Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middagsbjudning

  • Breasola 23 januari 2011

    Nästa helg ska vi bjuda ca 10 personer på middag, men vi kommer inte vara hemma hos oss, för här får vi inte plats.

    Jag funderar på att göra kycklinglasange, för det är smidigt att förbereda och sedan ta med, men hur gör jag då? Kan jag göra färdigt lasangen dagen innan och ta med den och värma på den igen? Blir den inte "sladdrig" då?

    Jag tycker det kan vara svårt att laga en hel måltid i någon annans kök, eftersom man kanske vill slänga i nån krydda som man inte tänkt på att ta med eller vad det nu kan vara. Och om jag ska göra lasangen så är det skönare att vara hemma för om jag tex gjort för lite bechamelsås så kan jag bara göra mer. Ni förstår säkert vad jag menar..

    Har ni några bra tips på "ta med mat" eller mat som är enkel att laga i någon annans kök?

  • The_mama97mia 23 januari 2011

    Kul med middagsbjudning, känner igen detta med att man inte får plats hemma.

    Min favvis nu är
    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin

    och en vanlig potatisgratäng till det. Det går ju att göra i förväg eller be värden/värdinnan slänga ihop en, alla kan ju laga pot gratäng.

  • saintsaens 23 januari 2011

    Jag tror att en lasagne blir alldeles utmärkt att göra dagen innan för att sedan värmas på väl på plats. Den kommer snarare "sätta sig" lite om den förbereds och ha en högre smak. Satsa på den!

  • Riss 23 januari 2011

    Jag håller med saintsaens lasagnan blir bättre efter en dag.
    Mitt tips är att istället för att göra bechamel så använder jag ricotta utblandat med lite kaffegrädde i stället, det blir godare tycker jag.{beauty}

  • Jaworowa 23 januari 2011

    Jag tycker att piroger är ett bra alternativ. De kan göras i förväg och varmas i mikro. Jag brukar göra köttfärsfyllda piroger som du hittar på www.matmedmera.eu.

  • AnneNi 23 januari 2011

    Lasagne låter toppen!
    Vill du ha andra förslag kan det vara praktiskt med tex chili con carne eller någon god köttgryta som ni kokar ris till, kanske en bit bröd också. Eller kanske kalops och kokt potatis.
    Lycka till!

  • Cilla71a 23 januari 2011

    Kasslergryta kanske? Går oxå att förbereda någon dag innan.
    Jag har kassler, lök, vitlök, lite curry, paprika, svartpeppar, lite chilipeppar & svamp, creme fraiche, matlagningsgrädde i min kasslergryta, himla gott & enkelt. Servera med ris eller pressad potatis, & sallad.

  • Cassiopeya 23 januari 2011

    Skrivet av Riss den 23 jan 2011

    Jag håller med saintsaens lasagnan blir bättre efter en dag.
    Mitt tips är att istället för att göra bechamel så använder jag ricotta utblandat med lite kaffegrädde i stället, det blir godare tycker jag.{beauty}


    Det ska jag prova nån gång. Varken jag eller sambon gillar inte lasange, just för bechamelsåsen. Härligt med en annan variant {beauty}

  • Bumbis 23 januari 2011

    Kör på lasagne som du tänkte på, blir mycket fastare och godare dagen efter och så är allt färdigt , bara att värmas. Lätt att frakta oxå.

  • Penne 23 januari 2011

    Lasange tycker jag låter gott! Men vad gör du för fyllning med kyckling? Är nyfiken på och testa nåt nytt!

  • Breasola 23 januari 2011

    Tack för alla tips och svar! Men om jag nu kör på lasangen, ska jag göra den helt färdig då dagen innan, eller ska den var lite hård liksom? O sen när jag värmer den så bara täcker jag med folie och kör typ en halvtimme? BLir det bra trro ni?

  • Riss 25 januari 2011

    Jag skulle nog laga den nästan helt färdig dagen innan men utan ost på toppen men med folio ovanpå så den inte får färg. Lägg på ett lager riven ost när du värmer upp den nästa dag.
    Lycka till{clap}

  • Riss 25 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 jan 2011

    Skrivet av Riss den 23 jan 2011

    Jag håller med saintsaens lasagnan blir bättre efter en dag.
    Mitt tips är att istället för att göra bechamel så använder jag ricotta utblandat med lite kaffegrädde i stället, det blir godare tycker jag.{beauty}


    Det ska jag prova nån gång. Varken jag eller sambon gillar inte lasange, just för bechamelsåsen. Härligt med en annan variant {beauty}

  • Riss 25 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 jan 2011

    Skrivet av Riss den 23 jan 2011

    Jag håller med saintsaens lasagnan blir bättre efter en dag.
    Mitt tips är att istället för att göra bechamel så använder jag ricotta utblandat med lite kaffegrädde i stället, det blir godare tycker jag.{beauty}


    Det ska jag prova nån gång. Varken jag eller sambon gillar inte lasange, just för bechamelsåsen. Härligt med en annan variant {beauty}


    Sen är det mindre kalorier tror jag {laugh}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.