Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat och prat :-)

  • majamia 3 januari 2009

    Hej :D
    Jag träffar 4 vänninor som även dom har stort matlagnings-intresse och tillsammans träffas vi till Mat & Prat som vi kallar det och lagar mat hos varandra ca 5ggr/år . Den som har träffen får bestämma meny och gör alla inköp och så delar vi på kostnaden. Ett trevligt sätt att umgås på.

    Nu har turen kommit till mig igen och jag skulle gärna vilja ha tips på ev tema, recept. Gärna med lite nyttig klang. Det får gärna vara flera rätter och vi är inte rädda för varken snabba och enkla och mer avancerade recept, vi har provat mat från dom flesta delar i världen.
    Tack på förhand! (Y)

  • jas65 3 januari 2009

    Hej,
    Gör en Asiatisk afton med olika smårätter.
    Mvh
    Anders

  • uffegw 3 januari 2009

    En Libanesisk afton med Meze är aldrig fel med alla de goda rörorna. Nyttig mat också. Gärna tillsammans med Libanesiskt vin. Ksara eller Kfraia. Finns på systemet och ligger runt 90 kronor.

  • majamia 3 januari 2009

    Skrivet av uffegw den 3 jan 2009

    En Libanesisk afton med Meze är aldrig fel med alla de goda rörorna. Nyttig mat också. Gärna tillsammans med Libanesiskt vin. Ksara eller Kfraia. Finns på systemet och ligger runt 90 kronor.


    Låter spännande, libanesiskt har vi faktiskt inte lagat ännu! Tack för tipset!
    Ska se om jag hittar några bra recept här eller har du några förslag?
    Mvh Marie :D

  • majamia 3 januari 2009

    Skrivet av jas65 den 3 jan 2009

    Hej,
    Gör en Asiatisk afton med olika smårätter.
    Mvh
    Anders


    Asiatiskat är alltid gott, men det hade vi sist. Tack för tipset! :D

  • ros 3 januari 2009

    Italiensk buffé ex:

    Parmaskinka med mozzarella och färska fikon

  • The_mama97mia 3 januari 2009

    ...annars är det ju en utmaning att ha typ Grönt och Skönt som tema.... måste ju inte vara helt veggo men... tänker att man kan göra en massa gott och nyttigt med quinoasallad, bönröror m.m.

    Varje rätt skulle kunna ha ngt väldigt GRÖNT i sig liksom.
    Grönt som färg och grönt som... tema och vägledning v g ingredienser.

  • Tillberga 4 januari 2009

    hittade en kokbok som heter
    Bibeln bjuder till bords
    recept och menyer från biblisk tid

    är du intreserad kan jag hjälpa dej vidare

  • MammaModesty 4 januari 2009

    varför inte testa detta om alla äter lamm... fast det går att göra med vilket kött som helst..

    Lammstek provencale med rostad färskpotatis och gräddig sås

  • Eery 4 januari 2009

    Skrivet av Tillberga den 4 jan 2009

    hittade en kokbok som heter
    Bibeln bjuder till bords
    recept och menyer från biblisk tid

    är du intreserad kan jag hjälpa dej vidare


    låter jättespännande! vad är det för typ av recept? vart har du köpt den och går den att få tag i fortfarande?

  • Tillberga 4 januari 2009

    Skrivet av Eery den 4 jan 2009

    Skrivet av Tillberga den 4 jan 2009

    hittade en kokbok som heter
    Bibeln bjuder till bords
    recept och menyer från biblisk tid

    är du intresserad kan jag hjälpa dej vidare


    låter jättespännande! vad är det för typ av recept? vart har du köpt den och går den att få tag i fortfarande?


    boken är utgiven av Cordia 1999 vet inte om den finns kvar ute..ISBN 91 7085 167 0 om de kan vara till någon hjälp i sökandet

    innehåll
    Förord av biskop Martin Lind
    Inledning
    Köksanteckningar
    Näringsläran och Bibeln
    Mjölkprodukter
    Helkon och bönor
    Bröd
    Kött
    Fågel
    Fisk
    Frukt och grönsaker
    Efterrätter
    Menyförslag
    Bibelns mat för barn
    Register över bibliska och historiska namn
    Receptregister

    boken har 95 sidor så den är inte så tjock men de finns en hel del smarriga recept

  • elpatron 4 januari 2009

    Skrivet av Tillberga den 4 jan 2009
    boken har 95 sidor så den är inte så tjock.....


    Beror på vilket papper som är använt i tryckningen, är det 250 grams Macocard-papper så blir den väldigt tjock iaf :)

  • Tillberga 4 januari 2009

    Skrivet av elpatron den 4 jan 2009

    Skrivet av Tillberga den 4 jan 2009
    boken har 95 sidor så den är inte så tjock.....


    Beror på vilket papper som är använt i tryckningen, är det 250 grams Macocard-papper så blir den väldigt tjock iaf :)


    (H) vilken papperssort de är vet jag inte men jag vet att de är rätt tjockt och glansigt en mycket vacker bok Bilder så man vill laga mat på en gång.......

    så här står det om recepten;
    Alla recepten är så långt det är möjligt autentiska. De har lagats till och smakats av.
    Alla recepten är inte koscher. En del härrör från tiden före koscher, andra till tiden kring Nya testamentet De romerska banketten och den egyptiska banketten är t.ex inte koscher

  • elpatron 4 januari 2009

    Säkert 125 grams glättat papper då.

  • elpatron 4 januari 2009

    Finsk afton går oxo bra. Finsk korv och Koskenkorva i bastun. Det blir grejer det :D

    Finsk champagne = Koskenkorva + 4 Treo i ett glas :)

  • Tillberga 4 januari 2009

    Skrivet av elpatron den 4 jan 2009

    Finsk afton går oxo bra. Finsk korv och Koskenkorva i bastun. Det blir grejer det :D

    Finsk champagne = Koskenkorva + 4 Treo i ett glas :)


    finsk sommarsoppa = koskenkorva i blommig tallrik

    men de var inte de jag skulle säga :'(
    jag sökte lite på nätet och hittade boken

    http://www.allaannonser.se/hitlist.php?e=&q=Bibeln+bjuder+till+bords&r=&c=64&t=&x=47&y=25

  • majamia 5 januari 2009

    Tack för alla tips! :D Just nu är jag inne på god nyttigmat och gärna flera rätter. En av tjejerna äter inte får/get ost och lamm tyvärr, så det får jag avstå även om vi andra älskar det.
    Nötter bör heller inte vara med pga allergi men pinje och mandel går bra.
    Tipsa gärna vidare (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.