Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med dopmat!

  • ikah 11 januari 2009

    Vi ska ha dop i Februari/Mars till vår dotter och nu behöver jag hjälp med maten.
    Det står helt stilla för mej vad vi ska bjuda på och är rädd att det blir smörgåstårta + gräddtårta som det alltid brukar bjudas på vid högtider.:(
    Skulle vilja ha något annat men vad?
    Vi blir ca 30 personer varav nästan hälften är barn och så blir det stående bord.
    Finns det någon som har några ideer att dela med sig är jag tacksam.(L)
    /ika

  • Kuutti2 11 januari 2009

    På vår sons dop hade vi salladsbuffé. Fruktansvärt smidigt och enkelt att förbereda. Inte heller så dyrt, vilket är positivt! Jag gjorde en stor grundsallad med bl.a. ris och hade kyckling, räkor, tonfisk, skinka, fetaost och oliver i skålar vid sidan om. Vi hade även baguette, kex och lite olika mjuka ostar till Som efterätt hade vi den klassiska tårtan med kaffe. Detta var mycket uppskattat och vi fick beröm för den lite annorlunda dopmaten.

    Kanske kycklingvingar, falafel och potatissallad? Det hade vänner till oss på deras dotters dop och det var suvärent gott... Även de hade tårta med kaffe som avslutning - det hör på något sätt till, tycker jag.:)

  • majamia 11 januari 2009

    Hej
    Vi hade dop för vår yngsta son på första advent. Vi var ca 50 pers och vi bjöd på krämig champinjonsoppa med olika sorters bröd och ostar och kex till. Det var verkligen uppskattat och enkelt, passar ju så bra på den kalla årstiden och alla barn åt med god aptit.
    Sen blev det tårta, frukt och pepparkakor till kaffet.

    Lycka till! :D

  • Stormtrollet 11 januari 2009

    Planer på dop till sommaren och har funderat på att ha sallad. Gilla idén med en grund och man sen kan plocka ihop en egen blandning.

    Det stora problemet tycker jag är vad barnen ska få, korv m bröd?

  • Tillberga 11 januari 2009

    kall rimmad kycklingfilé
    och en potatis sallad

  • Kuutti2 11 januari 2009

    Vi hade totalt 9 småbarn i åldern 1 - 6 år med på vårt salladsbuffé-dop. De åt och plockade med sin sallad med god aptit utan problem. Det är ju en perfekt fingermat för de söta småttingarna! Annars är korv med bröd en toppenidé - den tanken fanns inte ens när vi planerade vårt dop.

    Marie

  • ackis84 11 januari 2009

    På mina barns namngivningar hade vi buffe med både varma och kalla rätter.. bl a kycklingpaj, tortillastubbar, kall marinerad fläskfile, pastasallad, vanlig sallad och lite bröd och ost.. hoppas det kan vara till någon hjälp..

    //maria:D

  • frucaos 11 januari 2009

    Ett alternativ till korv med bröd är "pigs in a blanket" - det gjorde jag till dotterns tvåårsdag, och det gjorde succé. Prinskorvar som viras in i sconesdeg/ pizzadeg och bakas i ugnen. Stora som små älskade det!
    Tycker också att en god soppa låter trevligt, det är ju lätt att göra storkok av, och med ett gott bröd till kan det vara riktigt festligt.
    Vi hade citronkyckling när min dotter hade barnvälsignelse, men vi var bara ca 20 runt bordet. När det var sonens tur blev det vitlökskyckling. Citronkycklingen gick bra att förbereda och bara värma när det var dags. Skulle tro att det funkar med vitlökskycklingen också.

  • ikah 12 januari 2009

    Tack för alla fina ideer!:D
    De där med att servera alla ingredienser i olika skålar till salladen är jättesmart.(Y)
    Det lutar nog mot att det blir någon varm mat, soppa lät så gott, varmt och annorlunda mot vad man brukar bjuda på.
    Har någon månad på mej ännnu så menyn hinner ändras många gånger än.:p
    Kram ika

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.