Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laga mat i förväg till större fest på annan ort

  • grynosten 24 februari 2010

    Jag ska ha en större fest på annan ort och behöver laga maten i förväg, ta med den (eventuellt fryst) och värma upp den på plats i ett ganska välförsett kök. En sallad kan jag göra där, men mer hinns inte med. Festen blir av typ öppet hus från kl 16 till midnatt. Jag räknar med 60-70 gäster. Jag skulle vilja ha mat som är god, lätt att laga i större mängder, och som inte kräver mycket tid vid iordningställandet. Min fantasi sträcker sig till pajer och/eller någon matig soppa, plus någon kaka till kaffet, kanske ett gäng ostar. Men skulle önska något som "sticker ut" lite mer, kommer bara inte på något genialiskt. Tacksam för alla tips.

  • Gnurf 24 februari 2010

    Det finns ju några olika trådar igång just nu där konsensus verkar vara; Kallt kött (typ dubbelmarinerad fläskfilé) och potatissallad lr pastasallad. Sticker det ut!?? Njae...därom tvista de kockskolade, men det är ju iaf "mat som är god, lätt att laga i större mängder, och som inte kräver mycket tid vid iordningställandet"...:)

    Eller kör på det kalla köttet med en potatisgratäng. Släng då ihop en sån där gratäng som man kokar på spisen i gräddmjölk, färdigkryddad och klar. Därefter bara öser upp i formar, drar på ost och värmer ger färg inför serverandet. Har jag gjort några gånger, är praktiskt...(Y)

    Ris eller couscous går ju lika snabbt som att dra ihop en sallad så det borde du ju hinna. Woka färdigt grönsaker, rotfrukter, purjo, rödlök hemma. Koka ditt ris lr couscous på plats och blanda det varmt med de medhavda grönsakerna. Kall sås till detta, smaksättningen på den utifrån vilka kryddor du väljer för kött etc.

    Ostbricka med tillbehör låter ju trevligt mtp den öppna hus karaktären.

    Å så den där Salladen du skrev om :D

  • 123Linnea 24 februari 2010

    Grekisk pyttipanna
    Det här funkar även med fryst klyftpotatis. En mycket uppskattad rätt där mycket kan förberedas. Det mesta faktiskt. Jag brukar smula över fetaosten när rätten är färdig.

  • Richard11 24 februari 2010

    (Y)Det kan väl passa med en pate fisk/skaldjur vilt/fågel eller varför inte blanda kyckling och scampi
    smaksätta med pernod.Vägledning och recept finns säkert här på sidorna.Att göra en kälknöl passar också in det är oftast vilt kött (älg) men går bra med oxe innanlår.Långtidssteks i ugn läggs in i fryst form och får gå på60-70 grader detta tar säket 7-8 timmar beroende på kött storlek men en kött termometer går ju att använ da och kötte kan smaksättas marineras efter tillagning. Det går enkelt att resa med servera sallad och gratäng till.Det går med lax varmrökt eller inkokt med en marinerad
    potatissallad till.
    Ja det var några förslag Fråga mig gärna mer om det är något oklart.Lycka till!

  • Erajscha 24 februari 2010

    Kycklinggryta (kanske med wokgrönsaker och röd curry?) och ris är mitt förslag.

  • kindborg 24 februari 2010

    Fläskfilé med kronärtskocksdressing är min absoluta favorit när man har många gäster. Det kommer att passa bra med din sallad, du kan eventuellt komplettera med någon form av potationsgratäng. Receptet hittar du på ica.se

    Lycka till !

  • MatAnders 24 februari 2010

    Rimmad lax med dillstuvad potatis e ju jättegott och lätt att göra i förväg (lax är ju även rätt mäktigt)

  • The_mama97mia 24 februari 2010

    Richard11´s tips på paté låter ju så gott, tänk viltpaté med cornichons och cumberlandssås....

    Och en fisk och skaldjurspaté med romsås till....

    Fast inte enbart, då tänker jag mer som inslag i en buffé ju.

  • Richard11 24 februari 2010

    Tack för komplimangen om mitt pate förslag ja det är bara tänkt som ett kommpliment.
    En annan lite udda grej är gravad oxfile eller biff med en sås på majonäs, gräddfil kapris persilja
    citron.Recept på gravningen finns här eller fråga mig så ordnar jag det. Lycka till!(H)

  • grynosten 24 februari 2010

    Tack alla vänliga för goda tips! Potatisgratängen som man kokar i gräddmjölk och bara "slänger upp" var en praktisk nyhet för mig. Det är en bra idé, med kallt kött till, Tjälknöl går ju att göra ett antal i förväg. Rimmad lax med dillstuvad potatis är också något som tilltalar mig.

  • siggemums 25 februari 2010

    Skrivet av 123Linnea den 24 feb 2010

    Grekisk pyttipanna
    Det här funkar även med fryst klyftpotatis. En mycket uppskattad rätt där mycket kan förberedas. Det mesta faktiskt. Jag brukar smula över fetaosten när rätten är färdig.


    Den här rätten har jag själv blivit bjuden på vid en fest och den är jättegod!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.