Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lättlagad buffé!

  • hannacooranna 15 december 2010

    Jag har tagit på mig att göra bröllopsmiddag till 115 personer.. Det ska endast bestå av en varmrätt. Eller buffé kan man säga, inget märkvärigt. Det finns bara tillgång till en vanlig spis! Tänkte mig potatisgratäng, kallskuren rostbiff och kantarellsås. Stor grönsallad..

    Men det här och beräkna är jag värdelös på! Och om jag ska göra potatisgratängen i förväg, hur värmer jag upp så pass mycket i bara en liten ugn? Hjälp med planering uppskattas verkligen..

  • Cassiopeya 15 december 2010

    Skrivet av hannacooranna den 15 dec 2010

    Jag har tagit på mig att göra bröllopsmiddag till 115 personer.. Det ska endast bestå av en varmrätt. Eller buffé kan man säga, inget märkvärigt. Det finns bara tillgång till en vanlig spis! Tänkte mig potatisgratäng, kallskuren rostbiff och kantarellsås. Stor grönsallad..

    Men det här och beräkna är jag värdelös på! Och om jag ska göra potatisgratängen i förväg, hur värmer jag upp så pass mycket i bara en liten ugn? Hjälp med planering uppskattas verkligen..


    OJ! Låter svårt att värma så mycket potatisgratäng i EN ugn? Är det varmluft så kan du ju värma två samtidigt? Men hur gör du annars? Och hur ska alla kunna äta samtidigt? Kan du få tag på värmeskåp?

    Jag hade nog tänkt om och gjort en kall pastasallad istället, fast det är klart att det kanske inte känns lika lyxigt kanske. Var faktiskt på ett bröllop med Italiensk buffe, det var jättegott! De hade lasange, pastasallad, en skål med oliver, en med soltorkade tomater, gott hembakt bröd, en stor skål med vattenmelon, ett annat fruktfat och antagligen något mer kött, men kommer inte ihåg allt, var några år sedan nu.

    Det bästa är att det är lätt att ställa fram och fylla på, och ingen risk att maten inte är tillräckligt varm. Plockmat innebär ju också att alla tycker om något och det brukar vara uppskattat?

    Hoppas någon annan kan hjälpa dig bättre {struggle}

  • Cicci2 15 december 2010

    Jag skulle nog också säga att det är snudd på omöjligt att laga så mycket varm mat med bara en vanlig ugn. Har lagat mat till 60 personer med vanlig spis och ugn och det var kämpigt.

    Det du skulle kunna göra är en rotsakssallad. Kör rotsaker och potatis i ugn. Någon god dressing efter smak, färska kryddor (timjanoch oregano är snyggt) och fetaost. Ser snyggt ut och är hur gott som helst. Den kan förberedas innan. Du kan t.o.m. värma på rotsakerna lite i taget och sen blanda ihop den så salladen blir lite ljummen men utan att behöva serveras direkt från ugnen. Kallskuret, grönsallad och någon kall sås till.

    Annars är italiensk buffé det enklaste och godaste att servera kallt. Kan dock bli lite dyrt om man ska ha mycket kallskuret och andra delikatesser till.

  • Gumbi 15 december 2010

    Håller med de som skrivit innan, kan bli kämpigt att göra så mycket varm mat! Skulle satsa på att låna värmeskåp någonstans ifrån.
    Annars kan man göra kalla röror/sallader, typ sillsallad, mimosasallad, potatissallad, pasta sallad, grönsallad m.m. med kallskuret till samt annan plockmat typ frukt och grönsaker och ett gott bröd.

    annars kanske man kan konvertera en kylbox till en varmbox :p dvs borde gå att lägga in något varmt i kylboxen tillsammans med den varma potatisgratängen och sedan borde det hålla sig varmt.
    P.S vet ej om det funkar men borde vara samma princip som en termos, termosar kan ju hålla saker kalla också....
    Annars finns det bänkungnar, men då måste de nog köpas eller man kanske kan låna någonstans ifrån.

    Lycka till med matlagningen :) jag tror att du kommer att lösa det på ett bra sätt :)

  • samoten 15 december 2010

    hej

    Det låter som du tagit dig vatten över huvudet. Att ordna mat till 115 pers är ingen barnlek. Det får ju inte bli så att maten inte räcker, eller att du gjort alldeles för mycket. Folk skall väl få efterrätt också? Förrätt? Rostbiff brukar man räkna med att ett hg per person kan räcka. Så du behöver alltså steka minst 12 kg rostbiff, och gärna mer för att inte ligga i underkant. För att veta hur mycket som går åt så kan du ju provlaga till sådär 5-10 pers som du bett komma över vid lämpligt tillfälle. Väg hur mycket du gjort samt hur mycket som gick åt och sen dividera! Glöm ugnen, det går inte att ha en ugn till 115 pers. Fransk potatissallad är ett säkert kort som man dessutom kan göra många timmar i förväg. Minst ett hekto per person.
    Men själv skulle jag satsa på flera kalla uppskivade kötträtter och flera olika sallader. Och sen att ha ett reservförråd till hands ..... Det är inte kul att stå o se att hungriga personer vräker i sig och vara rädd att det ska ta slut...

  • MosterNettan 16 december 2010

    Skrivet av samoten den 16 dec 2010

    hej

    Det låter som du tagit dig vatten över huvudet. Att ordna mat till 115 pers är ingen barnlek. Det får ju inte bli så att maten inte räcker, eller att du gjort alldeles för mycket. Folk skall väl få efterrätt också? Förrätt? Rostbiff brukar man räkna med att ett hg per person kan räcka. Så du behöver alltså steka minst 12 kg rostbiff, och gärna mer för att inte ligga i underkant. För att veta hur mycket som går åt så kan du ju provlaga till sådär 5-10 pers som du bett komma över vid lämpligt tillfälle. Väg hur mycket du gjort samt hur mycket som gick åt och sen dividera! Glöm ugnen, det går inte att ha en ugn till 115 pers. Fransk potatissallad är ett säkert kort som man dessutom kan göra många timmar i förväg. Minst ett hekto per person.
    Men själv skulle jag satsa på flera kalla uppskivade kötträtter och flera olika sallader. Och sen att ha ett reservförråd till hands ..... Det är inte kul att stå o se att hungriga personer vräker i sig och vara rädd att det ska ta slut...


    Instämmer helt och hållet.
    Ska du själv vara med på bröllopet ? Isåfall kommer det att bli hektiskt för dig. Jag skulle satsa på att få flera personer som kan hjälpa till, både med iordningställande och under själva buffén.
    Lycka till, det lär du behöva!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.