Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överraskningsfest För Pappa

  • Zizziee 21 februari 2012

    Hej alla!

    Nu är det som såhär att min underbara pappa fyller år på söndag, och skall därför firas med en överraskningsfest på lördag!
    Och då det var jag som fick rollen som matfixare skulle jag nu behöva er hjälp! :)

    Planen är som så att det kommer att bjudas på ätbart vid tre tillfällen, och då förslagsvis; Mat, Efterrätt/Dessert/Kakor/Tårta (eller liknande), och Kvällsmat/Nattamat.

    I mitt huvud står det helt och hållet still just nu, och det enda jag har kommit fram till är att första rätten kommer att bli en smörgåstårta, men då skulle jag behöva förslag från er på hur man kan garnera denna. Jag hade tänkt mig att "skriva" på den bla. typ, "Grattis Pappa" eller "Grattis på 49-årsdagen" eller liknande (förslag välkomnas!!)

    Sen skulle jag också behöva tips på vad som skulle kunna serveras som de andra två "rätterna".

    Vi kommer att bli mellan 10-15 personer och jag kommer att ha ungefär 8 h på mig att handla och fixa alla förberedelser på fredag och cirkus 1½-2 h på mig på lördag innan gästerna kommer.

    För att göra detta ännu lite krångligare så är jag en mer eller mindre fattig student, och uppskattar alla sparknep som finns till detta kalaset! :)

    Kramar

  • Erajscha 24 februari 2012

    Om jag har fattat det rätt så ska det vara mat med efterrätt/tårta och senare på natten nattamat.

    Jag skulle då bjuda på något matigare när de kommer och sen någon enklare mat på natten.

    Till exempel kan man göra goda kycklinggratänger och ris, eller helstekt fläskfilé och potatisgratänger när de kommer och servera födelsedagstårta som efterrätt.

    På natten kan man bjuda på Bullens pilsnerkorv med bröd och räksallad, eller kanske Janssons frestelse och köttbullar. Det är två klassiska vickningsrätter. Eller varför inte förberedda hemgjorda minipizzor och coleslaw?

  • Hilmer54 24 februari 2012

    Koka en soppa på svamp.(champinjoner är billiga)
    Blanda eget vitlöks smör, köp billiga frallor i skivor o rosta i ugn.
    Hoppa över den speciella garneringen till smörgåstårtan.
    Gör en skylt i kartong i stället. Med så kort varsel har du det du gör.
    Sen kan du alltid ringa några som du vet ska komma be dom ta med en paj eller nåt annat matnyttigt i stället för blommor.
    För festen är väl presenten o inte en massa prylar.
    Lycka till.

  • alindalinda 24 februari 2012

    en miljard olika varianter; http://www.hemmetsjournal.se/mat/Smorgastartor/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.