Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

PALTFEST

  • Tillberga 25 oktober 2009

    Vi skall ha paltfest i vårnat trapphus
    jag behöver lite tipps

    Jag tänkte börja med en liten fördrink......
    lite bubbel med konsentreradlingondricka och frusna lingon, + ett litet tilltugg??? mjukkaka med rökrt renstek o pepparotsgrädde ????

    Palt, lingon, smör, sirap, rårivna mortötter och Mjölk att dricka till
    Kan man dricka snapps till?????

    Som avslutning tänkte jag baka sockerkaka och servera hjortron och lättvispad grädde till kaffet

    HUR SKULLE DU GJORT???

  • zudette 25 oktober 2009

    Jag tycker att det låter som en toppenidé!!! En riktig Paltfest! Jag kan inte komma på något bättre men palten i sig är ju ganska mäktig så jag tror inte att du behöver något tilltugg till fördrinken, men något lingoninspirerat bubbel är ju helt rätt!

    De som vet tycker ju att det ska vara riktigt smör till men jag tycker det är lika gott med bregott - kan vara bra som alternativ?? Här i norrbotten förkommer det att palten, även om det är fläsk i, serveras med tärnat, stekt fläsk som tillbehör men det gör man nog som man vill!

    Efterrätten låter bra men som sagt - Palt är mäktigt - och folk kan drabbas av paltkoma - servera hjortronen, gärna varma (mylta), med glass eller bara grädden, jag tror inte du behöver sockerkakan!

  • Ylvasvea 25 oktober 2009

    Trevligt med paltfest! Men skippa snappsen... Man faller i paltcoma efteråt iaf, det behövs inte ngn hjälp... Men annars, varma hjortron med Glass som ngn skrivit redan, OM man orkar. Rårivna morötter..njae... Palt är en delikatess som den är, behövs inte ngt mer än lingon, riktigt smör och mjölk! Hoppas ni får/eller har haft trevligt!

  • Tillberga 26 oktober 2009

    de där med mortötterna är för att vi har en veg
    så jag gör några "plattpaltar" till henne
    så får de bli morötter och lite sånt för att de skall bli nått liksom.......
    oj så svamligt de blev men hoppas ni förstår

    och snapsen den hoppar vi

  • Bianca 26 oktober 2009

    Paltfest är jättekul! När vi käkar palt så brukar jag förutom lingon, smör och extra knaperstekt fläsk även ha knäckebröd. Och istället för efterrätt kör vi på min syrras inrådan; wisky för matsmältningen, för som alla redan kommenterat så infaller ett lätt paltkoma......
    Man hoppar inte gärna twist direkt efteråt om man säger så :D

  • Tillberga 26 oktober 2009

    nu är det så att många som kommer har aldrig smakt/ätit palt
    så jag vet inte hur mycket koma de kommer att bli :Z

    och lite kaffe på maten är ju ALDRIG fel
    och har dom då inte ätit för många paltar
    så går nog lite hjortron ner (L)

    och en lite wisky sitter nog inte fel de häller

  • Orangeblossom 14 november 2010

    Det vore kul att höra hur det gick på din Paltfest! Har precis blivit medlem så jag kommer med ett sent råd för vegetarianer. I stället för fläsk kan man steka på Quornbitar och salta dem lite extra, efter tycke o smak naturligtvis. Eller så kan man använda torkade sojabitar som man först blötlägger i saltat vatten en kvart sisådär och steker till. Inte tycker jag det slår fläsk, men sonen var vegetarian en period och han tyckte sojabitarna var helt okej till palten.

  • Tillberga 15 november 2010

    Paltfesten blev en succé
    alla åt så magarna stod i fyra hörn
    hade en veg och en som inte gillar fläsk med fett {struggle}
    dom åt "plattpaltar" med lingon och smörklick (märkligt att de gick bra) *fniss fniss*

    hjortron o grädde o kaffe till den som ville
    och alla ville

  • The_mama97mia 15 november 2010

    Blir det en ny paltfest i år då?

  • Tillberga 16 november 2010

    I höst blev de ingen men vi tänkt ta den i feb i stället när de varken är vinter eller vår ...lika tråkigt som i nov. men lite mer tid
    Nu skall vi ha glöggfest den 27 nov
    vi har så kul i vårt trapphus(L){party}

  • lelleb 21 november 2010

    Jag är på jakt efter palt recept jag är så sugen men kan inte göra dom

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.