Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur långt i förväg kan jag baka marängbottnar

  • monikagary 5 juni 2009

    Min dotter tar studenten den 11 juni på torsdag alltså. Jag behöver baka 6 st marängbottnar (äggvita-socker-ricecrisp). Det kommer att ta tid. Kan jag börja baka någon botten redan på söndagkväll och förvara dom torrt fram till torsdag?

  • mariaengstrom 5 juni 2009

    Oh jag älskar den tårtan!

    Jag har flera gånger gjort bottnarna några dagar i förväg. Vanliga maränger kan man ju spara länge så det borde inte vara något problem att baka dom långt i förväg. Se till att de torkar ordentligt bara så minimerar du risken för mögel etc.

    Lycka till, och hoppas ni får fint väder på studentdagen!

  • boz1965 6 juni 2009

    Maräng håller nästa hur länge som helst (nåja, det FINNS gränser...) om man förvarar den rätt. Den ska förvaras torrt, mörkt och fritt från dofter och matos.

  • Okänd 6 juni 2009

    Jag hade nog bakat dem max nån dag före....Marängen kan mjukna om det är fuktig luft.
    Fyll tårtorna samma dag om du har tid, för den goda krämen gör att tårtan vill bli mjuk och blaskig.
    Jag bakar denna tårta ibland och den är ju bara för god, en riktig läckerbit.
    Lycka till med studentfesten.

  • monikagary 6 juni 2009

    Tack för alla svar! Jag hoppas också på bra väder :) Till huvudrätt blir det marinerad fläskfile + potatisgratäng , sallad och bröd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.