Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårs dessert!

  • The_Stig 23 december 2011

    Hej!

    På nyår ska jag jobba hemma hos en familj och göra en 3 rättersmeny till 20 personer.

    Så här ser den ut:

    Förrätt: Toast skagen
    Huvudrätt: Oxfilé med potatisgratäng à la Västerbottenost och rödvinsås
    Dessert: Apelsinfromage toppad med vispgrädde och riven mörk choklad.

    Men, eftersom jag är så himla dålig på desserter, så tänkte jag om någon annan här på MK har något annat förslag på en enkel och god dessert som kan kylas från dagen innan? Enbart laktosfria produkter kommer att användas, då mertalet är laktosintoleranta. Alla förslag uppskattas.

  • husmusen88 23 december 2011

    Förrätt, kanske göra tex carpaccio med lite ruccola, olivolja och havssalt? Eller någon form av parmaskinka funkar oxå bra.

    eller om ni vill forsätta på räktemat, ta avokado och dela i mindre bitar, garnera med lite melon och räkor och kanske lite ruccola.

  • husmusen88 23 december 2011

    Haha, såg nu att du sökte dessert! Läste förrätt ovan :)

    Vaniljpanacotta är mitt tips, görs av grädde och gelesocker! Superenkelt och jag gör alltid på laktosfri grädde.
    5 dl grädde
    1 dl gelesocker
    Vaniljsmaksättning som man vill.

    Koka upp i 30 sekunder. rör hela tiden. Ta av och slå upp i portionsformar.
    Ställ kallt och garnera när den har stelnat.
    Brukar garnera med drottningssylt och gele, men man kan ju ta vad som helst.

  • The_mama97mia 23 december 2011

    Skrivet av HyrEnKock den 23 dec 2011

    Hej!

    På nyår ska jag jobba hemma hos en familj och göra en 3 rättersmeny till 20 personer.

    Så här ser den ut:

    Förrätt: Toast skagen
    Huvudrätt: Oxfilé med potatisgratäng à la Västerbottenost och rödvinsås
    Dessert: Apelsinfromage toppad med vispgrädde och riven mörk choklad.

    Men, eftersom jag är så himla dålig på desserter, så tänkte jag om någon annan här på MK har något annat förslag på en enkel och god förrätt som kan kylas från dagen innan? Enbart laktosfria produkter kommer att användas, då mertalet är laktosintoleranta. Alla förslag uppskattas.


    Nu blir jag lite förvirrad är det dessert eller förrätt eller båda du vill ha förslag på?

  • The_Stig 23 december 2011

    Det är dessert jag är på jakt efter. Ledsen för förvirring ;) Har funderat på panacotta tidigare då jag älskar vanilj, vilket oftast uppskattas också, men sen är det då vad jag ska toppa panacottan med som är problemet.

  • Tesslatess 23 december 2011

    Eftersom du skrivit att desserten skulle vara apelsinfromage kan du ju toppa vaniljpannacottan med nånting apelsinigt och riva mörk chokad på toppen =)

  • Mistys 23 december 2011

    Tobleroneparfait med hallonspegel dekorerad med lite tobleronespån och silverkulor såklart. Det är ju nyår och då ska det glittra;)

    Recept på en god tobleroneparfait finns här på MK och laktosfri grädde finns ju att köpa så det borde inte vara några problem. Jag gör min i Martiniglas på hög fot dagen innan eller ett par dagar innan.

  • The_Stig 23 december 2011

    Tobleroneparfait lät jätteintressant. Det ska jag spåna vidare på. Tack så mycket. Har tidigare gjort blåbärsparfait och irish coffe parfait, så detta var något nytt och intressant!

  • bigganv 23 december 2011

    Det är väl laktos i Toblerone? Den är väl mjölkbaserad?

    Provade den här för ett tag sedan - supergod!!!

    Blåbärspannacotta

  • croxie64 24 december 2011

    Fransk chokladtårta
    Jag har gjort chokladtårtan ovan några gånger och den har varit väldigt populär. Eftersom den inte innehåller något mjöl så passar den alla.
    Jag brukar servera den med en click vispad grädde eftersom den är ganska mäktig.

  • The_Stig 24 december 2011

    (Y)

  • Amika 24 december 2011

    Det här gjorde jag till förra nyårsfirandet. Blev VÄLDIGT populära. :)
    De är jättegoda och går lätt att förbereda! :)

    Frozen mousse pasteries

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.