Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat med 80-tals tema

  • FruKernell 23 mars 2010

    Hej

    Nu är jag ute i god tid, men tiden går ju så oerhört fort. Det är som så att jag fyller 30 om två år och då tänkte jag ha en fest med 80-tals tema. Då jag är född 82 så har jag ju inte så mycket minne av 80-talet, inte mer än att jag brukade sitta och gunga på en gunghäst till signaturen för Dallas ;). Det jag behöver hjälp med nu är att komma på mat som var populär på 80-talet. Jag är tacksam för alla tips. Middagar, plockmat, färdiga två- och trerätters menyer. Ja faktiskt vad som helst. Är tacksam för all hjälp jag kan få.

    Tack på förhand / Lena

  • jimboz 23 mars 2010

    scampi indienne :)

  • frucaos 23 mars 2010

    Ja, det var i hästväg vad god tid du är ute i!!
    Flygande Jakob vill jag minnas blev poppis på 80-talet.
    Chipslåda åt vi en del på tonår ... Kan inte exakt recept - men grillchips varvades med te.x svampsås/stuvning och tonfisk, ost överst och ... in i ugnen. Låter knepigt, men var riktigt gott vill jag minnas.

  • jimboz 23 mars 2010

    Rosa paraplydrinkar och Bananasplit

  • The_mama97mia 23 mars 2010

    Jag minns patéernas gyllne era... eller var det 90-tal? Hmmm tiden går så fort.

  • irrevirre 23 mars 2010

    Jag kom på dessa förslag:
    Kära ungdomar .... det här kommer jag på .....

    Köttfondue
    Filé black and white
    Kassler med ananas
    "Smördegsinbakat"
    Räkcoctail
    Kyckling i lergryta
    Päronhalvor med after eight (eller var det 70-tal?)

  • hansdotter 23 mars 2010

    kassler i ugn med banan och ost.
    Frysta köpta pommes frites. Såna där "vågiga"
    Rostade och saltade jordnötter.

  • siggemums 23 mars 2010

    Heta räkor och Grönpepparkyckling.

  • amoz 23 mars 2010

    Skrivet av irrevirre den 23 mar 2010

    Jag kom på dessa förslag:
    Kära ungdomar .... det här kommer jag på .....

    Köttfondue
    Filé black and white
    Kassler med ananas
    "Smördegsinbakat"
    Räkcoctail
    Kyckling i lergryta
    Päronhalvor med after eight (eller var det 70-tal?)





    Du är verkligen helt rätt i ditt minne och även den som föreslog Flygande Jacob.

  • FruKernell 23 mars 2010

    OJ OJ OJ tack snälla alla ni hittills för alla förslag. Får börja göra upp en lång lista på alla förslag och testa mig fram. Har ju som sagt 2 år på mig att hitta det jag vill bjuda på. ;)

  • Erajscha 23 mars 2010

    En trerätters à la 80-talet:

    Avocadohalvor med räksallad

    Smördegsinbakad fläskfilé, potatisgratäng och sallad

    Glace au four

  • FruKernell 24 mars 2010

    Skrivet av Erajscha den 23 mar 2010

    En trerätters à la 80-talet:

    Avocadohalvor med räksallad

    Smördegsinbakad fläskfilé, potatisgratäng och sallad

    Glace au four


    t


    Mmmmm vi åt faktiskt smördegsinbakad fläskfilé i helgen med potatisgratäng det var riktigt gott.

  • Gnurf 24 mars 2010

    Heineken

  • Gnurf 25 mars 2010

    Heineken och Quiche Lorraine

  • uulrikaa 25 mars 2010

    Beror ju lite på hur många du ska bjuda, det ska ju gå att genomföra hyffsat smidigt, samtidigt som man (väl?) vill att det ska kännas lite festligt också :)

    Räkcoktail tycker jag känns som en given förrätt, det hade jag kört på. Varmrätter (festligare vill säga, annars kan man köra på bulletproof blodpudding ;) var väl mycket kött och sås, typ filét mignon, plankstek, inbakad fläskfilé, Bea och rödvinssås och grillad tomat till det ;)

  • FruKernell 25 mars 2010

    Skrivet av uulrikaa den 25 mar 2010

    Beror ju lite på hur många du ska bjuda, det ska ju gå att genomföra hyffsat smidigt, samtidigt som man (väl?) vill att det ska kännas lite festligt också :)

    Räkcoktail tycker jag känns som en given förrätt, det hade jag kört på. Varmrätter (festligare vill säga, annars kan man köra på bulletproof blodpudding ;) var väl mycket kött och sås, typ filét mignon, plankstek, inbakad fläskfilé, Bea och rödvinssås och grillad tomat till det ;)


    Ja det kan ju komma upp mot femtio pers fast det vet jag ännu inte. Men jag börjar mer och mer vara inne på räkcocktail till förrätt och smördegsinbakad fläskfilé med potatisgratäng och rödvinssås och bearnaisesås till huvudrätt.

    Men fortsätt komma med förslag ;)

  • The_mama97mia 25 mars 2010

    *ler* när jag läser tråden, allt var inte fel med 80-talet haha. Många rätter börjar väl komma tillbaka i ropet igen.

    Fonduernas tid - var det 80´s? Men det kan man ju inte ha på så stor fest.

  • martina63 25 mars 2010

    Kul idé! Om du skall göra smördegsibakad fläskfilé kommer jag ihåg att man ibland hade vitlöksost typ: Boursin eller creme bonjour på filén eller på kassler som sedan kläddes med smördeg.
    annars kommer jag ihåg:
    bakad potatis med olika fyllningar, fläskfilé africana med jordnötter,curry,bananer etc, fondue som tidigare sagts, chili-con-carne, mat-pajer, att dricka: dagens med schweppes russian (vitt vin med läskeblask){party}

  • Gnurf 25 mars 2010

    Vad är det för fel på en Heineken då? :'(

  • martina63 25 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Vad är det för fel på en Heineken då? :'(



    ..hmm, kan inte relatera just den ölen till specifikt 80-tal..men det kom massa andra odrickbara sorter tex. San miguel och sol som en del petade ner en limeklyfta i, blask!{sick}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.