Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Konfirmation i april 50 personer,

  • marielotta 22 februari 2010

    Hittade mellans buffe som jag tänkte att jag kanske får användning för nu. Sonen ska konfirmeras i april, och vi blir 50 st gäster i vår lägenhet.

    Hörde med Ingelsta kalkon och de tar 202kr/kg kalkon som är färdigskivat då och de sa att jag behövde 9 kg. Min tanke gick då till kassler, kycklingfile och fläskfile som jag skivar upp... potatissallad, sallad och bullar. Ev mer av mellans buffe

    Fördrink fläder, vin, fruktsoda med någon dekorationsfrukt i.
    Efterrätt Kladdkaka med vaniljvisp.

    Någon som har kommentar, tips eller prisuppgift för ett sådant kalas är jag tacksam.
    Hälsn. Lotta

  • saxa 22 februari 2010

    När jag läser detta är det ju ganska mkt billigare med kyckling- och fläsk-file. Jag körde i somras med dubbelmarinerad fläsk- och kycklingfile tyckte det var jättegott till detta hade jag haft en pastasallad med ev en hembakt bulle.
    Bara ett tips

    Lycka till!

  • marielotta 22 februari 2010

    Tack för tips och lyckönskning.
    Blir glad för recept också...(H)
    Hittade Ros dubbelmarinerade fläskfile som verkar god.

    Dubbelmarinerad fläskfilé

  • saxa 22 februari 2010

    Det verkar bra jag kollade lite och det finns ett till här (med ganska bra omdömen också). Det var ungefär något sådant recept jag körde såg att det fanns en del recept med kapris också men jag tycker personligen att det är bättre till oxfile.

    Här kommer det andra
    Dubbelmarinerad fläskfilé

    Det jag gjorde var mer likt detta.

  • JennyV 22 februari 2010

    Paj i långpanna med crabfish och räkor
    Min systerdotter hade dop för några veckor sedan (som även blev ett bröllop till alla förvåning och förtjusning naturligtvis (L) ) Hon hade 94 st vuxna och barn på kalaset och bjöd på fläskfilé, rökt skinka, potatissallad, pastasallad, grönsallad, lite ananas, mango, meloner och kiwi, bröd och ost och dessa kalla pajer!! (Y)

  • marielotta 22 februari 2010

    Gärna recept på potatissallad och pastasallad också... :)

    Tack Saxa för recept.

    JennyV: kall paj är jag tveksam till för jag gillar varma pajer...men kanske skulle prova...och dop med bröllop lät underbart. Vi hade det för 24 år sedan...

    Va skönt att jag är ute i god tid så jag kan få tips härifrån och planera och prova...
    Matklubben är suverän(Y)

  • JennyV 22 februari 2010

    Var oxå tveksam i början men kalla pajer är ju så smidigt och är ju egentligen en skaldjursröra med pajskal - jättegott till en god sallad (Y)

  • mattjejen 22 februari 2010

    Kall paj e så otroligt gott å perfekt att göra när man ska ha buffé. Här kommer några fler tips.
    Kall räkpaj
    Avokadopaj med kräftstjärtar, gräslök och en touch av het chili
    Räkcheesecake
    Cheesecake med Apetinaost
    Skaldjurscheesecake med löjrom
    Västkusttårta

  • saxa 22 februari 2010

    Jag brukar inte använda recept till pastasalladen utan brukar ta i de ingredienser efter gäster, säsong och vilja. och sen använder jag den där dressingspåsen som man blandar med olja och vatten för att göra det smidigt och enkelt.

    Har du flyttat till Ystad nu? :)

  • chrisq 22 februari 2010

    :D jag körde med kassler rostbiff o kycklinglår oilika sallader o små plock o bröd blev lyckat vid dotterns student lycka till(Y)

  • marielotta 22 februari 2010

    Tack matjejen för alla recept.
    chrisn, tack för dina erfarenheter.
    Och ja saxa. Sedan ca en månad tillbaka bor vi i Ystad och det känns helt rätt. Ser verkligen fram emot sommaren här :) Från eget hus till lägenhet. Lite annorlunda, men förhoppningsvis överväger fördelarna.

  • ros 22 februari 2010

    :)Hej!
    Vi har också konfirmation, men inte förrän i maj
    :)Om jag också få ta del av förslagen, så är jag glad?
    Jag har funderat lite på kall buffé: marinerad fläskfilé, marinerad kycklingfilé, potatissallad, ev pastasallad, melonskivor och olika exotiska frukter, bröd, olika ostar, kex mm
    Här här några av mina funderingar, än så länge
    Marinerad fläskfilé
    Marinerad kycklingfilé à la Nettan
    Kycklingfilé i örtmarinad
    Exotisk planka med marinerad kassler

    Till kaffet gör jag olika cheesecake, som jag kan förbereda i god tid

    Jag ska fundera vidare

    :)Jag vill gärna ha tips på goda cheesecakes...

    Lycka till med konfirmationen!

  • marielotta 22 februari 2010

    Oh hej Ros ! :)
    Vad glad jag blev för dina svar... och givetvis tar du del av förslagen, bara roligt att det passar fler.

    När jag gör cheesecake brukar jag använda mig av Anna Bergenströms recept. Finns på sid 346 i Annas nya mat. Om du inte har tillgång till det skriver jag gärna ner det till dig här.

    Lycka till själv med er konfirmation.

  • ros 22 februari 2010

    Skrivet av marielotta den 22 feb 2010

    Oh hej Ros ! :)
    Vad glad jag blev för dina svar... och givetvis tar du del av förslagen, bara roligt att det passar fler.

    När jag gör cheesecake brukar jag använda mig av Anna Bergenströms recept. Finns på sid 346 i Annas nya mat. Om du inte har tillgång till det skriver jag gärna ner det till dig här.

    Lycka till själv med er konfirmation.




    Hej!
    :)Tack snälla!

    Jag vill gärna ta del av recept på cheesecake

    Tack på förhand!

  • marielotta 22 februari 2010

    Anna Bergenströms recept kommer här...

    Barrys cheescake. 8 - 10 pers

    DET HÄR BEHÖVS:
    10 Digistive-kex
    100g smält smör

    TILL FÖRSTA FYLLNINGEN:
    2 pkt (a 200g) Philadelphiaost
    3 medelstora ägg
    1 1/2 dl socker

    TILL ÖVERSTA LAGRET:
    2 små burkar =4 dl creme fraiche (ej lättvarianten)
    1 msk vanlijsocker
    1 dl siktad florsocker.

    Smula sönder kexen och blanda med smält smör. Lägg ut smöulorna i en pajform med löstagbar botten och tryck till lite med handen så att blandningen bildar en tunn botten.
    Grädda bottnen 5-10 min i 200gr. Ställ åt sidan.

    Mosa den krämiga osten omsorgsfullt med en gaffel eller kör den i en matberedare. Blanda ner äggen och sockret. Kör till en röra. Fördela över den förgräddade kexbottnen.
    Grädda mitt i ugnen i 180gr i ca 35 min. eller tills kakan "lyfter" lite längs kanterna och en aning i mitten. Låt den kallna.

    Blanda sedan till översta lagret en röra av creme fraiche, vaniljsocker och siktat florsocker. Bred ute på den helt kalla kakan. Grädda i 180 gr 6-7 min så att ytan stelnar något lite. Låt kakan kallna.

  • ros 22 februari 2010

    :)Hej! Tack så jättemycket!

    Skrivet av marielotta den 22 feb 2010

    Anna Bergenströms recept kommer här...

    Barrys cheescake. 8 - 10 pers

    DET HÄR BEHÖVS:
    10 Digistive-kex
    100g smält smör

    TILL FÖRSTA FYLLNINGEN:
    2 pkt (a 200g) Philadelphiaost
    3 medelstora ägg
    1 1/2 dl socker

    TILL ÖVERSTA LAGRET:
    2 små burkar =4 dl creme fraiche (ej lättvarianten)
    1 msk vanlijsocker
    1 dl siktad florsocker.

    Smula sönder kexen och blanda med smält smör. Lägg ut smöulorna i en pajform med löstagbar botten och tryck till lite med handen så att blandningen bildar en tunn botten.
    Grädda bottnen 5-10 min i 200gr. Ställ åt sidan.

    Mosa den krämiga osten omsorgsfullt med en gaffel eller kör den i en matberedare. Blanda ner äggen och sockret. Kör till en röra. Fördela över den förgräddade kexbottnen.
    Grädda mitt i ugnen i 180gr i ca 35 min. eller tills kakan "lyfter" lite längs kanterna och en aning i mitten. Låt den kallna.

    Blanda sedan till översta lagret en röra av creme fraiche, vaniljsocker och siktat florsocker. Bred ute på den helt kalla kakan. Grädda i 180 gr 6-7 min så att ytan stelnar något lite. Låt kakan kallna.



  • jimboz 22 februari 2010

    Skulle rekommendera en MEGA stor Bål med mycket Vodka i....
    Vem tänker på mat då ? :'(

  • marielotta 22 februari 2010

    :) Precis vad jag väntade ifrån dig, men hallåååå blir glad om du orkar vara seriös även om du får mig att dra på smilbanden
    Dessutom gillar jag fördrinken m fläder,vin och fruktsoda...

  • mattjejen 22 februari 2010

    Kom på ett riktigt gott recept på fläskfilé oxå...
    Italiensk marinerad fläskfilé

  • marielotta 23 februari 2010

    Tack och vad mycket jag har fått att välja på när det gäller kött och pajer....
    En god potatissallad som räcker till många då? Pastasallad?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.