Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalas - kan man bjuda på detta? Fler tips?

  • EvisW 16 mars 2011

    Vi ska ha 9-årskalas i helgen och min tanke var att bjuda på Evas potatissallad och tunnskivad kassler och blandad sallad, fetaost, feferoni, rosenbröd, tzatziki och kanske någon kall pepparrotsås om jag hittar något bra recept. Barnen får kokt korv med bröd och få ta hur mycket av den andra maten de önskar.
    Efter maten blir det en "vanlig" födelsedagstårta.
    Hur låter det här? Fler eller andra tips tas gärna emot :)

  • Bumbis 16 mars 2011

    Av egen erfarenhet så tror jag inte att barnen äter av potatissalladen. Gör potatismos om det är barn som hellre vill ha kassler än korv. Gott är oxå att göra "halv special", korv med bröd och några klickar mos på. Nu kan man blanda och välja som man vill så att alla blir nöjda. Lycka till

  • Mistys 16 mars 2011

    Håller med Bumbis. Varför ska barnen alltid behöva äta korv med bröd. Det är väl ingen kalasmat. Hemma hos oss är det snabbmat när man inte har tid med middag. Barn vill också ha lite festligare plockmat det är min erfarenhet. Komplitera med mos och ev wraps ( tortillabröd eller tunnbröd) så blir det genast lite festligare. Mos, korv i wraps eller kassler för den som vill, ger mer kalaskänsla. Paprika skuren i skivor och gurkstavar slinker nog också in i wrapsen och vips blev det mer kalasigt;)

  • EvisW 16 mars 2011

    Därför att födelsedagsbarnet har önskat sig korv med bröd, tortillas gillar hon inte men mos kan man ju ha till.

    Tack för tipsen.

  • The_mama97mia 16 mars 2011

    Ja men vad fränt, gör det mesta av korvmenyn - bostongurka, räksallad, majonnäs - whatever!

    Till de vuxna blir det väl jättebra med det du tänkt!
    Fast jag gillar ju potatisgratäng i olika former, särskilt så här års.

  • siggemums 17 mars 2011

    Det beror lite på hur ni bjuder. Är det lite som ett mellanmål eller som middag. Enbart kall mat tycker jag är ok möjligen en varm sommardag eller som ett mellanmål men ska det vara mer som middag då säger jag som mama97mia...gör potatisgratäng eller mos som Bumbis föreslog.

  • Cassiopeya 17 mars 2011

    Skrivet av EvisW den 16 mar 2011

    Vi ska ha 9-årskalas i helgen och min tanke var att bjuda på Evas potatissallad och tunnskivad kassler och blandad sallad, fetaost, feferoni, rosenbröd, tzatziki och kanske någon kall pepparrotsås om jag hittar något bra recept. Barnen får kokt korv med bröd och få ta hur mycket av den andra maten de önskar.
    Efter maten blir det en "vanlig" födelsedagstårta.
    Hur låter det här? Fler eller andra tips tas gärna emot :)


    (Y) Låter perfekt! Klart födelsedagsbarnet ska få sin korv med bröd! Tunt skivad kassler är jättegott, lite bröd, goda såser, sallad och potatissallad (eller potatisgratäng) är jättegott! Lycka till!

  • MrsC 17 mars 2011

    Klart att du bjuda på det, det är ju födelsedagsbarnet som bestämmer vad hon ska äta. (L)
    Här en variant på korv utan bröd.
    Korvbåtar med potatismos

    Här en variant på korv med bröd ;-)
    Pølsehorn med kryddad ketchup
    Ha en Härlig Födelsedagsfest (Y)

  • EvisW 17 mars 2011

    Tusen tack för alla tips. (Y)
    Det blir kassler, potatisgratäng, sallad, fetaost, feferoni, tzatziki, rosenbröd, korv med bröd för den som vill :) och såklart....en enkel "vanlig" födelsedagstårta.

    Är det någon som har ett bra recept på en kall pepparrotssås som passar till ovanstående?

  • soccermum 17 mars 2011

    Igelkotten
    Ytterligare en variant som gör korv och mos lite roligare :) Borde funka med halverade grill- eller varmkorvar också :P

    Ang kall pepparrotssås så brukar jag bara blanda lätt creme fraiche med riven pepparrot till önskad styrka-klart! Jättegod enl mig, jag brukar ha den såsen till tjälknul.. Till kassler brukar jag blanda gräddfil, lite senap och krossad ananas men i o m att du har potatisgratäng och tzatziki så har du nog krämigt så det räcker ändå {question}

    Ha en härligt kalas och önska 9-åringen stort GRATTIS på födelsedagen :)

  • solvik207 18 mars 2011

    Vi hade småpizzor, pastasallad,

    Sedan hade vi ett överaskningsberg.

    Ta vitkål. lägg på ett fat. Ta köttbullar,prinskorv.broccoli.pastaskruvar,,,,och det du vill ha och sätt på tandpetare.
    Stick sedan ner i vitkålen.
    Vi hade flera huvuden med olika "fyllningar" och barnen gillade att plocka lite.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.