Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Möhippa och Bröllop

  • Jilliii 6 oktober 2011

    Har fått en liten uppgift av en kompis som nu ska gifta sig inom en månad..... ni vet det klassiska 11-11-11.

    Allt har gått väldigt fort och hon vill gärna ha hjälp med... allt.

    Runt 50 gäster. Vad kan man ha för mat? buffe? någon som vet en bra billig lokal i Karlstad? Tips?

    Möhippa har jag aldrig varit på men vore kul med lite tips där med...

  • Petra7011 6 oktober 2011

    Hej!
    Satsa på buffe med både kött och fisk, finns mycket som man kan tillaga och servera kallt.
    Passar alla när man inte vet vad dom äter.
    Petra

  • ble2835 6 oktober 2011

    Träfotere. Mysiga lokaler ute i Hynboholm. Finns både loge med kök och sånt och ett intill-liggande hus med kök och ett stort rum. :)

  • Jilliii 7 oktober 2011

    skickade träfotare till henne. tack :)

    Buffe är ju tanken. Men vad? Vad är topp 3 på ett buffe bord enligt er?
    Och vad är "obligatoriskt"?

  • Lenkan 7 oktober 2011

    När jag gifte mig hade vi en massa olika grönsaker i olika skålar; sallat, tomat, gurka, majskorn, paprika, rödlök m.m.
    Sen hade vi andra skålar med äpple, ananas, hårdkokt ägg och kokt pasta.
    Hembakade kuvertbröd med smör till.
    Och stora fat med protein; skinka, kycklingfilé, salami och rostbiff.
    Gjorde dressingar baserade på turkisk yoghurt; Vitlökssås, Tex-Mexsås, Sweet Chilisås och en typ av Rhode Islandsås.

    Folk fik plocka ihop sina egna sallader och välja sitt protein. Det var mycket uppskattat!
    Och vi kom billigt undan när vi gjorde det mesta själva.

  • amoz 7 oktober 2011

    Det är gott och bra att ha lite kallt kött som stomme tycker jag, sedan kan man ju välja att ha olika sallader till och kanske lite kalla såser. Här får du två av mina recept på kall, marinerad fläsfilé som du gör i god tid innan.

    Olivermarinerad fläskfilé.

    Lättlagad filé i kryddig dubbelmarinad

  • Liindis 7 oktober 2011

    Jag hade sillrullar räksnibbar sill äghalvor m majo räkor röktlaxtårta skaldjurspate m romsås m.m
    på förättsbordet
    sedan 3 kalla fat ett gjorde jag med rostbiff med coctailtomater imitten av fatet o dekorerade med frukten ja vad den nu heter liten o gul med tunnt skal skålar med syltlök svartpeppar o grillkrydda o torkad lök
    sedan ett fat med en smakrik skinka med svartakanter(för ögatsskull) varvat med alla dess paprikas färger
    Fat 3 paprika kalkon varvat med olika de färger på sallad plus alfagroddar i mitten.
    4 ett stort fat med sallad som ligger gruppvis alla hoss oss tål ej tex tomater!
    Sedan en underbar krämig potatissallad.
    Allt går att förbereda dagen innan!
    Att tänka på STORA FAT!!!

  • Liindis 7 oktober 2011

    Jag hade sillrullar räksnibbar sill äghalvor m majo räkor röktlaxtårta skaldjurspate m romsås m.m
    på förättsbordet
    sedan 3 kalla fat ett gjorde jag med rostbiff med coctailtomater imitten av fatet o dekorerade med frukten ja vad den nu heter liten o gul med tunnt skal skålar med syltlök svartpeppar o grillkrydda o torkad lök
    sedan ett fat med en smakrik skinka med svartakanter(för ögatsskull) varvat med alla dess paprikas färger
    Fat 3 paprika kalkon varvat med olika de färger på sallad plus alfagroddar i mitten.
    4 ett stort fat med sallad som ligger gruppvis alla hoss oss tål ej tex tomater!
    Sedan en underbar krämig potatissallad.
    Allt går att förbereda dagen innan!
    Att tänka på STORA FAT!!!

  • familjenlundin 7 oktober 2011

    När jag gifte mig första gången så hade vi exotisk planka och egen hemmagjord potatissallad, bröd och smör med massa olika goda ostar, efter det så hade vi kaffe och bröllopstårta och en del kakor och bullar. Men jag vet inte om det passar med en sån planka nu i november eftersom det är enbart kallskuret, man kanske vill ha något varmt i magen också :) men det är bara en idé. Andra gången jag gifte mig hade vi bara smörgåstårta, men då var vi inte så många.

    Tanken är väl att gästerna inte ska bli vrålmätta utan lagom mätta, nöjda och glada :D

    Lycka till!

    Marina

  • Saranna 8 oktober 2011

    "Buffé" förslag (self service från ett bord)
    Räknade så där lite snabbt att de här inte borde vara så kostsamt/jobbigt att göra, samt får man det att se anständigt ut. Försök att tänka i sesong, då en del varor är pris och smakmässigt bättre då. Lycka till! :)

    Förrätt:
    Olika bröd (limpor, ljust matbröd, osv. ... gärna ju hembakat, men räkna med åtm. 2-3 skivor/pers) med många olika pålägg (röror, kallskuret, kryddsmör av olika slag)

    Huvudrätt
    Kanske tre olika soppor (det e redan kallt tidvis i november...) en mustig köttsoppa som fått koka länge (kanske d finns några bekanta som kan hjälpa me köttet, typ jägare...) en gräddig fisksoppa me vittvin o en krämig slät potatis/blomkålssoppa med rostade&saltade solrosfrön.
    Kom bara ihåg att använda dig av t.ex. laktosfria produkter... ganska många tål inte laktos. Ljust matbröd till.

    Efterrätt
    Kaffe (ev. avec ) och bröllopstårta

  • Erajscha 8 oktober 2011

    Här är mina synpunkter/erfarenheter av bröllopsmiddagar. Folk vill hålla tal/sjunga/uppträda för brudparet under middagen och det blir lätt rörigt när det är gående bord (buffé). Det brukar vara trevligare att be några tonåringar hjälpa till och servera.

    Jag skulle inte heller satsa på kall mat i november. Gör då hellre stora potatis-/rotfruktsgratänger till kallskuret kött. Det är minst lika billigt som potatissallader och sånt som mer är sommarmat.

    Till förrätt kan man då förbereda något som redan finns på tallriken när gästerna sätter sig till bords, till exempel kanapéer eller en sallad.

    Huvudrätten behöver inte serveras "på tallriken" utan man kan låta serveringspersonalen går runt med kött- och gratängfat och ha grönsakerna till i skålar på bordet.

    Efterrätt behöver man inte ha utan man kan gå direkt på kaffe och bröllopstårta.


    Möhippa har jag bara varit utsatt för en gång, aldrig varit med och ordnat någon. Men utmanande grenar som den blivande bruden kan tycka är roligt brukar vara uppskattat som jag förstått det. Till exempel om hon har ett förflutet som fotbollsspelare att då få skjuta straffar på någon lokal a-lagsmålis eller om hon alltid velat bli popstjärna få sjunga på någon nattklubb etc.
    Man bör hålla sig ifrån "förnedra på stan"-grejen. Det blir inget roligt minne. Att bara mysa på ett spa är å andra sidan lite lamt.

  • Liindis 8 oktober 2011

    Kall o kall mat?
    Vad rumsteperuterat är det!!
    O man slipper bry sig!
    Gratänger!!,
    Varmhållning till bröllop!
    Och fixa personal!
    Sedan lokal m fler ugnar!
    Kanon dyrt!
    Har varit på många bröllop,
    ej några problem!!!,
    med kalla bord
    Har aldrig hört någon säga att det varit dåligt vid något bröllop!!
    Gäster m fler anpassarsig!!
    Annars hade jag typ aldrig bjuditmina vänner som jag själv har bjudit tex!
    Alla gillar att gå på bröllop!!! Oavsett!!

  • Liindis 8 oktober 2011

    Alltid varit med om att lekarna kommer antingen i mellan maten!,,
    Eller efter!!
    Det måste man ju planera innan!!
    Hej Hopp!!

  • Erajscha 8 oktober 2011

    Inte lekar men tal och sånger...

  • Mistys 9 oktober 2011

    Glöm inte vegetarianer / laktosintoleranta /glutenintoleranta. Det är så tråkigt när man väl sitter där och det ända vegetarianen kan ta är lite potatissallad, bröd och smör. Jag har varit med om det en gång. När vi frågade vilken vegetarisk mat man tänkt sig var svaret - Ja men det finns ju potatissallad, vanlig sallad,ost och bröd. Man trodde att bara detta var ok att äta. Men även en vegetarian vill ha en protein del! Så kolla upp om det finns önskemål bland gästerna om detta. På buffé brukar jag ha stekta, kryddade qournbitar ( istället för kyckling) halloumi, marinerade kronärtskockor, portionspaj ex västerbottenost paj, falafel. Vissa Ica har också vegetariskt pålägg som påminner om mortadella eller salami. Rulla till rosor och servera ungefär som kallskuren skinka.

  • Jilliii 10 oktober 2011

    ja det är jätte tråkigt att inte kunna äta. Själv är jag laktos, och det finns ju tabletter för det, fast det gör det visst inte för gluten.. Men jag har inget gillande att äta tabletter över huvudtaget och det är inte alltid så att de fungerar....

    Hade en som jag gick i samma klass med. Som var veg. Det blev alltid sådant himla liv när hon inte fick "rätt" mat men fattade aldrig att man kunde irritera sig när det inte finns laktosfria alternativ. Det gjorde mig så irriterad, då hon faktiskt VALT det hon valde bort i matväg medans en annan tvingdes bort från det.

    Jag tycker man ska respektera allas val av mat och "handikapp" men man får ju vara realistiskt särskilt som allergiker att man inte kan kräva att ALLT på en stor fest ska vara fritt från det man inte klarar. Både gluten och laktosfria varor är ju inte billiga.

    Men tanken ska finnas och något för alla ska det ju vara om man respeterar sina gäster, om man vet om problemen i fråga..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.