Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nya affärsidé

  • malinselling 8 februari 2008

    Vi är en studiegrupp som har kommit på en ny affärsidé som vi skulle vilja ha er åsikt om.



    Idéen går ut på:

    Affärside: Att erbjuda servering, städning och diskning för att ge en bekvämare tillsällning.

    Mål: Att nå ut till folk som vill ha en personlig fest samtidigt som de vill kunna delta i festligheterna själva.



    Du fyller 50 år och ska bjuda till fest. Du har inte råd eller vilja att hyra in en catering firma, utan vill servera hemlagad mat eller kanske beställer från någon närliggande resturang/affär. Vår projektidé är att man ska kunna hyra in oss som hjälpredor på festen så att du kan ha tid och njuta och vara med på din egen fest. Vi serverar, diskar och städa. Vi kan även ta hand om garderoben och duka om det finns behov. Tanken är att vi inte ska ha något material, någon planering eller laga någon mat för att dra ned på kostnaderna så att alla har råd med denna vardags lyx. Vi tror att denna service är något som idag saknas, eftersom det saknas ett billigare alternativ till catering, speciellt till privatpersoner.







    Nu skulle vi vilja veta vad ni tycker!!!



    Skulle ni kunna anlita ett förtag av den här typen? (vid tex. tillställningar och helger)

    Vad för tjänster skulle ni vilja ingår?



    Tack så mycket för er tid

    //Malin

  • farmoringer 8 februari 2008

    Jag vet inte riktigt. Undrar om en låginkomsttagare ändå inte tycker att det blir för dyrt..det är ju förstås det där om det ska räknas in i hushållsnära tjänster så man kan göra avdrag för det. Då kanske...

  • bakakaka 8 mars 2008

    Detta låter toppen. Många tycker säkert det är roligt att själva planera och laga maten man ska bjuda på. Allt sånt som man kan göra i förväg. Men sen, när festen börjar, så vill man ju helst vara med själv. Jättebra idé.

  • tulipan 8 mars 2008

    Finns säkert en masssa människor som hakar på det där. Själv vet jag inte.. beror på vilken tillställning man ska ha osv

  • enAnnan 8 mars 2008

    Jag skulle definitivt kunna tänka mig det.
    Och precis som du skriver.

    Jag älskar att laga mat,
    men hatar att ta reda på.
    :D
    Och ibland har man kanske inte tiden.
    Jag skulle inte göra det till en helgbjudning kanske,
    men absolut till nån större fest typ födelsedag, dop osv...

    Kul idé
    Lycka till

  • The_mama97mia 8 mars 2008

    Jag har själv arbetat med det.... Ställt upp som "kökschef" vid större fester, sett till att logistik funkar, etc. Själv kan jag tänka mig att anlita sådan hjälp, men ärligt - kanske jag ser mig om efter s a s kända förmågor bland släkt o vänners barn etc.... Priset är nog väldigt avgörande.
    Tips - gör en sorts marknadsundersökning i det område ni vill verka. Flygblad - annonsera på affärers anslagstavlor m.m.

  • lillan_62 8 mars 2008

    Ja jag tror på det, tänk att bara få sitta och ha trevligt på festen, jag har själv haft en sån

    fest och man hann ju inte prata med släkt och vänner man sprang bara hit och dit .

    För att allt skulle fungera och sen städningen på det nä fy sjutton. Jag tycker det är en

    toppenide.

    LYCKA TILL.(Y)

  • MammaIrene 8 mars 2008

    Jag skulle absolut kunna anlita sådana som er vid lite större fester så som jämna födelsedagar, brölop osv...Bra ide!

  • Okänd 8 mars 2008

    Ja,varför inte.Det lät som en bra ide och det är säkert folk som nappar på det.
    Lycka till och tala gärna om hur det gick.(Y)

  • Fiona 8 mars 2008

    Min moster gick in på den lokala gymnasieskolan o pratade med de elever som gick sista året på hotell och restaurang när hon gifte sig och fick på så vis jättebillig hjälp i köket som värmde maten, serverade och diskade.
    Jag hade känt mig betydligt mer lockad att göra så än att hyra in ett företag som hade det som affärsidé eftersom man får betala "svart" för den typen av tjänster upp till ett visst antal tusen varje år. Då blir det billigare för mig, samtidigt som jag får personal som fått kurser i hygien, lite grundläggande matlagning och servering.
    Bara min tanke kring det hela...

  • anna1977 29 april 2008

    Hej hej!
    Jag tror det kan funka jag har något som är liknande men jag hyr ut porslin som dom sedan lämnar odiskat det fixar vi. Hjälper även till med tex dukning elelr vad dom kan tänkas behöva. Hoppas det går bra för er!

    Kram anna(Y)

  • Lange 29 april 2008

    Jag tycker iden verkar vettig. Jag står själv med en stor osäkerhet över hur mycket man klarar av själv och skulle behöva ha någon att ringa in om det kommer större sällskap.
    Jag önskar lycka till och hoppas ni skriver och berättar hur det fortskrider.(Y):p(Y)

  • jas65 29 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 8 mar 2008

    Jag har själv arbetat med det.... Ställt upp som "kökschef" vid större fester, sett till att logistik funkar, etc. Själv kan jag tänka mig att anlita sådan hjälp, men ärligt - kanske jag ser mig om efter s a s kända förmågor bland släkt o vänners barn etc.... Priset är nog väldigt avgörande.
    Tips - gör en sorts marknadsundersökning i det område ni vill verka. Flygblad - annonsera på affärers anslagstavlor m.m.



    Jag håller nog med mama97mia och ni borde nog göra en riktig marknadundersökning.

  • matnjutaren 17 maj 2008

    Skrivet av jas65 den 29 apr 2008

    Skrivet av mama97mia den 8 mar 2008

    Jag har själv arbetat med det.... Ställt upp som "kökschef" vid större fester, sett till att logistik funkar, etc. Själv kan jag tänka mig att anlita sådan hjälp, men ärligt - kanske jag ser mig om efter s a s kända förmågor bland släkt o vänners barn etc.... Priset är nog väldigt avgörande.
    Tips - gör en sorts marknadsundersökning i det område ni vill verka. Flygblad - annonsera på affärers anslagstavlor m.m.



    Jag håller nog med mama97mia och ni borde nog göra en riktig marknadundersökning.


    Var allt smart att gå in här och "kolla läget" :) Jag hade oxå kunnat tänka mej att ta ett gäng som erat till hjälp meeen...jag håller med mama97mia och föregående talare...Gör en marknadsundersökning först. För det.. ni även ska tänka på..i dessa tider..suck. Det är att människor är allt "lite rädda" för att använda firmor som inte är etablerade på marknaden. Hoppas det går bra för er!
    Lycka till!
    Hör gärna av er så vi får veta hur det gick! *L*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.