Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middag för stora och små (ca 15 gäster)

  • Mison 26 februari 2009

    Hej på er! Behöver lite hjälp här...

    Jag fyller år i mitten av mars och ska bjuda på middag. Jag har total idétorka :( så jag är tacksam för alla tips!

    Vi blir ca 15 stycken, både vuxna och barn. Det ska alltså helst vara något som går hem hos både stora och små :)

    Det måste gå att göra/förbereda dagen innan för man vill ju slippa stå med allt samma dag. Jag skulle vilja bjuda på välkomstdrink med tilltugg, huvudrätt och efterrätt.

    Tack på förhand!

  • pia61 26 februari 2009

    Det här receptet är jättegott! Jag skulle lägga in det för jag har blivit bjuden på det men såg att det fanns i flera varianter. Det är enkelt och gott för liten som stor! (Y)

    Kycklingfilé med rökt skinka och senap

  • Mison 26 februari 2009

    Tack för ett jättebra tips! :D

    Det blir nog en smarrig rätt det där, och lätt att laga om man är många. Ska definitivt ha det i åtanke...

    Jag tar gärna emot fler tips!

  • zonale 26 februari 2009

    Här kommer ett par tips från mig:
    Marinerade fläskfiléspett
    Frusen chokladmoussepaj

  • anluk 26 februari 2009

    Detta ska jag själv bjuda på på lördag när vi firar Dottern och hennes kusin som fyllt år. Vi blir också ca 15-18 personer i alla åldrar. Har alltid gått hem när jag bjudit på det tidigare.


  • LEDIVO 26 februari 2009

    Drinktips:
    Varm välkomstdrink
    och till drinken kan du som tillbehör servera franska med vitlök.
    Bre vitlökssmör på franska och rosta i ugn. Skär varje skiva i 3 avlånga eller 4 fyrkantiga bitar innan du rostar.

  • Disen 27 februari 2009

    Håller med pia61 att den rätten med kyckling är jättegod. Fördelen är ju att du slipper stå och steka någon mat, bara blanda och in i ugnen. (Y)
    Detta recept gör du likadant med fast detta är med fläskfilé. Underbart gott. Vill man så kan man lägga till exempelvis både svamp och paprika.:p
    Super goda fläskkotletter / karré / fläskfilé

  • Mison 27 februari 2009

    Tack för hjälpen, verkligen! Jag har ju lite tid på mig så jag kan testa några rätter innan jag bestämmer mig, det är så kul med nya recept :p

    Jag älskar kanel och äpple, så den drinken tror jag att jag måste prova redan ikväll :D

    Om det finns fler tips så tar jag tacksamt emot...

  • Mison 27 februari 2009

    Skrivet av Disen den 27 feb 2009

    Håller med pia61 att den rätten med kyckling är jättegod. Fördelen är ju att du slipper stå och steka någon mat, bara blanda och in i ugnen. (Y)
    Detta recept gör du likadant med fast detta är med fläskfilé. Underbart gott. Vill man så kan man lägga till exempelvis både svamp och paprika.:p
    Super goda fläskkotletter / karré / fläskfilé


    Ja, den rätten brukar jag också göra lite då och då, men med fläskkotlett eller karré. Suveränt god och enkel! Ingredienserna har man oftast hemma redan...:)

  • frucaos 27 februari 2009

    Måste bara få säga att jag tycker att du ska hålla dig till en alkoholfri välkomstdrink av hänsyn till barnen ... Det finns ju mycket gott som inte är spetsat!
    Vi har gjort minipizza - alla kan få tillverka sin egen - fyllningarna står framme i skålar, och ugnen väntar ... socialt och de flesta gillar pizza!

  • Mison 27 februari 2009

    Ja, vi får se - det kanske blir ett glas vanlig cider med tilltugg också...

    Tack för pizzatipset. Det var en riktigt bra idé, för vi har tillgång till en bagarstuga med stenugn. Man kan ju förbereda degen och toppingen dagarna innan.

    Hur som helst är det alltid bra med tips, för det blir ju fler middagar. Tänkte passa på att ha några nu innan vi sätter igång med renovering av köket, puh! Då blir det nog mycket pizza! :D

  • MammaModesty 27 februari 2009

    Hejsan!

    detta är enkelt och går att förbereda man kan göra fläskfilén till de vuxna och kanske med köttbullar till barnen.. bara att värma i ugnen och servera med en sallad till jätte gott. (Y)

    Fläskfilé och potatismos under svamptäcke

    Till efterrätt kan du väl kanske baka en smaskig tårta? är det kalas så är det ju :p

  • fetknopp 27 februari 2009

    Hej!
    Kassler med svampstuvning och hasselbackspotatis.
    Lägg skivad kassler på smord plåt och täck med champinjinstuvning, och riven ost.
    Serveras med hasselbackspotatis, som kan gräddas nästan färdiga någon dag innan.
    Serveras med en god sallad.




    Fetknopp

  • Mison 27 februari 2009

    Kanonbra tips! Tack allihop! Jag sparar alla recept.

    Ja, det blir nog en tårta till efterrätt. Det är ju som sagt kalas :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.