa maten själva. Men vad?
    Snälla, om ni har någon bra idé, hjälp mig!
    MVH
    Beccis

  • Lovis 14 mars 2008

    Grattis !
    Underbart med vårbröllop.
    Har också lite tips på mat:
    Fläskfilen låter väldigt gott som Ingela tipsar om, jag fortsätter med
    fransk potatissallad för 25 personer som du själv kan dubblera.
    5-6 kg färskpotatis
    1 ½ dl purjo
    5-6 msk citronsaft
    6 msk vatten
    6 msk olja
    2-3 tsk salt
    3-6 msk kapris
    3/4--1 dl hyvlad pepparrot
    1 rejäl bunt pesilja
    Du vet nog hur man blandar till alltin, hör av dig annars

  • brunkullan65 14 mars 2008

    (L) Har du tillgång till älg eller nötkött kan jag varmt rekomendera dig att göra tjälknöl och till det potatisgratäng.
    Det går alltid hem lätt att förbereda.
    Ju bättre kött du kan ha dess bättre men även ett ytterlår benfritt går utmärkt.
    Du lägger en frusen köttbit i ugnen på svag värme, ca 50-75 grader. Efter några timmar kan du stoppa in en köttermometer mitt i steken. Låt stå i ugnen till rätt temp. Allt beroende på om hur du vill ha köttet inuti. Stoppa den varma steken i en saltlag. Jag brukar tillsätta vitlök soya div kryddor kanske lite farinskr osv i saltlagen. Du måste smaka av lagen den ska smaka gott!!!!
    Låt ligga i lag ca 5-6 timmar. Ta upp o linda in i en frottéhanduk några tim. Skär sedan i tunna skivor.
    Potatisgratäng finns att köpa till halvfabrikat coh trots att det är halvfabrikat så är den toppen!!!!!!!
    Servera m grönsallad.

    Smaklig måltid och ett Grattis o lycka till
    Pauline

  • bernit 14 mars 2008

    Kall buffé med en el. två varma rätter typ köttbullar, kyklingklubbor, omelett etc alt. en varmrätt med helstekt fläskfilé, helstekt fläskkarre eller nötstek

    /BÅ :p

  • svensbyn 14 mars 2008

    Ett alternativ om man vill ha "lagad" mat är att göra kött som du serverar kallt själv( för enkelhetens skull har nog mycket annat att göra dagen det) och ta potatisgratäng på catering!! Grattis och lycka till!!!!

  • evaldo 14 mars 2008

    GRATULERAR (L):D:p:)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • Beccis 14 mars 2008

    :D
    Oj! Jag hade inte väntat mig en sådan respons. Tack för alla goda recept och tusen tack för alla gratulationer och lyckönskningar!
    Kram
    Beccis

  • anluk 14 mars 2008

    Gud va skoj med bröllop, Kom ihåg kostnaden är inte det viktigaste utan känslan (vilket många av idag glömmer tycker jag) Själva hade vi vår bröllpsmacka (finns på min sida), kött med svampstuvning och potatis och glass med ostkaka och efteråt hade vi bröllopstårta. Inte världens lyxigaste men vet du äktenskapet håller.

  • 14 mars 2008

    (L)GRATTIS(Y) o Lycka till......

  • Gnagett 14 mars 2008

    (Y)GRATTIS och lycka till(Y)
    I min kokbok finns Himmelsk tårta. Den går utmärkt att göra i förväg och frysa. Ta fram i god tid innan bara, den är godare om lite rumstempererad.

  • Svesse60 15 mars 2008

    Jag önskar er ett långt och lyckligt liv tillsammans (L)(L)(L)

  • camillaf14 15 mars 2008

    Grattis! Gud va mysigt med bröllop :)

    Jag har ett jättegott recept på en kall potatisrätt du kan ha till alla typer av kött. Min svägerska bjöd på den i fjol när deras dotter tog studenten.
    Lycka till när den stora dagen kommer (Y)

    Basilikapotatis

  • annelittan66 15 mars 2008

    (L) GTATTIS OCH LYCKA TILL (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.