Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pastasallad & kött till ca 20 personer,hur beräkna?

  • simone71 18 juni 2011

    Ska ha 40 års fest & tänkte bjuda på pastasallad(pasta,fetaost,gurka,tomat,paprika,rödlök) & kyckling eller fläskfile till det,men vet inte hur jag ska beräkna,kan någon hjälpa mig m det. tacksam för svar.(Y)

  • KimOfDrac 19 juni 2011

    Jag skulle nog räkna 1/3 tallrik med pastasallad om inte en halv tallrik per person och portion (hellre för mycket än för lite) och beroende på köttets storlek 1-2 kycklingfiléer per person. Skivad fläskfilé blir det nog 3-6 skivor per person

  • Erajscha 19 juni 2011

    Mer än en kycklingfilé per person behövs inte när det också finns fläskfilé. Man brukar räkna cirka 150-200 gram kött per person så om du har 15 kycklingfiléer (borde vara cirka 3 kilo) så behöver du kanske 2 kilo fläskfilé. Då har du 250 gram kött per person vilket är mer än tillräckligt.

    Pastasalladen, där skulle jag tänka 75-100 portion pasta per person (pasta vit fiber är det lite mer spänst och mättnad i och då räcker 75 gram) Det skulle då t.ex. kunna bli:

    2 kilo pasta
    5 rödlökar
    6 gurkor
    10 tomater
    5 paprikor
    1 kilo fetaost

  • The_mama97mia 19 juni 2011

    Och hur många tror du ni blir?
    Eller har jag missat det?

  • Erajscha 20 juni 2011

    Skrivet av mama97mia den 20 jun 2011

    Och hur många tror du ni blir?
    Eller har jag missat det?



    Det står 20 personer i rubriken...

  • The_mama97mia 20 juni 2011

    haha, ja just det, nu ser jag det...

    Jag vill minnas att vi i en annan tråd hade en länk till hur man beräknar portioner, fast det kanske gällde buffé?

    Fast tipsen ovan här är ju redan svaret!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.