Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP TACK!! Hur beräknar man mängd mat till kalaset??

  • eva_jonte 1 juni 2014

    Är urkass på att beräkna hur mycket mat man ska tillaga till många personer!!
    Nästa helg ska vi ha kalas för min son, som fyller 8 år. Tänkte göra en pastasallad, en till de vuxna och en till barnen. Tänkte ha röd pesto i båda och i barnens bara majs och gurka och till de vuxna: ruccola, rödlök, tomater, gurka. Till det tänkte vi göra kycklinggrillspett, skivat bröd och kall sås. Vi blir 23 pers, 14 vuxna och 8 barn. Hur mycket hade ni gjort?? Kycklingspetten är svårast att beräkna tycker jag.

  • husmusen88 2 juni 2014

    Två spett till varje vuxen beroende på hur stora spett ni gör och en till varje barn. Är alla barnen i samma ålder? Ett hungrigt äldre barn kanske vill ha 2 spett oxå medans ett yngre nöjer sig med ett spett.

  • eva_jonte 3 juni 2014

    Jo det låter ju logiskt! Men frågan är hu många kilo kyckling jag behöver köpa till ca 50 spett?? Det är det svåra ;-) Sen kladdkakorna, det räcker väl med 4 kladdkakor till 23 pers?

  • husmusen88 4 juni 2014

    Portionsmängden för fågel ligger väl på mellan 75-200 gram per person(75 g när det är mer än 3 rätter som serveras) så jag hade nog köpt och gjort på iaf 4 kg. När jag gör spett hemma så brukar 1 kg räcka till 5-6 personer (vuxna varav 4 karlar med matlust) om jag har tillbehör till i form av potatis, sallad mm.
    Och pastasallad är ju rätt mättande med bröd oxå.

    4 kladdkakor låter som det räcker gott och väl, beroende på hur stora de är. Min form är 24 cm i diameter och brukar räcka till 8 personer ca. Ungarna brukar iof vilja ha mer glass och grädde än kladdkaka här hemma :)

  • boz1965 4 juni 2014

    Ta så mycket som du tror går åt och dubbla det. Det går alltid mer än man tror.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.