Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middag för 15 personer på Annandag

  • Kaneta 19 december 2010

    Nu behöver jag hjälp! Jag har slut på ideer!

    Jag skall ha middag på Annandag jul för 15 personer. Jag är bortrest över jul och kommer inte hem för än på Annandag, så middagen måste gå att förbereda. Jag kommer att ha max 4 timmar på mig på Annandagen innan gästerna kommer.
    Det är gamla vänner så det behöver inte vara så "fin" middag.

    Jag vill inte ha allt för "julig" mat och jag vill inte ha kladdkaka eller annan choklad till efterrätt.

    Kanske någon het gryta. En kaka eller tårta som går att frysa till efterrätt?

    Har ni lite ideer till mig?

  • monkiz 19 december 2010

    Hej. Till dessert kan du göra gino med blåbär och hallon. Riv över en god vit choklad och in i ugnen. Servera med gräddvaniljglass. Busenkelt och kalasgott!

    Jag ska själv ha 20 personer på mat på nyår och ska ha det som dessert. Till förrätt ska jag ha en kräftbakelse men har kört fast på varmrätt. Du kanske har något bra tips??

  • Bumbis 19 december 2010

    Gör en gryta innan som du förvarar i frysen och sedan bara kokar ris och gör en sallad.

  • The_mama97mia 19 december 2010

    efterrätt - dajmtårta - ni vet en typ glasstårta med grädde o dajm mellan marängbottnar, fryses o tas fram typ 15-20 min innan servering. Går nog åt minst två till 15 pers, men den är rätt mäktig. Gott att servera med färska/frusna bär till. Eller skivad Kiwi.

    Dubbelmarinerad oxfilé är suveränt, o ska förberedas innan, du skriver inte hur länge du är borta?
    En potatisgratäng till det får du lätt ihop på dina fyra timmar, o så lite grönsallad till.

  • chrisq 19 december 2010

    (Y)oj får tänka tills imorgon

  • Josses 19 december 2010

    Jag brukar bjuda på detta på annandagen tillsammans med potatis, rödkål och sås.
    Revbensspjäll med honung och apelsin
    Vi är mellan 8-12 personer men det är ju lätt att göra många på en gång.
    Har precis tagit ut dem ifrån ugnen. Slänger in dem i frysen och tar fram dem på morgonen.
    Jag kommer att jobba på dagen så det är skönt att ha det färdigt.
    Vi har bara firat jul hemma hos oss 2 gånger på 19 år så då brukar jag bjuda hem mina föräldrar och svärmor på annandagen istället.

  • chrisq 20 december 2010

    (Y) kan rekommendera himmelska grytan härinne utmärkt att frysa och går att göra på fläsk ytterfile o är bara så god sen kan du ju köpa färdig marängbotten på med lite persikor o vispgrädde snabbt enkelt o gott lycka till

  • arnsurdeg 20 december 2010

    oj jag skulle gjort en kurrybanan med klementiner annanas, med fisk eller kyckling som huvedindegrens,

  • [email protected] 20 december 2010

    vad är mareng botten ?

  • carcla 20 december 2010

    Köp varmrökt lax. Fyll den med färsk dill. Värm i ugn. Koka mandelpotatis eller vanlig potatis till.
    Som sås är det perfekt med en varm gräslökssås. Till ca 4-5 personer går det åt 1 dl finklippt eller skuren gräslök, 2 dl creme fraiche, 2 ½ dl matlagningsgrädde, lite fiskbuljong och vitpeppar. Såsen ska "kokas" 1-2 min.
    Enkelt och gott!

  • githg 20 december 2010

    Skrivet av chrisn den 20 dec 2010

    (Y) kan rekommendera himmelska grytan härinne utmärkt att frysa och går att göra på fläsk ytterfile o är bara så god sen kan du ju köpa färdig marängbotten på med lite persikor o vispgrädde snabbt enkelt o gott lycka till


    Kan bara hålla med. Himmelska grytan är helt underbar. Jag har aldrig lagat den utan att få dela ut receptet. Det går även bra att använda kyckling.
    Lycka till.

  • MammaModesty 20 december 2010

    Denna "panna" är super god.. man kan göra den på två plåtar och förbereda för att bara värma på när gästerna kommer... hade den på sambons 40års kalas.. och den var så upskattad

    Fläskfilepanna á la Grekland

    Eller så rekomenderar jag Knutte... den är lätt att göra och kan också förberedas för att bara värmas..

    Knuts frestelse

  • elinojermark 20 december 2010

    Jag brukar göra fusk cheesecake när jag har bråttom, ta en form och smöra krossa i digestivkex eller pepparkakor (för mer juligt). Bröa formen med krosset.
    Vispa ett paket vaniljvisp (räcker till ca 4 stora portioner) och varva i formen med tex frusna bär, krossad daim eller något annat gott.
    Stoppa i frysen, ta fram ca 20 minuter innan servering så den hinner tina lite grann.

    En bra och snabb förätt är toastskagen.
    Rosta baguettskivor i ugnen, lägg på lite räkor och kräftstjärtar. Sedan ringlar du över antigen köpt romsås eller gör en egen på creme fraiche, majonnäs, rom och klippt dill efter smak och tycke.

    Paj är ju alltid bra mat att bjuda på, går att förbereda och frysa, bara att värma efterhand. Då kan man ju även göra några olika sorter så hittar alla något de gillar. Servera med en stor sallad, bröd och goda ostar.

  • Roskerstin 20 december 2010

    Ska ha barn och barnbarn på Annandagen och vi blir 14 st. Jag gör det lätt för mig, har beställt rökt fläskfile och sedan köper jag färdig potatisgratäng och 'hottar upp' den med kryddor, örter och riven ost och gör sedan en grönsallad och sedan glass till efterrätt. Mer komplicerat än så behöver det inte vara, bara underbart att träffas alla och mysa och prata och sllppa att stå i köket mer eller mindre under hela middagen. Kaffe och en kaka efter middagen oxå.

  • marielouisethuren 22 december 2010

    Skrivet av Kaneta den 19 dec 2010

    Nu behöver jag hjälp! Jag har slut på ideer!

    Jag skall ha middag på Annandag jul för 15 personer. Jag är bortrest över jul och kommer inte hem för än på Annandag, så middagen måste gå att förbereda. Jag kommer att ha max 4 timmar på mig på Annandagen innan gästerna kommer.
    Det är gamla vänner så det behöver inte vara så "fin" middag.

    Jag vill inte ha allt för "julig" mat och jag vill inte ha kladdkaka eller annan choklad till efterrätt.

    Kanske någon het gryta. En kaka eller tårta som går att frysa till efterrätt?

    Har ni lite ideer till mig?

  • marielouisethuren 22 december 2010

    Skrivet av Kaneta den 19 dec 2010

    Nu behöver jag hjälp! Jag har slut på ideer!

    Jag skall ha middag på Annandag jul för 15 personer. Jag är bortrest över jul och kommer inte hem för än på Annandag, så middagen måste gå att förbereda. Jag kommer att ha max 4 timmar på mig på Annandagen innan gästerna kommer.
    Det är gamla vänner så det behöver inte vara så "fin" middag.

    Jag vill inte ha allt för "julig" mat och jag vill inte ha kladdkaka eller annan choklad till efterrätt.

    Kanske någon het gryta. En kaka eller tårta som går att frysa till efterrätt? Hej! Mamma Lenas Fläskfilé är uppskattad och god. Allt kan förberedas. Receptet är för 6 personer.
    2 fläskfileér
    4dl creme fraiche
    3/4 dl kinesisk soya
    3/4 tsk sambal oelek
    salt och peppar.
    Koka uoo ingredienserna till såsen, salta och peppra efter smak. Lägg fälskfileérna i en ugnsfast form utan att bryna dem först. Häll över såsen och ställ in i ugnen i 175 grader 1 1/2 timme. Ös köttet några gånger. Ta upp fileérna och skiva dem i 1 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem i formen de ska serveras från och häll över såsen, Hit kan man förbereda. Värm på när gästerna kommit. Servera med ris och en sallad. Lycka till!


    Har ni lite ideer till mig?

  • Glitterfia 22 december 2010

    Har precis lagat en stor kastrull med portergryta, (vi blir 12 på middag i morgon)
    Putrade grytan i ett par timmar. Inte så tjorvigt att laga men gudomligt gott.
    Till förrätt gör jag kanske en röra med crème fraiche, crabfish, räkor, avokado, hackat ägg osv med rostat bröd tll.
    Efterrätt till bingolotto: Myrstacksost, brie, ädelost samt kex. crustader med salamimjukost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.