Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat med 80-tals tema

  • irrevirre 26 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 25 mar 2010

    Gösser är typiskt 80-tals öl...Gotlandsfärjorna serverade det.....


    Mmmmm det är en av mina favorit öl{party}

  • irrevirre 26 mars 2010

    Vi svenskar lärde oss Chili Con Carne! Exotiskt{eat}

  • Gnurf 26 mars 2010

    A-Ha...drack du bara vin en enda gång per år tredje torsdagen i November!?? Du var ju i princip en kandidat för Klosterliv Mia...(A)

    Skrivet av mama97mia den 25 mar 2010
    VIN - Beaujolais nouveau var min 80 tals grej i vin världen och då var man lite snobbig haha

  • Gnurf 26 mars 2010

    Åh kläderna!!! Hahahahah...kommer ihåg när man som ung Gnurf gick ut på disco med vita lackskor, jeans som till 75% bestod av egenhändigt påsydda lapparoch breda isydda kilar i bena, vit midjekort linnekavaj (utan någonting under) och en Röd fluga knuten kring halsen. Håret uppfluffat a la George Michael. Obetalbart...har nog några bilder liggande nånstans....{messed}

    Hur fan kunde Ni falla för den utstyrseln Flickor :DD

  • FruKernell 26 mars 2010

    Gnurf: ha ha ha det lät ju ur sexigt :D

    Får väl se om man kan köpa miami vice serien och kolla p den. Mer 80-tal kan det väl knappast bli ;)Var inte skinnslips poppis då också????? Nu när jag läser vad ni berättar å är jag glad att jag inte har nåt minne av 80-talet.

    Tjejer: Håret på tjejer på den tiden var det inte mycket tuperat, våfflat och en hästsvans på sidan av huvudet????

    Vad kul det kommer att bli att planera detta. Måste anlita min kompis som är jätteduktig fotograf till festen. (han har det som hobby, men är riktigt duktig. Han var fotograf på vårt bröllop)

  • Gnurf 26 mars 2010

    Tjejer hade liksom mer hår på de flesta ställen på 80-talet....(A)

  • FruKernell 26 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 26 mar 2010

    Tjejer hade liksom mer hår på de flesta ställen på 80-talet....(A)


    Okej... Kanske skulle strunta i att raka sig då ett par veckor innan festen..... Nä det tror jag verkligen inte

  • [email protected] 26 mars 2010

    Kul att jag just ikväll hittade detta med 80-tal. Vi har bjudit hem goda vänner som vi träffade och umgicks med under 80-talets början och jag tyckte att det skulle vara kul att ta någon meny vi hade då,
    Det blir till fördrink Kir Royal med 3 snittar, lax, pumpenickel med salami och cornicorn, tunnbrödruller med rökt kött och vitlöksost.
    Förrätt: Joppes räksallad, recept i Stora kokboken från 70-talet
    Oxfilé provencal samma kokbok
    Citronparfait (inte så mycket 80-tal).

    Det skall bli kul att träffas igen, vi har varit på litet skilda håll de senaste 25 år, och har inte träffats så ofta.
    Lena

  • Mistys 27 mars 2010

    Fläskfilèpirog

    Detta tjatade min mamma på med under 80-talets glada dagar när hon hade gäster. Makalöst gott är det så detta gör vi fortfarande väldigt ofta.

    Hot shots var 90-tal. Vi hade precis köpt vårt hus( 91) och hade gäster som skulle visa det nya innedrickat, vi vispade grädde , kokade kaffe och shottade villt. Från början var det ju bara Galliano som gällde så småningom kom många fler smaker .
    Ett rött vin vid namn Parador dracks alltid hemma på 80-talet tror inte det finns längre. Men grillad kyckling, potatissallad och en flaska Renè barbier rosè var en stadig återkommande historia.
    Chili con carne serverade mina föräldrar när pappa fyllde 40 och vi hade ca 50 gäster som skulle mättas. Härliga 80-tal.
    Förresten passa på att inhandla kläder, smink och smycken nu. Det är jättelätt att hitta nya 80-tals inspirerande saker i butikerna just nu. Vi var nyligen på en 80-tals fest och det kryllar av neon färgat nagellack, hårsnoddar, resårskärp( som var ett måste) axelvaddar, kornblå blusar, midjekorta jackor och annat 80-tal i butikerna. Kanske är svårare att hitta accesoarer om två år!

  • FruAst 27 mars 2010

    Kir, ja det var tidigt 80-tal det.

    Nätstrumpor prydde mina ben då.....

    Var på stadion och såg Bruce Springsteen 1988. Varmt var det, minns superkorta avklippta jeansshorts (gick definitivt inte många centimetrar ner på benen) och linne (BH-banden fick inte synas!) och högklackat. Nu är jag rätt lång och har inte haft högklackat på många år.

  • siggemums 27 mars 2010

    80-tal då var det glamor som gällde i kläder och frisyrer. En motvikt till 70talets tighta mode med vida ben och platt hår som hängde i stripor. En make- upp som syntes, läppglans, håret stort och fluffigt, axelvaddar, axelvaddar.

    Vi sydde våra kläder som kavajer med vida axlar och kort midja. Byxor av två stycken som syddes ihop och fållades! De var i pastellfärger som mint och aprikos, smala nertill och vida upptill med ett skärp hårt åtdraget om den smala midjan. Till det pums, såklart. Plastsmycken till i matchade färg. Låter det gräsligt ? NEJ vi var såå snygga! Som karameller hihi {dance}

    Verkligen kul tema att göra maskerad på. {party}

  • FruKernell 29 mars 2010

    Ja accessoarer blir det nog att införskaffa i rätt snart. Få se hur jag gör med kläderna. Antingen så väntar jag och köper på secondhand eller så ber jag svärmor sy något (hon är sömmerska, lyckost mig ;) ). Usch nu när jag ser vad ni skriver att ni hade är jag glad att jag inte minns 80 talet. :)

  • 123Linnea 29 mars 2010

    Jag var på åttiotalsfest för ett tag sedan. Det var riktigt kul att se anhopningar av aprikosa kläder, neon, glansiga bageerah-träningsoveraller, axelvaddar, tupperade hår mm. Själv hade jag svarta byxor - smala nedtill och vidare upptill, som dessuton var uppvikta med SMAL vikning. Till det vit skjorta med nedhasat skärp, svart kavaj med axelvaddar och som pricken över i svart hatt i nacken och tupperad lugg (tänk Howard Jones).

    Lägg inte så stor vikt vid maten för guds skull. Drickan är ju viktigast... Baccardi och cola, sol med lime, absolut citron, aurora................................ Salta pinnar.

  • The_mama97mia 29 mars 2010

    Drickan, ja... bjud för f-n inte på Lumumba...
    Kir var stort..
    Och BEYAZ... haha den finns väl inte längre

  • monfo 29 mars 2010

    Kanske inget förslag till festen men nostalgi:
    Färdig kryddade karrékotletter och flintastek vill jag minnas kom i slutet av 80-talet!
    Burksvamp i allt tex köttfärssås. stuvningar på varma mackor, fläskfilé....

  • The_mama97mia 27 januari 2011

    *puffar*
    På förekommen anledning, jag letade egentligen efter 70-talstema men hittar inte rätt bland trådarna.
    VIi ska ha en 70-80talsfest i slutet av februari. Musiken är ju helt underbar. Vi hade 60-talsfest en annan gång men då var det typ bara snacks o dricka.

    Nu funderar jag på att göra ngt mer ordentligt till mat som passar till temat, men tror inte vi klarar av en trerätters, kommer nog vara i en hyrd festlokal med begränsade köksutrymmen.

    Ngn som har mera tips på 70-talsmat?
    När började vi göra hemlagad pizza & vitkålssallad???

  • sikaal 27 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 27 jan 2011
    När började vi göra hemlagad pizza & vitkålssallad???


    På 70-talet absolut. Vi flyttade till tjörn -74 och jag minns att jag gjorde pizza många gånger innan vi flyttade.
    Jag är värdelös att minnas annars, det var småbarn osv. man hade inte tid till så mycket festande då!

  • gnutten1 11 mars 2011

    Plankstek och Räkcocktail

  • helensen 11 mars 2011

    Jag har läst reportage i många mattidningar om 60- 70- och 80-talsmat men de tips som kommer här stämmer mycket bättre med vad jag och min familj, samt mina kompisars familjer åt. Patéer var liksom aldrig aktuellt när man var tonåring.

    Annars minns jag att det var populärt med alla möjliga maträtter med pizzakryddning (oregano plus tomat alltså) Pizzabiffar, pizzafisk, pizzasoppa osv. Chili con carne var populärt när jag var i yngre tonåren i början av 80-talet.

  • Buspippi 11 mars 2011

    Kir Royal vet jag att mina föräldrar drack på 80-talet. Själv tog jag hand om de små glasen som prydde flaskan och hade i dockskåpet och till mina my littel pony.

    Själv var jag ju inte heller så stor på 80-talet men lite minns jag. Flygande jakob serverades ofta hos oss och chili con carne och så bakade vi pizza där hemma.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.