Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middag på en båt

  • myheart 5 april 2009

    Hej

    behöver lite hjälp om råd
    Det är såhär att vi ( 5 pers ) ska åka till Frankrike och åka kanalbåt. 1a dagen vi kommer dit fyller en av oss's pappa 60 år och han har önskat sig en middag där ombord på båten.
    Men vad kan man laga ombord på en båt som blir festligt och gott ?

    Vi funderar på att ta med oss en engångs grill- så gjärna en kött rätt.kryddor kan vi ta med oss hemifrån

    tack på förhand

  • myheart 11 april 2009

    Är det verkligen ingen som kan komma med några förslag ? :'(

  • monac 11 april 2009

    ehe...vet inte riktigt vad "kanalbåt" är för slags båt!:o
    Rosastekt rostbiff,god potatissallad med vinegrett,kapris och smörtekta skivade kronärtskocksbottnar. Färska Jordgubbar och grädde.
    Är man på en liten båt(?) kanske man inte kan eller/vill osa med någon grill????

    lycka till!!!!!

  • Okänd 11 april 2009

    Vad finns det för möjligheter att laga mat ombord? Finns det spisel med ugn?
    Allt hänger ju på det, om man inte vill äta färdiköpt kall mat.
    Engångsgrillen kräver stor försiktighet ombord i en båt, tänk på det!

  • bernit 11 april 2009

    Är i Frankrike just nu och det översvämmas av ostron och musslor för att inte tala om färsk sparris - mums, det borde inte vara någrsa prolem med maten på en kanalbåt - det gungar ju inte ens.

  • myheart 17 april 2009

    Skrivet av monac den 11 apr 2009

    ehe...vet inte riktigt vad "kanalbåt" är för slags båt!:o
    Rosastekt rostbiff,god potatissallad med vinegrett,kapris och smörtekta skivade kronärtskocksbottnar. Färska Jordgubbar och grädde.
    Är man på en liten båt(?) kanske man inte kan eller/vill osa med någon grill????

    lycka till!!!!!


    Tack snälla

    Jordgubbar och grädde va en utmärkt ide. Nu ska vi bara försöka med en förätt med . några förslag

    Inte musslor eller sniglar osv. Räkor- skinka ovs går dock bra

  • MammaIrene 17 april 2009

    Om det inte måste vara någon kötträtt har jag ett annat förslag....
    Kall eller varmrökt lax.....
    Med antingen potatissallad som ni gjort färdig hemma eller också om ni har tillgång till trianga eller liknande så kan ni koka sådana där burkpotatissom bara behöver värmas upp i princip....

    Till detta kan ni ha en kall sås gjord på cremefraiche, gräddfil en gnutta majonäs, rom , lite salt o peppar ( ev några skalade räkor ockås lyxar till det lite extra)

    Sparris på burk är mums mums att ha till....

    Jag har härmed beskrivit vår bröllopsmiddag som vi hade när vi gifte oss för snart 8 år sedan, o det var jättegott, då hade vi vanlig kokt potatis till.......

    Som efterätt kan du göra min efterättspaj o ta med dig kall.....Jättegott med vilka frukter eller bär som helst.....Till detta kan du ha färdig sprutgrädde eller färdig vaniljsås på tetrapack.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.