Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laxfilé med sardell, feta, vitlök i smördeg - funkar det att bjuda på?

  • sussisus 30 november 2011

    Ska bjuda en kompis på fredagsmiddag.
    Hon älskar lax, så det är ju given huvudingrediens.

    Jag undrar om det funkar att mosa ihop sardeller, fetaost, vitlök och kanske lite crème fraiche - lägga på laxen och sedan lägga allt i smördeg och baka?
    Eller skippa crème fraichen och "bara" ha sardeller, fetaost och vitlök.

    Till tänkte jag ha antingen bulgur eller klyftpotatis (potatisen kan man ju göra i samma form som laxen).
    Och en sallad bestående av färska tomater, lök, olivolja, balsamvinäger och kanske lite oliver.

    Jag har precis upptäckt det här med att baka in saker i smördeg, så jag är lite osäker på vad som funkar att göra inbakat.

  • sussisus 30 november 2011

    Eller ska jag skippa smördegen?
    Dvs jag grovmosar sardeller, hackad vitlök, fetaost och lägger på laxen och in i ugnen.

    Fast å andra sidan är det ju lite kul med smördegsinbakat, det blir liksom lite "kinderägg"-stuk på maten då.:D

  • nallem 30 november 2011

    En gnutta skeptisk. Mitt bästa råd är att du gör en provomgång och testar själv. Det är förstås lite knappt om tid... :-)
    Alternativt tilltugg kan ju vara varm potatissallad (även om det är godare att göra på färskpotatis).

  • asasto 30 november 2011

    Är lite skeptisk till kombinationen vitlök, fetaost och sardeller. Både fetaost och sardeller är ganska salta.

    Fetaost och spenat + lax är ju ett säkrare kort ifall man vill smördegsinbaka.

    Men jag skulle göra nån provlagning innan jag serverar nått helt oprövat till gäster.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.