Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp mig snälla jag får panik snart

  • karalm 16 januari 2010

    Hej Jag ska ha 50 års fest den 6 feb, jaghar fått tipps på marinerad Fläsk och kycklingfilé så det ska jag göra samt Kärlknöl. Vi blir 90 st ,det jag undrar över, kan jag redan nu förbereda maten genom att ta fram den ur frysen och steka den för att sedan frysa in dem igen och ta fram allt två dagar före och sedan lägga allt i marinaden????
    Sen skulle jag vara så glad i fall det är någon som har något bra recept på kall sås gärna två stycken som passar denna mat, det blir potatisgratäng till.
    Hoppas att det är några som kan svara mig på detta
    Karin A
    Ni kan svara mig här och även på min mail
    [email protected]

  • siggemums 16 januari 2010

    Att frysa köttet kan jag inte mycket om men jag tycker att du kan hoppa över att ha kall sås när du har potatisgratäng. Gör rikligt med en god sallad. Lycka till!

  • karalm 16 januari 2010

    Skrivet av siggemums den 16 jan 2010

    Att frysa köttet kan jag inte mycket om men jag tycker att du kan hoppa över att ha kall sås när du har potatisgratäng. Gör rikligt med en god sallad. Lycka till!



    Ja det kanske blir för mycket men då kanske du har tipps på bra sallad till

  • Gnurf 16 januari 2010

    Laga mat till 90 personer är ju en del...:) Ska du göra allt själv? Om möjligt försök engagera några hjäpkockar...borde nog gå bra nu när du fyller 50. Klart att du kan tillaga och återfrysa, men det blir nog inget "fall framåt" precis. Jag skulle inte rekomendera det annat än i absolut nödfall. Isåfall skulle jag behålla köttet helt. Men helstekt fläskfilé, kycklingfilé och tjälknöl klarar sig ett bra tag i kylskåp. Jag tror du kan göra köttet färdigt och förvara i kylskåp iaf 3dgr innan skivning/marinering och sedan då marinera i 2dgr, dvs 5dgr före själva festen. Det ger ju lite andrum...:)

    Även jag menar nog att kall sås inte behövs till potatisgratäng.

  • jimboz 16 januari 2010

    Jag brukar oftast göra en skysås av det som blir av köttet,spetsar då lite buljong och ev. soya..Gratängen är ju så god i sig självt...

  • boz1965 16 januari 2010

    Håller med föregående "talare" - kall sås är bara att ta på sig onödigt extraarbete. Bättre att lägga den energin på annat. Precis som Gnurfen säger så kan du ju fråga ett par av de gäster som du vet inte är helt bortkomna i ett kök att hjälpa dig. Det brukar jag göra när jag ska ha ett större event.

  • The_mama97mia 16 januari 2010

    Instämmer i kören.
    VI hade kallt skivat kött och potatisgratäng på nyår, förberedde köttet några dagar innan. Ingen sås till, marinaden till köttet o den krämiga gratängen räcker fint. En stor skål vacker blandad sallad till var helt bra.

  • hillan66 16 januari 2010

    Det här är ett jättebra recept på fläskfile med en supergod örtsås som borde vara perfekt till din fest! Lätt att göra i förväg och är inte alls svår att göra!

    Marinerad fläskfilé med grön örtsås

  • marwis 16 januari 2010

    Jag hade stor fest i våras och bjöd på dubbelmarinerad fläskfile. Recept här från matklubben. Jag förberedde köttet genom att helsteka det klart och sedan frysa det. Dan innan festen tog jag upp köttet och marinerade det i marinad 2 över natten. Håller med om det andra skriver: Du behöver absolut inte ha någon sås till potatisgratäng. Däremot en fräsch sallad gott till.
    Lycka till!!:D

  • marwis 16 januari 2010

    Här får du ett toppenrecept om du ändå vill ha en kall sås till. Det är ju ändå du som bestämmer:D=)
    /Marie


    Grillsås med soltorkade tomater

  • jimboz 16 januari 2010

    Jag hoppas att du uppdaterar oss och berättar hur trevlig festen blev :)

  • siggemums 16 januari 2010

    Skrivet av karalm den 16 jan 2010

    Skrivet av siggemums den 16 jan 2010

    Att frysa köttet kan jag inte mycket om men jag tycker att du kan hoppa över att ha kall sås när du har potatisgratäng. Gör rikligt med en god sallad. Lycka till!



    Ja det kanske blir för mycket men då kanske du har tipps på bra sallad till


    Jag tycker en vanlig sallad med olika salllder som isberg,ruccola mm vad du vill är väldigt gott till blanda med tomat, gurka och tex sockerärtor rädisor mm.

    Visst kan du fråga ett par nära vänner om hjälp. Men du måste nog också ha mer hjälp till och med kaffet med disk och framplockning och allt annat som uppstår blommor ska sättas i vatten, fat som ska fyllas på mm, det är alldeles för mycket jobb för gäster att hålla i det. Det uppstår saker hela tiden. Risken är stor att de känner sig snuvade på festen annars.Du själv ska ju kunna njuta av festen och umgås med gästerna.

  • ros 16 januari 2010

    :)En liten fråga. Hur många ugnar har du tillgång till när du ska göra potatisgratäng till 90 personen?

    Ett tips: alla ugnar är inte lika stora, så tänk på vilka ugnsformar som passar mm

    Lycka till!

    Grattis i förskott!

  • The_mama97mia 16 januari 2010

    Sallad - jag gillar när man blandar lite olika salladssorter, små cocktailtomater är både vackra och goda, lite tunt strimlad purjo är gott och GLÖM INTE - frukt är väldigt gott att ha i en stor sallad! VIndruvor, apelsinbitar, grapefrukt, äpple m.m. Inga mängder men ger en skön smakbrytning!
    Lyxigt är också att ha på lite valnötskärnor, men det är ju många som är allergiska mot nötter.

  • karalm 16 januari 2010

    Jag är så glad för alla svar jag har fått, var inte oroliga jag har 4 barn och 4 mågar det är dom som ska jobba lite på festen sen har jag hyrt in två personal (som får betalt)som ska sköta det mesta.
    Jag ska nog göra örtsåsen det lät gott, Potatisgratängerna gör jag med hjälp av några av barnen som kommer direkt till festen med varma gratänger. När ni ändå är så gulliga och hjälpsamma så har jag ett nytt problem, till vikning blir det korv med bröd men det är 3 vegitarianer och två icke ätande fläskkött vad hittar man på till dem.
    Jag lovar att berätta hur festen blev

  • WiolaH 16 januari 2010

    Skrivet av karalm den 16 jan 2010

    Jag är så glad för alla svar jag har fått, var inte oroliga jag har 4 barn och 4 mågar det är dom som ska jobba lite på festen sen har jag hyrt in två personal (som får betalt)som ska sköta det mesta.
    Jag ska nog göra örtsåsen det lät gott, Potatisgratängerna gör jag med hjälp av några av barnen som kommer direkt till festen med varma gratänger. När ni ändå är så gulliga och hjälpsamma så har jag ett nytt problem, till vikning blir det korv med bröd men det är 3 vegitarianer och två icke ätande fläskkött vad hittar man på till dem.
    Jag lovar att berätta hur festen blev



    Det finns både lammkorv och vegetariska korvar i de flesta butiker idag. Tror att lammkorven heter "Mergues" (ni får ursäkta stavningen) tillverkare= Scan (men det finns fler). Den vegetariska korven hittar du bland de andra vegetariska rätterna i frysdisken o den finns i de flesta butiker idag. Både lammkorv och vegetarisk korv är riktigt gott så jag kan verkligen rekommendera dessa (Y)

  • siggemums 16 januari 2010

    Skrivet av karalm den 16 jan 2010

    Jag är så glad för alla svar jag har fått, var inte oroliga jag har 4 barn och 4 mågar det är dom som ska jobba lite på festen sen har jag hyrt in två personal (som får betalt)som ska sköta det mesta.
    Jag ska nog göra örtsåsen det lät gott, Potatisgratängerna gör jag med hjälp av några av barnen som kommer direkt till festen med varma gratänger. När ni ändå är så gulliga och hjälpsamma så har jag ett nytt problem, till vikning blir det korv med bröd men det är 3 vegitarianer och två icke ätande fläskkött vad hittar man på till dem.
    Jag lovar att berätta hur festen blev


    Du har ordnat med hjälp, det låter bra,då kan vi andas ut:D. Du verkar ha bra koll på läget.
    Förutom lammkorv finns kyckling till -fläsk.
    Frukt i sallad är bra ,men jag skulle inte välja grape till ett sånt till fälle eftersom en del har svårt för den beska smaken. Grääåp det hörs ju på namnet.:p Melon är också gott i sallad.
    En god sallad som ser fin ut är en bädd av rucola, smula fetaost över och strö över granatäpplekärnor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.