Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kocken har fått förhinder

  • Muppenanna 15 maj 2010

    Lätt panik....
    Kocken som skulle göra fräsch (ej fransk) potatissallad, cole slaw och marinera fläskfilé och kycklingspett samt baka cheese cake dagen innan festen till 30 personer OCH vara med och grilla på själva festen har fått förhinder. Nu inser jag att jag som inte gillar/kan laga mat måste göra allt själv... festen är 29 maj så jag hinner väl provlaga en del och kan ta semester dagen innan men vad ska jag göra för något??
    Jag behöver idéer till god men enkla (smaka som om jag jobbat flera timmar...) på:
    * 3 matiga drinktilltugg som åtminstone någon går att göra dagen innan
    * potatissallad
    * cole slaw
    * en fräsch sallad till? Tomat-mozarella - dressing på den?
    * marinad till helgrillad fläskfilé (kan jag kansketillaga något dagen innan och värma upp eller servera kallt?)
    * kycklingfilé - vad kan jag förbereda?
    * vi kommer även grilla chorizon och bratwurs men dom köper jag!...
    * tänke också ha bröd, kex och olika ostar
    * efterätt kanske jag kan be någon baka tårta - det är ju 50-års fest men chees cake vore gott.. det behövs väl 4 stycken?
    * kommer även ha melonskivor av olika sorter som man kan ta till både huvudrätt och efterätt

    OM någon bor i Göteborg/Torslanda och är duktig kock, ung som gammal, och vill vara med och hjälpa till samt vara med och grilla på festen så mejla mig omgående på [email protected]

    Tusen tack

  • The_mama97mia 15 maj 2010

    1) kan inte kocken hjälpa dig 2 dagar innan?
    2) har du ingen i bekantskapskretsen annars att be om hjälp?
    3) catering?

  • Countrygirl 15 maj 2010

    ojsan då!
    matigt tilltugg till drinkarna -
    1) smördegrundlar med grönmögelfyllning, tonfiskfyllning, fetaost och soltorkad tomatfyllning finns i all oändlighet. De kan du göra och tom frysa in någon vecka innan.
    2) det finns små små kavringar på Lidl, gör smörgåsar med olika pålägg som ost, köttbullar, korv mm.
    3) ölkorv, oliver och ostar
    Potatissallad - kollla runt för här finns massor av recept.
    Coleslaw - Kaxholmens är god, recept finns säkert här. Vinner på att bli gjord ett par dagar före
    Tomat - mozarella - gör som i italien ta fin olivolja och lite kapris
    Marinad till fläskfilé - det hittar du också här. Jag hade gjort både fläskfilén och kycklingfilén dagen före och sedan lagt en god honungsglaze på som saftar till köttet.
    lägg till lite goda exotiska frukter till melonerna så blir det fint, låt ostar och kex stå tillsammans med det första. Folk blandar som de vill och de som vill avsluta med frukt och ost gör det. Ost blir bara godare om den få stå ute en stund.

    Cheese cake är väl jättegott.

    Tyvärr bor jag för långt från Torslanda, men lycka till. Be dina vänner och släkt om hjälp, för själv ska du vara festens medelpunkt och ha kul!

    Lycka till! {cowboy}

  • Muppenanna 15 maj 2010

    Tack för tips än så länge, jag tar gärna emot fler, och gärna om någon vill jobba lite extra 29 maj med att grilla hos oss! Kocken är helt uträknad då han har dödsfall i familjen.

    Muppenanna

  • The_mama97mia 15 maj 2010

    Aj då, vad sorgligt. om jag bodde närmare skulle jag gärna hjälpa dig. återkommer med mer konkreta tips.

  • jimboz 15 maj 2010

    Man ska inte vara rädd att fråga sina vänner om hjälp..Finns det ingen av festdeltagarna som gladeligen skulle vilja vara med och fixa käket..Jag skulle definitivt hjälpa till om jag fick frågan..
    I andra kulturer så involverar man varann i sina aktiviteter, så borde det vara i Sverige också ...

  • siggemums 15 maj 2010

    Kanske kan du få någon hjälp här ? http://www.matexpressen.se/

    Mina favorit tilltugg: De första två går bra att göra dagen innan.
    Parmaknyten: Köp påsar med minimozzarella, en burk goda soltorkade tomater. Vira om en bit pamaskinka runt varje mozzarella och en bit soltorkad tomat, stick in en tandpetare.

    Tunnbrödrullar med lax och Wasabi.: Bred smör på tunnbröd. Stryk ett tunnt lager (efter behag men, akta det är starkt) wasabi och lägg på bitar av god rökt lax. Rulla ihop och skär i lagom bitar.

    Minsbitar med skaldjur: Skär tunna skivor av typ Danskt rågbröd och dela till små fyrkanter.( Kan göras dagen innan.) Lägg en klick av en en god sallad tex med "kräftor i vitlök". Dekorera med dill och en liten flisa citron.

    Enklaste varianten men måste göras strax före servering. . Krostini från påse lägg på en klick pesto. Går utmärkt att ställa fram skålar och låt gästerna ta själva.
    Lycka till!

  • Muppenanna 15 maj 2010

    Hej Country girl! Har du möjlighet att skriva exakt vad du skulle göra och när med kycklingspetten, det låter fantastiskt gott med honungsglacen. Kan jag grilla dom dagen innan och sedan värma på dom i ugnen? temperatur? tid?
    Har du även bra recept på Cheescake - kan man göra den 1-2 dagar innan?

    Hälsningar från en som har tummen mitt inäven vad det gäller matlagning!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.